به گزارش گروه حمل و نقل و ترافیک شهری شهرداری نیوز، بی توجهی به تردد بیش از یک میلیون خودروی فرسوده از مجموع بیش از سه میلیون دستگاه خودروی در حال تردد تهران همزمان با کم توجهی به توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی، مهم ترین عامل کاهش کیفیت و افزایش آلودگی هوای تهران محسوب می شود.
به اعتقاد معاون شهردار تهران، اسقاط خودروهای فرسوده و نوسازی ناوگان حمل و نقل از جمله تکالیفی است که بر اساس تبصره 13 قانون بودجه بر عهده دستگاه های دولنی گذاشته شده اما این مهم مانند بسیاری از تکالیف دولت به دست فراموشی سپرده شده است.
مهندس تشکری هاشمی با اعلام این که معمولا نیمه نخست سال، زونکن آلودگی هوا به بایگانی سپرده می شود و همزمان با اوج گیری آلودگی هوا در نیمه دوم سال از بایگانی خارج می شود، گفت، بر اساس گزارش سیاهه انتشار آلودگی شهر تهران، بیش از یک میلیون دستگاه خودروی بالای 15 سال در این کلان شهر تردد می کنند و بخش قابل توجهی از دو هزار تن آلاینده ای که هر روز در تهران ایجاد می شود را خودروهای فرسوده تولید می کنند.
وی با تأکید بر این که گازهای آلاینده ای که از اگزوز خودروهای فرسوده خارج می شود، علاوه بر سلامت جسمی شهروندان، سلامت روحی آن ها را نیز نشانه گرفته، خاطرنشان کرد، گویی سه میلیون دستگاه وسیله نقلیه تهران به ویژه یک میلیون دستگاه وسیله نقلیه فرسوده و نیز یک میلیون دستگاه موتور سیکلت، قلب شهروندان تهرانی را نشانه گرفته اند.
گفتنی است در صورتی که روزانه 100 دستگاه خودرو از مجموع بیش از یک میلیون دستگاه خودروی فرسوده تهران از رده خارج شوند، بدون احتساب خودروهای غیر فرسوده و نیمه فرسوده ای که به جمع خودروهای فرسوده اضافه می شوند، 28 سال طول می کشد تا خودروهای فرسوده از تهران خارج شوند.