مدیرکل درمان مستقیم سازمان تأمیناجتماعی توسعه ظرفیتهای درمانی و عمقبخشی به خدمات سلامت را ازجمله راهبردهای تحولی مورد توجه این سازمان در دولت سیزدهم اعلام کرد و گفت: بخش درمان سازمان تأمیناجتماعی علاوه بر آن که بزرگترین خریدار راهبردی خدمات درمانی است، با دراختیار داشتن شبکهای گسترده از ظرفیتهای درمانی ملکی، دومین تولیدکننده خدمات سلامت پس از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.
به گزارش ایسنا، دکتر مهدی ناقوسی در آستانه ایامالله دهه فجر و چهلوپنجمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، افزود: در حال حاضر شبکه درمان ملکی یا مستقیم سازمان تأمیناجتماعی مشتمل بر ۴۰۴ مرکز درمانی ملکی در سراسر کشور است که ۸۴ مرکز شامل ۷۹ بیمارستان (۷۶ بیمارستان ملکی و ۳ بیمارستان هیاتمدیرهای) و ۵مرکز جراحی محدود و ۳۲۰ مرکز نیز خدمات سرپایی رایگان به بیمهشدگان و مستمریبگیران سازمان تأمیناجتماعی ارائه میدهند.
مدیرکل درمان مستقیم سازمان تأمیناجتماعی، تعداد کل تختهای بیمارستانی کشور را براساس آمارهای رسمی بالغ بر ۱۵۱ هزار تخت فعال اعلام کرد و گفت: سازمان تأمیناجتماعی با دراختیار داشتن ۱۱ هزار و ۵۹۳ تخت فعال بیمارستانی، پس از دانشگاههای علوم پزشکی کشور، بیشترین تعداد تختهای بیمارستانی را در مراکز درمانی ملکی خود برای ارئه خدمات درمانی به بیمهشدگان در اختیار دارد که در سال ۱۴۰۱ در مجموع تعداد بستریشدگان در این مراکز بالغ بر یک میلیون نفر بوده است.
ناقوسی با اعلام اینکه در برنامه توسعه بخش درمان سازمان تأمیناجتماعی، علاوه بر احداث مراکز جدید و توسعه ظرفیتهای موجود، ارتقای شیفت فعالیت ۱۰ مرکز برای هر سال پیشبینی شده که در دوسال گذشته برای ۲۰ مرکز انجام شده است، همچنین ایشان افزود: تعداد ۴۶ دستگاه آمبولانس برای استفاده در مراکز درمانی سازمان تأمیناجتماعی خریداری شده که در مراحل نهایی تحویل به مراکز درمانی است. همچنین نیازسنجی دستگاههای با تکنولوژی پیشرفته (هایتک) نیز در مراکز درمانی تأمیناجتماعی انجام شده و ۳ دستگاه امآرآی، ۱۵ دستگاه سیتیاسکن، یک دستگاه سیتیآنژیو، یک دستگاه آنژیوگرافی به همراه دو دستگاه سنگشکن در حال تهیه است که خرید ۱۴ قلم از این تجهیزات بهصورت متمرکز توسط شرکت بازرگانی تأمیناجتماعی انجام خواهد شد که قراردادهای آن منعقد شده و مابقی توسط مدیریتهای درمان استانها در حال انجام فرایند خرید است.
مدیرکل درمان مستقیم سازمان تأمیناجتماعی افزود: تعداد کل مراجعین سرپایی به مراکز درمانی ملکی سازمان تأمیناجتماعی در سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۴۰ میلیون نفرمراجعه بوده که در مقایسه با سال قبل از آن رشد ۵/۱۷ درصدی داشته است. این میزان رشد در ویزیت سرپایی پزشکان معادل ۸/۱۶ درصد و در بخش خدمات تشخیصی-درمانی معادل ۲/۱۸ درصد بوده است.
وی همچنین گفت: در بخش خدمات بستری نیز کل بستریشدگان در مراکز ملکی سازمان در سال ۱۴۰۱ بیش از یک میلیون نفر بوده که نسبت به سال قبل از آن رشد ۱/۱۱ درصدی داشته است. در این سال همچنین تعداد اعمال جراحی انجامشده در مراکز ملکی سازمان ۴۶۹ هزار و ۸۸۷ عمل و جمع کل تعداد سزارین و زایمان طبیعی انجام شده در این مراکز نیز ۱۰۶ هزار و ۲۴۸ مورد بوده است.
دکتر ناقوسی تعداد کل مراجعات سرپایی به مراکز ملکی سازمان تأمیناجتماعی در شش ماهه ابتدای سال جاری را معادل ۶۷ میلیون و ۴۱۰ هزار نفر با رشدی ۲/۴ درصدی در تعداد ویزیت سرپایی پزشکان و تعداد کل بستریشدگان در این مراکز در مدت یادشده را ۴۳۳ هزار و ۴۱۸ نفر با رشدی ۷/۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل اعلام کرد و گفت: اجرای نظام ارجاع داخلی در مراکز درمانی ملکی سازمان تأمیناجتماعی یکی از مهمترین برنامههایی است که در بخش درمان مستقیم این سازمان در حال پیگیری است تا از ظرفیت این مراکز و نیز پزشکان فعال در این مراکز، استفاده حداکثری در مسیر ارائه خدمات به بیماران بیمهشده صورت گیرد.
