به گزارش گروه پارلمان شهری شهرداری نیوز،رئیس کمیته حمل و نقل شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه ارائه خدمات به شهروندان از وظایف مدیریت شهری است، گفت: بهرهبرداری به معنی نصفه کارکردن و یا نمایشی کارکردن نیست؛ بلکه زمانی که پروژهای به بهره برداری می رسد باید به طور کامل برای استفاده کاربران آماده باشد؛ یعنی در خطوط مترو علاوه بر تکمیل بودن مسیر باید تمام ایستگاهها برای ارائه خدمات به شهروندان آماده باشد.
رئیس کمیته حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران، در جلسه بررسی وضعیت تکمیل خطوط مترو شهر تهران بر لزوم حرکت بر مبنای برنامه تاکید کرد و اظهارداشت: نباید در اجرای پروژهها از برنامه زمان بندی شده عقب بمانیم و بر همین اساس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران جلسات تخصصی خود را با معاونتها و سازمانهای مختلف شهرداری تنظیم میکند.
مسعود رنجبریان، مدیرکل برنامه ریزی معاونت ترافیک شهرداری تهران در تشریح برنامههای این معاونت در سال 93 گفت: بر اساس آمارهای اندازه گیری شده در سال 92 حدود 22 میلیون و 800 هزار جابه جایی درون شهری توسط وسایل نقلیه عمومی انجام گرفت که سهمی 56.1 درصدی را نشان می دهد و بر اساس برنامه باید این درصد در پایان سال 93 به 60.4 درصد ارتقاء یابد.
وی تصریح کرد: براساس برنامه ریزی انجام شده باید در سال 93 میزان سهم استفاده از مترو از 13.8 درصد به 16.4 درصد ارتقاء و میزان سهم استفاده از اتوبوس از 20 درصد به 22.22 درصد افزایش یابد، همچنین باید میزان استفاده از تاکسی و آژانس از 22 به 21.8 کاهش یابد.
مدیرکل برنامه ریزی معاونت ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: در حال حاضر 152 کیلومتر از خطوط و 88 ایستگاه در خطوط مترو تهران به بهره برداری رسیده است و سایر خطوط نیز در حال ساخت برای بهره برداری است.
رنجبریان در تشریح فعالیتهای تکمیل خطوط مترو تهران به خط 3 مترو اشاره و اعلام کرد: بر اساس برنامه ریزی انجام شده پیش بینی میشود تا پایان سال 93 ضمن اینکه این خط از شمال به شهرک قائم میرسد؛ 5 ایستگاه در بخش جنوبی و میانی و 7 ایستگاه در بخش شمالی آن به بهره برداری برسد.
وی با اشاره به طول 7.8 کیلومتری بخش شمالی خط 3 مترو تهران، تصریح کرد: این مسیر از چهارراه قصر آغاز شده و به میدان قائم(عج) می رسد که پیشرفت فیزیکی آن 45 درصد است.
مدیرکل برنامه ریزی معاونت ترافیک شهرداری تهران در خصوص بخش دیگر این مسیر اعلام کرد: مسیرحد فاصل خیابان شهید بهشتی تا اتوبان شهید صیاد شیرازی که در حدود 6 کیلومتر است، به همراه ایستگاههای آن تا پایان شهریور ماه جاری به بهره وری می رسد.
رنجبریان درباره ایستگاههای این مسیرو میزان پیشرفت آنها تصریح کرد: ایستگاه محدوده بزرگراه شهید صیاد شیرازی و اتوبان شهید همت 72.5 درصد پیشرفت و ایستگاه محدوده خواجه عبدالله انصاری 56 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که در شهریورماه بهره برداری می شود، ضمن اینکه ایستگاه واقع در خیابان سهروردی با 74 درصد پیشرفت، ایستگاه محدوده مسیل باختر با 57 درصد پیشرفت، ایستگاه تقاطع سهروردی و شریعتی با 56 درصد پیشرفت، ایستگاه میدان نوبنیاد با 28 درصد پیشرفت و ایستگاه شهرک قائم(عج) با 26.5 درصد پیشرفت فیزیکی در فاز دوم و در پایان سالجاری به بهره برداری میرسد.
وی درخصوص وضعیت ایستگاههای واقع در ضلع میانی و جنوبی خط 3 نیزاعلام کرد: ایستگاه میدان ولیعصر با 82 درصد پیشرفت و ایستگاه میدان فاطمی با 85 درصد پیشرفت تا نیمه اول سال جاری به بهره برداری خواهد رسید، همچنین ایستگاههای واقع در خیابان ورزش و خلازیر هرکدام با 82.3 و 75.4 پیشرفت تا پایان سال به بهرهبرداری می رسد.
هابیل درویش، مدیرعامل شرکت مترو تهران نیز در این جلسه با تشریح فعالیتهای شرکت مترو درخصوص ساخت خطوط اعلام کرد: هم اکنون 3 هزار نفر در60 جبهه کاری در حال تکمیل خط 3 مترو تهران به طول 18 کیلومتر هستند.
وی طول کل خط 3 متروی تهران را 37 کیلومتر اعلام کرد و اظهار داشت: در طول این مسیر27 ایستگاه با توجه به جمعیت و موقعیت مکانی برای دسترسی بهتر شهروندان به خطوط مترو ایجاد شده است.
رکوردزنی در ساخت تونل مترو در دوهفته گذشته
مدیرعامل مترو تهران در ادامه از شکسته شدن رکورد ساخت تونل مترو در دو هفته گذشته در این خط خبر داد و تصریح کرد: در حدود دو هفته پیش مترو تهران با ساخت 420 متر تونل لاینی و ریلگذاری رکوردی در حدود 5 برابر ساخت دستگاههای مکانیزه در دنیا را بدست آورد که رکوردی دست نیافتنی است.
درویش با اشاره به تقسیم بهره برداری از 18 کیلومتر باقی مانده خط سه مترو تهران، گفت: در فاز نخست بخشی از خط و تعدادی از ایستگاهها در شهریور ماه به بهره برداری می رسند و در فاز دوم تا پایان سال تمامی 18 کیلومتر باقی مانده به بهرهبرداری میرسد.
وی با اعلام اینکه در حال حاضر تنها حدود یک کیلومتر از حفاری تونل خط 3 باقی مانده است، اظهار کرد: همزمان با مراحل ساخت تونلها، ایجاد و ساخت ایستگاههای این خط نیز در حال انجام است و امیدواریم تا پایان سال تمامی ایستگاههای این مسیر که از اتوبان آزادگان در جنوب غرب تهران تا میدان قائم در شمال شرق تهران را به هم متصل می کند؛ به بهره برداری برسد.
وی تعداد قطارهای درنظر گرفته شده برای تردد در این مسیر را 22 رام قطار 7 واگنه اعلام کرد و گفت: پیش از بهره برداری از مسیر تمامی قطارهای این مسیر آماده بهره برداری خواهند بود.
محسن سرخو، رئیس کمیته حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران، پس از استماع گزارش ساخت خطوط مترو با تاکید بر روند مناسبت کار، گفت: کار جمعی در حال انجام و عزم اینکه تا پایان سال، کاری روی زمین نماند خوب است.
وی با تاکید بر اینکه باید عملکرد شهرداری عملکردی جهادی باشد، تصریح کرد: تفاوت عملکرد جهادی با عملکرد غیرجهادی در این است که درعملکرد غیرجهادی کارها بر اساس تخصیص مالی پیش می رود، ولی در عملکرد جهادی دیگر منتظر تخصیص اعتبار نمیمانند و کار را با تمام قدرت پیش میبرند.
سرخو همچنین به مشکلات ترافیکی میدان هفت تیر اشاره و بر لزوم ایجاد خروجی مترو از قسمت شمالی میدان هفت تیر تاکید کرد.
رئیس کمیته حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران از شرکت مترو خواست تا گزارش عملکرد خود را به صورت هر ماه یک دفعه به کمیته حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران ارائه کنند.
بررسی وضعیت ساخت مترو خط 7 شهر تهران دیگر دستور جلسه این روز کمیته حمل و نقل شورای اسلامی شهرتهران بود که مدیرکل برنامه ریزی معاونت حمل و نقل ترافیک به ارائه گزارش در خصوص آن پرداخت و اعلام کرد: خط 7 متروی تهران از ابتدای سال پیشرفتی 30 درصدی را داشته است، ضمن اینکه تاکنون مبحث حفاری بیش از برنامه ریزی صورت گرفته و در حدود 13 کیلومتر به وسیله دستگاههای حفاری انجام شده است.
رنجبریان از بهره برداری 3 ایستگاه در این مسیر تا پایان سالجاری خبر داد و اعلام کرد: در حال حاضر ایستگاه نواب 40 درصد پیشرفت فیزیکی، ایستگاه خیابان آذربایجان 15.5 درصد پیشرفت فیزیکی و ایستگاه تقاطع جلال آل احمد 19.7 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که تا پایان سال به بهره برداری می رسد.
درویش، مدیرعامل مترو تهران نیز با اشاره به دلایل عقب ماندن از برنامه در تکمیل خط 7 اعلام کرد: برای جبران این عقب ماندگی از پیمانکار خواسته شد تا ضمن ارائه برنامه ساخت جدید برنامه جبرانی خود را نیز ارائه کند.
وی با اشاره به تملک 90 درصد فضاهای مورد نیاز برای ایجاد ایستگاههای مترو این خط، اظهار داشت: برای سرعت دادن به کار مقرر شد که ساخت هر ایستگاه به یک پیمانکار سپرده شود که تاکنون پیمانکاری بیشتر ایستگاهها واگذار شده است.
بهروز، قائم مقام معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران نیز در این جلسه با تشریح عوامل عقب ماندن از برنامه در ساخت خط 7 مترو تهران اعلام کرد: در طول 2 ماه گذشته با تلاش تمام شهرداران مرتبط 130 پلاک آزاد شد و به جز مواردی خاص در این خصوص مشکلی وجود ندارد.
وی اعلام کرد: هم اکنون موانع موجود در مسیر شناسایی شده و با اصلاح این موانع سرعت کار در این خط از خط 3 پیشی میگیرد.
رئیس کمیته حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در این جلسه با بیان اینکه تابلوی کار شهرداری در واقع ساخت مترو نیست؛ بلکه حوزه خدماتدهی به شهروندان است، افزود: اگر شهرداری بتواند در حوزه خدماتدهی به شهروندان در حوزه اتوبوسرانی و مترو موفق عمل کند سبب ایجاد رضایت مندی کامل شهروندان میشود.
سرخو انجام کارهایی همچون ایجاد تابلوهای زیبا و برنامههای مختلف را در مترو تهران نشانه زنده و پویا بودن شهرداری دانست و بر لزوم تکمیل هرچه سریعتر پلههای برقی در ایستگاههای مترو تاکید کرد.
وی در خاتمه بر لزوم پیشی گرفتن از سایر کشورها در ارائه خدمت به شهروندان در حوزه مدیریت شهری تاکید کرد و گفت: مردم مستحق این هستند که بهترین خدمات را دریافت کنند و بخشی از این خدمات در حوزه فعالیتهای مدیریت شهری است.