جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 11 بهمن 1402     
شرط واشنگتن برای بازگشت ترکیه به «برنامه اف-۳۵»

 معاون وزارت خارجه آمریکا گفت اگر ترکیه سیستم دفاع موشکی اس-۴۰۰ روسیه را کنار بگذارد، ایالات متحده به ترکیه اجازه بازگشت به برنامه اف-۳۵ را خواهد داد و شاید تحریم‌ها علیه این عضو ناتو نیز برداشته شوند.

به گزارش ایسنا، «ویکتوریا نولاند» معاون وزارت امور خارجه آمریکا در گفت‌وگو با «سی‌ان‌ان تُرک» بیان کرد: اگر ما بتوانیم مشکل اس-۴۰۰ را حل کنیم که مایل هم هستیم آن را انجام دهیم، ایالات متحده از بازگشت ترکیه به خانواده اف-۳۵ استقبال می‌کند. اگر بتوانیم این مشکل را مرتفع کنیم، قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم‌ها کنار گذاشته خواهد شد، سپس می‌توانیم به گفت‌وگوهای مربوط به اف-۳۵ بازگردیم.
 
در رابطه با این تحریم‌ها که صنعت تسلیحاتی ترکیه را هدف گرفته، واشنگتن پیشتر به آنکارا گفت که خرید اس-۴۰۰ امنیت فناوری نظامی آمریکا را به خطر می‌اندازد و بودجه‌هایی را به بخش دفاعی روسیه سرازیر می‌کند.
 
درحالیکه مشخص نیست آیا آنکارا پیشنهاد نولاند را خواهد پذیرفت و سامانه‌های موشکی روسیه را فراموش خواهد کرد یا خیر، مقامات ترکیه پیشتر این ایده را رد کردند و هم‌چنین «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه این خرید را یک «توافق انجام‌شده» خواند.
 
علاوه بر آنکه ترکیه از برنامه‌های مربوط به اف-۳۵ توسط آمریکا کنار گذاشته شده است، کاخ سفید مجوز فروش نسخه‌های به‌روز شده اف-۱۶ را نیز رد کرده است. گفته شده است که واشنگتن یک مهلت پانزده‌ روزه را که از جمعه آغاز شده در اختیار آنکارا گذاشته است.
 



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: