جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 6 آبان 1402     
ترکیه و طوفان‌الاقصی

 مسأله فلسطین برای دولت اردوغان فقط یک مسأله استراتژیک نیست بلکه ابعاد ایدئولوژیک دارد.

به گزارش ایسنا، احسان کیانی یادداشتی با عنوان ترکیه و طوفان‌الاقصی را در کانال تلگرامی خود منتشر کرد که در ادامه می‌خوانید:
 
هووارد آیزنشات، دانش‌یار تاریخ دانشگاه سنت‌لارنس طی یادداشتی در اندیشکده خاورمیانه بیان داشت که جنگ غزه نیز به فهرست اختلافات ترکیه و آمریکا افزوده شده که پیش‌تر بر سر اکراد سوریه و جنگ اوکراین نیز دچار اختلافاتی بودند.
 
به نظر هووارد، مسأله فلسطین برای دولت اردوغان فقط یک مسأله استراتژیک نیست بلکه ابعاد ایدئولوژیک دارد.
 
وی مواضع اردوغان در ستایش حماس به عنوان «جنبشی آزادی‌بخش» و هم‌چنین اعطای ویزای ترکیه به اسماعیل‌هنیه، رهبر سیاسی این گروه را مصداق این امر دانسته است.
 
او البته معتقد است که اردوغان ابتدا سعی داشت از ابراز موضع صریح پرهیز کند تا به روابطش با تل‌آویو آسیبی وارد نشود ولی کشتار شدید مردم غزه توسط اسرائیل و خشم عمومی مردم ترکیه که در تظاهرات علیه سفارت‌های آمریکا و اسرائیل نمود یافت، مانع از پیشبرد چنین سیاستی شد.
 
هووارد معتقد است که اردوغان از یک‌سو این خشم عمومی را فرصتی برای انحراف افکار عمومی ترکیه از وضعیت اقتصادی این کشور می‌پندارد و به همین دلیل نیروهای پلیس مانع ابراز خشم عمومی علیه اماکن دیپلماتیک واشنگتن و تل‌آویو نشدند. از سوی دیگر نیز سعی دارد نقشی را که به عنوان میانه در دوگانه نبرد اوکراین میان روسیه و کی‌یف عهده‌دار شده بود، این بار بین حماس و تل‌آویو ایفا کند.
 
مواضع ضعیف ترکیه در ابتدای عملیات حماس مانع از آن بوده که بتواند نقشی میانجی‌گرانه داشته باشد. به نظر می‌رسد قطر به جهت حمایت مالی و مصر به دلیل موقعیت ژئوپلتیک، فرصت بیشتری برای میانجی‌گری داشته باشند. به همین دلیل بعید است که گفتار اخیر ترکیه مبتنی بر ارائه ضمانت برای آتش‌بس، چندان مورد توجه قرار بگیرد.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: