با کم کردن سر فاصله حرکت قطارها در مترو ، آسایش بیشتری به شهروندان تهرانی هدیه کنیم
به گزارش گروه پارلمان شهری شهرداری نیوز ؛ رئیس کمیته حمل و نقل شورای شهر تهران ، در خصوص وضعیت بودجه تخصیصی برای ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران گفت: بر اساس برنامه 5 ساله شهر داری تهران که با اصلاحاتی در شورای شهر به تصویب رسید ، جهت گیری اصلی شورا ، در زمینه تقویت حمل و نقل عمومی با اولویت توسعه در بخش حمل و نقل ریلی (مترو ) و ناوگان اتوبوس رانی شکل گرفت .
مهندس محسن سرخو در ادامه گفتگو با خبرنگار شهرداری نیوز گفت : تا این لحظه 152 کیلومتر از مترو تهران به بهره برداری رسیده است و قرار است طبق برنامه مدون تا سال 97 به 300 کیلومتر برسد .
وی در ادامه افزود : در پایان امسال بهره برداری از بخش جنوبی خط 7 و تکمیل قسمت شمالی خط 3 در دستور کار قرار دارد. برای سال آینده مابقی خط 7 و قسمتی از خط 6 به بهره برداری می رسد و در سال 95 خط 6 کامل شده و قسمتی از خط 8 نیز به بهره برداری می رسد . به عبارتی ظرف مدت 3 سال شاهد تکمیل خطوط 3 ، 6 و 7 خواهیم بود .
سرخو در خصوص توسعه در ناوگان اتوبوس رانی خاطر نشان کرد: با توجه به وجود 2000 اتوبوس فرسوده در ناوگان اتوبوس رانی ، قرار بر این است تا تمام اتوبوس های فرسوده ظرف مدت 5 سال و سالانه 400 اتوبوس نوسازی شوند . ضمن اینکه برای بالا بردن ظرفیت جابه جایی در تهران نیازمند اضافه کردن سالانه 500 دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان هستیم . همچنین قرار است امسال برای ورود اتوبوس های برقی بستر سازی لازم انجام گیرد و یک خط در این زمینه به بهره برداری برسد.
وی در ادامه افزود: برای مترو در حدود 2 هزار میلیارد تومان بودجه پیش بینی کرده ایم . با توجه به اینکه برای خرید بسیاری از تجهیزات مترو نیاز به پیش پرداخت است ، لازم است در خصوص پرداخت بودجه برای توسعه در مترو به شکل جدی تدابیری اندیشیده شود . چرا که در بحث خرید واگن و پله برقی و نصب و راه اندازی سیستم های تهویه توسط پیمانکار نیاز به پیش پرداخت وجود دارد .
سرخو در خصوص تاثیر دریافت بودجه تخصیصی از طرف دولت در زمینه افزایش تعداد واگن ها گفت : اگر بتوانیم از کمک های دولت استفاده کنیم و تعداد واگن ها را به 4 هزار دستگاه برسانیم ، به این ترتیب علاوه بر راه اندازی خطوط ، می توانیم تعداد قطار ها را نیز افزایش دهیم .
وی در ادامه افزود: در حال حاضر سر فاصله میان حرکت دو قطار بین 4 و نیم تا 6 دقیقه است و در صورت افزوده شدن به تعداد قطارها ، می توانیم سر فاصله حرکت قطار ها را به 2 و نیم دقیقه برسانیم که در این صورت جابه جایی مسافران تا 1و نیم برابر افزایش می یابد و از حجم فشردگی جمعیت در ساعات پیک جلوگیری خواهیم کرد و شهروندان می توانند آسایش بیشتری را در سفرهای درون شهری خود احساس کنند .
سرخو در خاتمه گفت : شورا برای هر چه بهتر اجرا شدن این برنامه ها ، نظارت دقیق خود را بر نحوه اجرای آن اعمال خواهد کرد .