به گزارش تهران نیوز، مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری تهران گفت: تا کنون نزدیک به ۵۰ درصد از ناوگان اتوبوسرانی شامل اتوبوسهای برقی میشود که در کاهش آلودگی هوا بسیار تاثیرگذار خواهد بود.
احمد قیومی در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به وضعیت اتوبوسهای شهر تهران اظهار کرد: شرکت واحد اتوبوسرانی در ابتدای دوره ششم مدیریت شهری نزدیک به ۱۸۰۰ دستگاه اتوبوس فعال را در اختیار داشت که نزدیک به ۱۰۰۰ دستگاه در خطوط فعال بودند؛ از سال ۹۲ به بعد اتوبوس جدیدی وارد شهر تهران نشد. همین مساله باعث شده بود که اتوبوسهای فرسوده گذشته را تحویل بگیریم.
وی ادامه داد: اهمیت این موضوع باعث شد کاستیها جبران شود؛ نسبت به دوره قبل اتفاقات بسیار بهتری در این حوزه افتاده است. عقد قرارداد با شرکتهای داخلی را داشتیم و تعداد زیادی از اتوبوسها در داخل شهر در حال فعالیت هستند. قراردادهایمان با شرکتهای داخلی ادامه خواهد داشت و به مرور اتوبوسها را تحویل میگیریم تا به عدد ۱۵۰۰ دستگاه برسیم؛ امروز ۶۰ درصد اتوبوسها تحویل گرفته شده است.
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری تهران اضافه کرد: یکی از ضرورتهای ویژه شهر تهران رفتن به سمت برقی سازی بود و ما به سمت این برنامه رفتیم؛ تصمیم شجاعانهای گرفتیم و تاکنون ۳۹۰ دستگاه اتوبوس برقی وارد شهر تهران و فعال شدهاند. بعد از بهرهبرداری از این ۳۹۰ دستگاه مسائل مرتبط با آن شناسایی و مشکلات حل شد و تهران آمادگی کاملی در این زمینه پیدا کرده است. تاکنون نزدیک به ۵۰ درصد از ناوگان اتوبوسرانی شامل اتوبوسهای برقی میشود که در کاهش آلودگی هوا بسیار تاثیرگذار خواهد بود.
وی ادامه داد: ۱۱۰ دستگاه ناوگان اتوبوسهای ۱۲ متری هم تا پایان سال وارد تهران میشوند در ۱۰ خط دیگر فعال میشوند. در این دوره تمام ناوگان ملکی اتوبوسهای تهران را به جز بی آر تی نوسازی کردهایم. تا پایان سال نوسازی ۱۰۰ درصدی را در تمام اتوبوسهای بی آر تی را خواهیم داشت؛ یعنی ۴۰۰ دستگاه اتوبوس دوکابین دیزلی از نوع ۱۸ متری تا پایان سال وارد کشور خواهند شد. سپس برای تکمیل آن ۳۵۰ دستگاه ۱۸ متری تمام برقی وارد ناوگان میشود و در ادامه ۷۵ دستگاه مترو باس ۱۸ متری تمام برقی را در شهر خواهیم داشت.
قیومی اضافه کرد: با ورود این ناوگان ۶۰ درصد از تمام ناوگان ما برقی میشود و ۴۰ درصد دیزلی خواهد بود. با دریافت ۱۰۰۰ دستگاهی که تحویل گرفته میشود، نوسازی تمام دستگاهها رقم میخورد. نوسازی ناوگان بی آر تی هم کامل میشود و این یعنی تا ۱۰ سال دیگر میتوان به راحتی از این ناوگان استفاده کرد. امسال ۱۱ درصد ترافیک کمتری را شاهد بودیم و این ثمره توسعه حمل و نقل عمومی است.
وی همچنین خبر داد: ما تلاش داریم ونهای مخصوص معلولان را به ۵۰۰ دستگاه برسانیم و نوسازی ونها نیز صورت بگیرد؛ شهرداری تهران در این حوزه دستور ویژه داده و طرح ویژه اتوبوسهای مدرسه را در دستور کار داریم. اتوبوسهای مدرسه در همه دنیا به صورت ویژه و متفاوت است و ما نیز میخواهیم این کار را پیگیری کنیم.
