به گزارش گروه عمران شهری شهرداری نیوز، دبیر شورای عالی فنی شهرداری تهران، از بازنگری و اصلاح ضوابط نظام فنی و اجرایی شهرداری تهران در زمینه طراحی و اجرای عملیات پیادهروسازی خبر داد.
منصور نویریان دبیر شورای عالی فنی و مدیرکل اداره برنامهریزی و توسعه شهری معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران با بیان آنکه "دستورالعمل مشخصات فنی و مقاطع همسان پیادهروسازی" برای نخستین بار در سال ۱۳۹۱ و پس از سیر مراحل کارشناسی به تائید شورای عالی فنی شهرداری تهران رسیده است، افزود: این سند یکی از نخستین اسناد نظام فنی و اجرایی شهرداری تهران بوده که نقش بسزایی در نظاممندسازی و وحدت رویه کارهای عمرانی شهر در پیادهروسازیها داشته است.
وی ادامه داد: سند فوق که با اهدافی از قبیل ارتقای کیفیت ساخت و تعمیر و نگهداری پیادهروها، استانداردسازی رویههای اجرایی و پرهیز از تنوعهای بیمورد و غیرضروری تدوین شده بود، از طریق بازخوردهای عوامل اجرایی طی ۴ سال گذشته پایش شده و در ویرایش جدید سند، اشکالات فنی و نواقص آن اصلاح و برطرف شده است.
دبیر شورای عالی فنی شهرداری تهران، عدم قابلیت اجرای برخی از تیپهای ارائهشده پیادهروسازی و همچنین غفلت از برخی الزامات مرحله طراحی را از مهمترین اشکالات شناخته شده در دستورالعمل مشخصات فنی و مقاطع همسان پیادهروسازی دانست و یادآور شد: بازنگری دستورالعمل فوق طی سال ۱۳۹۴ در دستور کار سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران قرار گرفت و با بهرهگیری از خدمات مهندسان مشاور مجرب و دارای سابقه مفید در طراحی و نظارت بر پروژههای پیادهروسازی به سرانجام رسید.
وی ضمن اعلام افزوده شدن یک تیپ جدید پیادهروسازی به تیپهای چهارگانه قبلی، این الگوی جدید را روشی سازگار با محیط زیست و مناسب برای اجرا در بوستانها و پارکهای جنگلی دانست و با بیان آنکه روش خشکه چینی در ویرایش جدید دستورالعمل مشخصات فنی و مقاطع همسان پیادهروسازی مورد تاکید قرار گرفته است، گفت: در ویرایش اخیر، حدود کاربرد هر یک از تیپهای پیادهروسازی به طور دقیق تعریف و مشخص شده است.
نویریان تفکیک فضای پیاده رو به ۳ حوزه ویژه تردد عابران، جانمایی موانع ثابت و جانمایی تاسیسات، مبلمان شهری و فضای سبز را از دیگر نتایج اصلاح و ویرایش دستورالعمل مشخصات فنی و مقاطع همسان پیادهروسازی معرفی و اضافه کرد: بازنگری دستورالعمل فوق همزمان با بازنگری دستورالعمل مشخصات فنی و مقاطع همسان نهر و جدول انجام شده و به این ترتیب تمام مباحث فنی و ملاحظات مرتبط با هر دو سند مد نظر قرار گرفته است.
دبیر شورای عالی فنی شهرداری تهران، ضوابط فنی این دستورالعمل را شامل ضوابط طراحی عرض پیادهرو، شیب طولی و عرضی پیادهرو، اصلاح هندسی، احداث پیادهرو در محل تقاطعها و همچنین ضوابط مربوط به نابینایان و کمبینایان دانست و خاطرنشان کرد اجرایی شدن دستورالعمل فوق علاوه بر کاهش محسوس هزینهها و همچنین ارتقای کیفیت پروژههای پیادهروسازی، به بازیابی هویت شهر از طریق ایجاد فضاهای پیادهمدار کمک خواهد کرد.
نویریان با تاکید بر اینکه عدم توجه به جزئیات اجرایی همچنان یکی از مهمترین مشکلات صنعت راه و ساختمان به شمار میآید، از تصمیم شورای عالی فنی شهرداری تهران مبنی بر تهیه نقشههای اجرایی تیپهای پیادهروسازی، سازگار با شرایط مختلف معابر شهر تهران خبر داد و گفت: سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران مامور تهیه و تدوین جزئیات اجرایی طرح فوق شده تا پس از تصویب در شورای عالی فنی، در اختیار جامعه مهندسان مشاور و شهرداری تهران قرار گیرد.