به معامله نابرابر جان میلیون ها انسان در مقابل تولید چند هزار خودرو پایان دهید
به گزارش شهرداری نیوز، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران همزمان با آغاز هفته هوای پاک گفت: در حال حاضر هوای تهران در شرایط بحرانی قرار دارد و آلودگی هوا به عنوان مهمترین چالش زیست محیطی کشور به اصلیترین مشکل پایتخت تبدیل شده است.
مهندس سید جعفر تشکری هاشمی افزود: منابع متحرک، ریشه اصلی آلودگی هوا هستند و تردد روزانه میلیونها دستگاه خودرو و موتورسیکلت غیر استاندارد و مصرف روزانه میلیونها لیتر سوخت بی کیفیت، بیشترین سهم را در تولید آلودگی هوای تهران دارد.
وی با اعلام این که مهمترین آلاینده موجود در هوای تهران، ذرات معلق با قطر کمتر از 5/2 میکرون است، تأکید کرد: باید به دنبال کنترل آلایندهها از منبع بوده و به جای اجرای طرحهای کوتاه مدت و مقطعی مانند اجرای سراسری طرح زوج و فرد و تعطیلی مدارس که بر مشکلات شهروندان میافزاید، نسبت به اجرای راهکارهای بلند مدت مطابق با اسناد بالادستی اقدام کنیم.
مگر وقتی مدارس را تعطیل می کنیم دانش آموزان در خانه می مانند؟
معاون شهردار تهران با اشاره به این که تعطیلی شهر و ممنوعیت تردد وسایل نقلیه در واقع برخورد با معلول است در صورتی که علت جای دیگری است، اظهار کرد: بر فرض که مدارس را تعطیل کردیم، مگر دانشآموزان در خانه میمانند و درِ اتاق خود را میبندند تا مبادا ذرات آلاینده را استشمام کنند؟
مهندس تشکری هاشمی با بیان این که ذرات معلق سرطانزا هستند و خودروهای فرسوده نقش به سزایی در تولید این ذرات دارند، تصریح کرد: خودروهای فرسوده باید هر چه زودتر از جامعه حذف شوند و دولت و مجلس در اجرایی کردن هر چه سریعتر خروج این خودروها اهتمام ورزند.
وی با تأکید بر این که هر دستگاه موتورسیکلت سه برابر یک دستگاه خودروی یورو دو آلودگی تولید میکند، اضافه کرد: طرح جایگزینی موتورسیکلتهای برقی به جای موتورسیکلت های فعلی در چرخه حمل و نقل شهری باید هر چه سریعتر اجرایی شود.
وضعیت آلودگی هوای تهران از مرز بحران گذشته است
معاون شهردار تهران با اشاره به این که خودروهای دیزلی، انبوه آلودگی را وارد هوای تهران می کنند، اظهار کرد: در طرح جامع کاهش آلودگی هوا علاوه بر ارتقای استاندارد تولید سوخت و ساخت خودرو، بر خروج خودروهای فرسوده و انجام معاینه فنی خودروها نیز تاکید شده اما این طرح را کنار گذاشته ایم و بر طرح های مقطعی که مانند مسکّن عمل می کنند، اصرار می کنیم.
مهندس تشکری هاشمی با بیان این که وضعیت آلودگی هوای تهران از مرز بحران نیز گذشته، تصریح کرد: در شرایطی که بنا بر اعلام مسئولین مربوطه روانه دهها نفر در تهران به واسطه تنفس هوای آلوده جان خود را از دست میدهند و صدها نفر نیز روانه بیمارستان ها میشوند، اکتفا به برگزاری جلسات در مورد آلودگی هوا تأمل برانگیز است.
وی با تاکید بر این که خودروسازان با خلف وعده و بهانه تراشی استاندارد خودروها را به تعویق انداخته و هنوز خودروی یورو دو تولید و روانه بازار میکنند و علاوه بر آن همچنان بنزین بی کیفیت در جایگاههای سوخت عرضه میشود، اضافه کرد: چنین شرایطی باعث شده تا جان میلیونها نفر از شهروندان در تهران در معرض خطر قرار گیرد.
کیفیت تولید سوخت و ساخت خودرو ارتقاء نیابد وضع بهتر نمی شود
معاون شهردار تهران با اشاره به این که روزانه صدها دستگاه خودروی بی کیفیت در تهران شماره شده و هر روز بر حجم تردد و ترافیک در این کلان شهر افزوده میشود، اظهار کرد: تا کیفیت تولید سوخت و ساخت خودرو در کشور ارتقای جهشی پیدا نکند و با خودروسازان به منظور اعمال استانداردهای روز دنیا برخورد سختگیرانه صورت نگیرد، وضعیت از این بهتر نمیشود.
مهندس تشکری هاشمی با بیان این که تا فضا برای تحمیل خودروهای بی کیفیت به مشتریان باز باشد و سلامت شهروندان در نظر گرفته نشود، نمیتوان امید چندانی به بهبود وضیعت موجود داشت، تصریح کرد: آیا به مخاطره افتادن جدی سلامت و جان میلیون ها نفر ساکنان یک شهر و ایستادن قلب آنها از تپش، ارزش چرخیدن چرخ چند خط تولید را دارد؟
وی در پایان با تاکید بر این که مسئولان مربوطه در نظر داشته باشند که ضربان قلب ساکنان تهران را با چه قیمتی به حراج میگذارند، خاطرنشان کرد: وقت آن فرا رسیده که یک بار برای همیشه به معامله نابرابر جان چند میلیون نفر انسان در مقابل تولید چند هزار دستگاه خودروی بیشتر پایان داده شود.