وی افزود: برنامه غربالگری افراد در معرض خطر سرطان برست (پستان) و سرطان دستگاه گوارش تحتانی با هدف شناسایی زودهنگام بیماران و آغاز سریع سیر درمان پیش از جدی شدن مشکل در مراکز درمانی سازمان تأمیناجتماعی با هماهنگی وزارت بهداشت و درمان در حال اجراست و در کنار آن با توجه به اهمیت موضوع پیشگیری، طرح استقرار کلینیک دیابت و فشار خون نیز در مراکز واجد شرایط پیگیری شده و تاکنون تعداد کلینیکهای فعال این طرح در مراکز درمانی تأمیناجتماعی به ۲۱۰ کلینیک در پایان سه ماهه دوم سال ۱۴۰۲ رسیده است.
مدیرکل درمان مستقیم سازمان تأمیناجتماعی، برنامه استانداردسازی فضای فیزیکی و تجهیزات پزشکی بلوکهای زایمان در مراکز منتخب با رویکرد قرارگرفتن سه مرحله زایمان (آمادگی برای زایمان، زایمان و بهبودی پس از زایمان) در یک فضا را از برنامههای حوزه درمان مستقیم سازمان تأمیناجتماعی معرفی کرد و گفت: با توجه به تأکید مقام معظم رهبری در زمینه فراهم آوردن بسترهای مناسب برای افزایش موالید، اجرای برنامه استانداردسازی فضای فیزیکی و تجهیزات پزشکی بلوکهای زایمان در مراکز درمانی تأمیناجتماعی سرعت گرفته و تا پایان سال جاری این طرح در ۲۹ مرکز اجرایی خواهد شد.
استانداردسازی بخش اورژانس بیمارستانهای سازمان تأمیناجتماعی از دیگر برنامههای در حال پیگیری در بخش درمان مستقیم سازمان تأمیناجتماعی است. دکتر ناقوسی در این زمینه گفت: در اجرای استانداردهای ابلاغی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در زمینه اورژانسهای بیمارستانی، تا پایان سال ۱۴۰۱ استانداردسازی اورژانس در ۲۴ مرکز انجام شده و عملیات این طرح در ۹ مرکز دیگر در سال ۱۴۰۲ شروع شده که امیدواریم تا پایان این سال به اتمام برسد.
وی در مورد سطح کیفی خدمات مراکز درمانی سازمان تأمیناجتماعی گفت: در ارزیابیهای اعتباربخشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال ۱۴۰۱ بیش از ۸۸ درصد از مراکز ملکی سازمان تأمیناجتماعی دارای رتبه یک و یک برتر بودهاند و در سال جاری نیز بیمارستانهای حضرت فاطمه (س) نجفآباد استان اصفهان و دکتر غرضی سیرجان استان کرمان حائز رتبه درجه یک برتر و پیامبر اعظم (ص) کرمان، شهدای کارگر یزد، امام خمینی (ره) اراک و خلیجفارس استان هرمزگان کاندید درجه یک برتر و عالی هستند.
مدیرکل درمان مستقیم سازمان تأمیناجتماعی در مورد اقدامات انجام شده در زمینه جذب و نگهداشت پزشکان نیز گفت: در سال ۱۴۰۱ ضابطه تبدیل وضعیت پزشکان قراردادی به تصویب هیئتمدیره و هیئتامنای سازمان تأمیناجتماعی رسید و در مرحله اول در سال یادشده حدود ۵۷۰ نفر از پزشکان قراردادی، مشمول تبدیل وضعیت شدند و انتظار میرود با ابلاغ مصوبه جدید از هیئتامنای سازمان و کاهش سابقه موردنیاز برای تبدیل وضعیت پزشکان متخصص، تعداد بیشتری مشمول این ضابطه شوند و شرایط بهتری در جذب و نگهداشت پزشکان متخصص در مراکز درمانی داشته باشیم. علاوه بر این، برای حل مشکلات تأمین نیروی انسانی در بخش درمان، امکان بکارگیری پزشکان متخصص بازنشسته تا سقف ۶۴ ساعت در هر ماه نیز فراهم شده تا بنا به نیاز هر مرکز، از ظرفیتهای موجود استفاده شود.
وی افزود: در سال ۱۴۰۲ و با اخذ مصوبات لازم از هیئتمدیره و هیئتامنای سازمان، بازنگری دستورالعمل پرداخت مبتنی بر عملکرد (پرکیس) پزشکان با لحاظ نیازهای مراکز درمانی و در اولویت قرار گرفتن مناطق محروم، انجام و جهت اجرا از ابتدای سال به مدیریتهای درمان استانها ابلاغ شد که میتواند نقش مؤثری در ارتقای کیفی و کمی خدمات درمان و جذب و نگهداشت پزشکان و در نهایت افزایش رضایتمندی مراجعان داشته باشد.