قیومی اضافه کرد: وضعیت ایستگاهها نیز مورد توجه قرار گرفته است؛ یک طرح ویژه در خطوط اتوبوسرانی در حال انجام است. با توجه به بارگذاریهای جدید نواحی جدیدی نیاز به ایستگاه اتوبوس دارند و ما نیز در حال کار روی این مساله و ایجاد ایستگاههای جدید و ایجاد خطوط ویژه هستیم. همچنین بازبینی خطوط ویژه تهران در حال مطالعه است و خطوط جدید پس از طی این روند صورت میگیرد.
مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران در رابطه با تکمیل شبکه خدمات رسانی اتوبوسها در محلات، یادآور شد: با توجه به گسترده شدن ضرورت خدمت رسانی به محلات این موضوع به عنوان یک پژوهش عملیاتی ویژه در حال بررسی است و تا دو ماه آینده نتایج آن به دست ما خواهد رسید تا اقدام بزرگی در این زمینه صورت بگیرد. ما در همین بازه زمانی هر بخشی که اجتماعی در آن شکل گرفت و یا بارگذاری جدیدی انجام شد، خط اتوبوس تعریف کردیم که شهروندان را به اولین ایستگاه مترو برساند.
قیومی با بیان اینکه آنچه ما در مناطق رصد میکنیم، تمام موارد در حال پوشش است تا شهروندان به اولین پایانه اتوبوسرانی یا ایستگاه مترو دسترسی داشته باشند، گفت: در تلاش هستیم تمام بخشهای شهر که بارگذاری داشتند، به خطوط مترو و یا پایانههای اتوبوسرانی دسترسی داشته باشند. در اکثر نقاط دسترسی با اتوبوس وجود دارد و به دنبال این هستیم که فاصله حضور اتوبوسها در ایستگاهها منظم تر و کمتر شود.
وی اضافه کرد: امروز به این سمت حرکت میکنیم؛ هنوز به نقطه ایده آل نرسیدهایم و این مسیر ادامه دارد. اینکه میگوییم روند انعقاد قراردادها در حوزه اتوبوسرانی بی نظیر بوده، شکی در آن نیست؛ اما هنوز با نقطه مطلوب فاصله داریم. ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی برای پایتخت پیش بینی شده و وقتی در بخشهای دیگر نیز اتوبوسها وارد خطوط شود، وضعیت بهتری خواهیم داشت.
قیومی با بیان اینکه باید ۷۰۰ دستگاه اتوبوس از تولیدکنندگان داخلی تحویل بگیریم تا سرفاصله خطوط کاهش یابد، اظهار کرد: چهار هزار و ۵۰۰ ایستگاه در خطوط وجود دارد؛ ایستگاههای افزوده شده به دلیل نیازهای ایجاد شده در برخی مناطق بود. با تکمیل طرح پژوهشی تمام این موارد مورد بازبینی قرار می گیرد.
وی در خصوص استفاده از ظرفیتهای داخلی ساخت اتوبوس تصریح کرد: قرارداد با شرکتهای داخلی منعقد شده است؛ بیش از ۳ سال این اتفاق رخ داده اما گرههایی وجود دارد که باید حل شود. امیدواریم تا پایان سال تعدادی از اتوبوسهای برقی داخلی تحویل ما شود تا بتوانیم از آنها هم استفاده کنیم.
مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران با اشاره به وضعیت خطوط BRT گفت: خطوط ویژه ما به طور کامل ایزوله نیستند و رانندگان ما به مشکل میخورند و مسیر ما دچار چالش میشوند چرا که موتورسواران وارد آن خطوط میشوند. با همکاران راهنمایی و رانندگی در حال کار هستیم که بتوانیم این مشکل را حل کنیم و در حال کار روی این مساله هستند.