به گزارش گروه پارلمان شهری تهرانی نیوز، رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران گفت: موتورسیکلتها آلایندگی زیادی دارند و بعضاً به اندازه یک کامیون آلایندگی تولید میکنند؛ به طوریکه ۱۰ درصد از ذرات معلق و ۲۱ درصد از آلایندگیها به موتورها اختصاص دارد.
مهدی پیرهادی در دویست و چهل و چهارمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در تذکری گفت: در این دوره مدیریت شهری اقدامات خوبی در حوزه محیط زیست صورت گرفت که از جمله آن بهره برداری از دستگاه سنجش آلایندگی خودروها، برقی سازی ناوگان حمل و نقل عمومی و توسعه واگن ها بوده است.
وی ادامه داد: اقدامات بعدی نیز تهیه سیاهه انتشاری است که در شرکت کنترل کیفیت هوا در حال انجام است و دانشگاه علم و صنعت عهده دار این کار شده است. همچنین طرح بازچرخانی آب و طرح جامع فضای سبز که امسال به جمع بندی می رسد از دیگر اتفاقات خوب حوزه محیط زیست است.
پیرهادی با بیان اینکه شهرداری بودجه خوبی را برای مخازن آب و مواردی از این قبیل پیشنهاد داد که تصویب شد، گفت: افتتاح روز گذشته کاهش ۲۳ درصدی مونوکسید کربن را در مراکز معاینه فنی به دنبال خواهد داشت و اتفاق بسیار خوبی است که توسط دستگاه های به روز رقم می خورد.
وی با بیان اینکه خودروهای گازسوز که پیش از این آلایندگی داشتند توسط دستگاه ها سنجش می شوند، افزود: تهران باید به عنوان پایلوت برای این اقدام انتخاب شود تا دیگر شهرستان ها نیز دستگاه هایی را برای سنجش آلایندگیها خریداری کنند.
پیرهادی با بیان اینکه ۱۱ درصد آلایندگی و چهار درصد ذرات معلق مربوط به خودروهای پلاک شهرستان است، تأکید کرد: از ریاست شورا و شهرداری تهران تقاضا میکنیم فکری به حال این موضوع کنند. از سویی دیگر موتورسیکلتها نیز آلایندگی زیادی دارند و بعضاً به اندازه یک کامیون آلایندگی تولید میکنند؛ به طوریکه ۱۰ درصد از ذرات معلق و ۲۱ درصد از آلایندگیها به موتورها اختصاص دارد.
وی با اعلام اینکه ۳۷ درصد از خودروها در مراکز معاینه فنی بررسی می شوند و ۴۰ درصد از این دستگاهها در شهرستانهای اقماری معاینه فنی می گیرند و مابقی معاینه فنی دریافت نمیکنند، گفت: آلایندگیها جان شهروندان را در خطر قرار می دهد و تقاضا میکنیم معاینه فنی خودروها با جدیت مورد توجه قرار بگیرد تا شهروندان بتوانند شاهد شهری پاک باشند.
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: درخواست داریم تا کاندیداهای انتخابات برنامههای زیست محیطی خود را اعلام کنند؛ اما تاکنون شاهد ارائه هیچ برنامه ای از سوی کاندیداها نبودهایم.
وی با بیان اینکه دوربینهای سطح شهر باید اصلاح شوند، افزود: از سویی دیگر ارائه طرح ترافیک به شهروندان باید منوط به اخذ معاینه فنی باشد.
در ادامه تذکر پیرهادی مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: برخی با خودروهای خود شبانه در سطح شهر استراحت می کنند و در ساعات روز کار می کنند که این اختلال ایجاد می کند. پیشنهاد ما این بود که خودروهایی که به تهران میآیند مدت محدودی در شهر حضور داشته باشند. چنین برنامه ای در سایر شهرهای دنیا نیز اجرا می شود و خودروها در مدت مدیدی نمی توانند در سطح شهر مستقر شوند.
وی ادامه داد: آلودگی هوا را میتوان با این اقدام جبران کرد که خودروهای دارای پلاک تهران تنها در پایتخت میتوانند معاینه فنی انجام دهند. امروز خبری از صفهای طولانی برای معاینه فنی نیست و شهروندان به راحتی و به صورت الکترونیکی می توانند نوبت دریافت کنند.
چمران تأکید کرد: امان از موتور سیکلتها؛ نه ورود ممنوع و نه هیچ قانونی برای راکبان قابل رعایت کردن نیست و متأسفانه درصد زیادی از مجروحین و جان باختگان در حوادث سطح شهر نیز موتورسیکلت سواران هستند.