جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 12 آبان 1394     
اصل انجام حسابرسی با پیگیری شهردار انجام شده و قابل تقدیر است

نظارت شورا نباید خارج از چارچوب اخلاق باشد

به گزارش گروه پارلمان شهری شهرداری نیوز،نایب رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه از 43 مورد حادثه طبیعی فهرست شده در جهان 33 مورد آن امکان و سابقه وقوع در ایران را داشته است، گفت: در 90سال گذشته بیش از 200هزار نفر از هموطنان در پی وقوع حوادث طبیعی جان باخته اند که 76 درصد کشته شدگان مربوط به زلزله بوده است.

مرتضی طلایی در نطق پیش از دستور دویست و سومین جلسه شورای شهر با گرامیداشت روز مبارزه با استکبار جهانی از اعضای شورا خواست سه بار بانگ مرگ بر امریکا سر دهند و گفت: روز جهانی مبارزه با استکبار جهانی نشانه یکی از صفات بارز انقلاب اسلامی و ملت بزرگ ایران یعنی نفی سلطه گری و سلطه پذیری در روابط جهانی است.

اهتمام شهرداری به حسابرسی ها قابل تقدیر است

طلایی در بخشی دیگری از سخنان خود با اشاره به گزارشی که امروز در یکی از روزنامه های کثیرالانتشار در خصوص جلسه فوق العاده روز گذشته شورا برای حسابرسی در شهرداری برگزار شده است، گفت: موضوع حسابرسی ها سال هاست که در شهرداری وجود نداشته و اصل انجام این کار که با پیگیری شهردار انجام شده قابل تقدیر است.

وی با بیان اینکه در سازمانی با حجم بالای مدیریتی بروز برخی خطاها ناشی از ضعف سیستم هاست و در موارد اندکی به مدیریت غلط بازمی گردد، ادامه داد: بی شک موضوعات مالی مربوط به بیت المال است و ذره ای اهمال قابل قبول نیست. به طوری که اراده شهردار نیز همین گونه است.

نایب رییس شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه اگر ضعف سیستمی وجود دارد، این وظیفه شورا است که بر آن نظارت کند، خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که حسابرسی علمی و تخصصی است. کلماتی که در جریان حسابرسی ها به کار می رود، معانی علمی و خاصی دارد که ممکن است در ادبیات روزانه معانی دیگری داشته باشد. پس باید همگی از استفاده و برداشت های غیراصولی از این کلمات پرهیز کنیم.

طلایی بزرگترین معضل در برخورد با مشکلات این چنینی را دوری برخی افراد از اعتدال و صرفا مچ گیری برشمرد و گفت: شناخت خطاها و تخلف یکی از وظایف اعضای شورا است اما باید این نظارت ها با رعایت قانون های رفتاری همراه باشد.

وی با انتقاد از اینکه حسابرسی ها صرفا با حرف و شعار حل نمی شود، ادامه داد: صرفا متهم کردن برخی سازمان ها کاری از پیش نمی برد باید امکان اصلاح وجود داشته باشد. پس باید متناسب با تخلف اقدامات لازمه انجام شود.

نایب رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه در روند حسابرسی ها ضعف قواعد و چارچوب های نظارتی وجود دارد، متذکر شد: شهرداری ها برابر قانون موظف به ارائه کامل اسناد هستند و اعضا نیز باید در فضای اصلاح رفتار کنند. از همین رو به نظر می رسد نیازمند تشکیل کمیته های مشترک بین شورا و شهرداری در برخی موارد و روشن شدن کامل موضوعات به دور از بزرگنمایی هستیم.

وی در بخش دیگری از نطق خود با تاکید بر اینکه 13درصد از کشته شدگان 90 سال گذشته کشور مربوط به حادثه سیل و 11 درصد سهم باقیمانده به سایر بلایا مربوط است، تصریح کرد: ایران جز 6کشور از 10 کشور نخست بلاخیز جهان است اما با وجود اینکه مسئولان این مهم را می دانند، هیچگونه آمادگی برای مقابله با این بلایا در کشور وجود ندارد.

طلایی با اشاره به اینکه اگر زلزله نیاید، توفان و سیل که در بازه زمانی طولانی مدت رخ می دهد کشور را دچار خسران می کند، افزود: در بحث مدیریت بحران در مقابل کشورهای پیشرفته در جایگاه عقبی قرار داریم که علت آن را می توانیم در اقدامات انسانی ریشه یابی کنیم که همواره نیازمند تغییر چهره زمین بوده و این اعمال تغییرات منابع آب و خاک را از بین برده است.

وی با انتقاد از اینکه این روند در کشور با بی رحمانه ترین شکل ممکن در حال وقوع است، ادامه داد: امروز شهروندان نمی دانند با فرود آمدن نزولات آسمانی باید خوشحال از رفع خشکسالی ها باشند یا نگران بروز سیل.

طلایی خاطرنشان کرد: امروز شاهد هستیم که چه میزان زمین های حاصل خیز با سیاست های غلط از سکنه خالی شده است. دلیل اصلی آن این است که توسعه نامتوازن و ساخت و سازهای غیراصولی در حال خراب کردن محیط زیست کشور است.

نایب رئیس شورای شهر تهران با اشاره به تجربه های پیشینی که حوادث طبیعی گذشته در کشور رقم زده است، افزود: نبود مدیریت یکپارچه و ضعف امداد و نجات تا به میزان زیادی باعث افزایش تلفات کشور شده است. در واقع اگر تجربه بلایای طبیعی را از زلزله منجیل تا بم و مابعد آن ترسیم کنیم، می بینیم که چه اتفاق موثری برای پیشگیری از بلایای طبیعی صورت گرفته است.

وی با انتقاد از اینکه برگزاری شمار قابل توجهی کارگاه و همایش آموزشی، در هنگام وقوع حادثه هیچ دستاوردی در پی نداشته اند، افزود: این معضل در تهران نیز قابل دیدن است. به طوری که اگر در شهر کوچک ترین توفانی رخ دهد رشته امور از دست مسئولان خارج می شود.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: