به گزارش گروه نگاه پارلمان به شهر شهرداری نیوز، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ، یکی از افتخارات ایران را صنعت خودروسازی کشورمان دانست و گفت : اینکه در خودروسازی ایران قریب به 40 سال است که سرمایه گذاری صورت می گیرد یکی از افتخارات ایران در صنعت خودروسازی است .
محمد سلیمانی در گفتگو با خبرنگار شهرداری نیوز افزود : امروز یکی از مزیت های مهم و برجسته ایران ،وجود صنعت خودروسازی و تولید خودرو است چنانچه هم اکنون حدود 3 میلیون نفر مستقیم و غیر مستقیم به این صنعت متصل بوده و مشغول به فعالیت هستند.
وی با اشاره به رویکرد 40 ، 50 سال گذشته صنعت خودرو ایران گفت : متاسفانه با وجود تلاش های صورت گرفته تاکنون صنعت خودرو ایران نتوانسته به نقطه و جایگاهی دست یابد که خود صاحب دانش و تکنولوژی تولید خودرو در کشور باشد.
وی در ادامه با توجه به اجرای برجام بر لزوم تدوین نقشه راه شرکتهای بزرگ صنعتی به خصوص خودروسازی در شرایط پسا برجام پرداخت و تصریح کرد : خوشبختانه با تلاش های صورت گرفته قفل همکاری های بین المللی بر صنعت و اقتصاد کشور گشوده شد تبعا در این موقعیت که شاهد استتقبال و حضور شرکتهای بزرگ خارجی در ایران هستیم صنعت خودرو ایران به خصوص شرکتهای بزرگ در این حوزه باید برنامه و دیپلماسی مدونی برای همکاری های بین المللی داشته باشند.
وی تاکید کرد : قطعا بدون برنامه نمی توان به حجم بالای تقاضا برای همکاری های بین المللی پاسخ داد و باید برنامه ریزی جامعی در این راستا در صنعت خودرو ایران و شرکتهای خودروسازی تدوین و اجرایی شود.
نماینده مردم تهران در خانه ملت با توجه به اعلام دیپلماسی و نقشه راه برخی از شرکتهای خودروساز داخلی جهت همکاری های بین المللی خاطر نشان کرد : وجود برنامه هایی برای همکاری در بازارهای صادراتی بدون سرمایه گذاری نقدی و ایجاد پایگاههای صادراتی و همچنین همکاری و سرمایه گذاری مشترک با شرکتهای خارجی در داخل کشور مسلما از طرح ها و اهداف قابل قبول و موثر به عنوان نقشه راه شرکتهای خودروساز در وضعیت کنونی است.
سلیمانی افزود : البته دیپلماسی که امروز ایران خودرو در همکاری های بین المللی در نظر گرفته هر چند برنامه و دیپلماسی دقیق ، منطقی و قابل قبولی است اما معتقدم که باید همچنان بررسی هایی بیشتری در این راستا صورت گیرد.
وی اظهار داشت : اینکه قراردادی بسته شود و شرکتهایی با سرمایه گذاری مشترک ایجاد گردد هر چند راهکار معقولی است اما باید دقت شود که در جریان این همکاری ها مسیر حرکت به سمت مونتاژکاری و تولید محصولات قدیمی سوق نیافته و اقدامات سال گذشته که ضعف های عمده و اساسی داشت مجددا تکرار نشود.
وی همچنین با توجه به وجود موانع و مشکلاتی موجود در مسیر توسعه صنعت خودرو ایران گفت : امروز باید مسائل صنعت خودرو ایران باید حل شود هر چند یکی از مسائل مهم در این راستا دانش و تکنولوژی در صنعت خودرو ایران است که باید محور قرار گرفته و موانع دستیابی به آن برطرف شود که خوشبختانه با شرایط بوجود امده قطعا اسباب آن فراهم خواهد شد با تحقق این شرایط و رفع موانع مسلما صنعت خودرو ایران می تواند جزء صنایع و شرکتهای مطرح در عرصه خودروسازی در دنیا قرار گرفته و بستر مناسبی برای رقابت پذیری در این صنعت فراهم خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه صنعت خودرو ایران باید دورن زا و برون نگر باشد اظهار داشت : باید در راستا دانش و تکنولوژی تولید در حوزه خودروسازی کسب شود و بخش مهم خودروسازی که طراحی پلت فرم است در داخل نهادینه شده و دانش موجود در این حوزه بدست آید.
وی تصریح کرد : راهکار دستیابی به این موقعیت ،ارتباط و درگیری نمودن دانشگاهها و شرکتهای دانش بنیان با شرکتها و دانشگاههای خارجی است تا جریان انتقال دانش و تکنولوژی به بهترین نحو صورت گیرد.
وی افزود : متاسفانه در این سالها دانش و تکنولوژی صرفا وارد شده و دانش و تکنولوژی منتقل نشده است از این رو باید دانشگاهها و شرکت های دانش بنیان با شرکتها ست درگیر شوند تا دانش و تکنولوژی تولید خودرو را کسب کنند و بتوان در آینده نسل بعدی خودروها را با دانش و تکنولوژی داخلی تولید کرد حتی ارائه کننده دانش و فن آوری در دنیا باشیم.