جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 11 شهريور 1402     
نامه گوترش به لاوروف درخصوص توافق غلات

 دبیرکل سازمان ملل متحد در نامه‌ای به وزیر امور خارجه روسیه «مجموعه‌ای از پیشنهادات ملموس» را به منظور تمدید قرارداد غلات دریای سیاه ارائه کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک،‌ آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل گفت که تمدید قرارداد غلات «بسیار مهم» است.
 
او گفت که این ابتکارعمل کمک بسیار مهمی برای مناسب‌تر کردن بازارهای موادغذایی با اهداف امنیت غذایی سازمان ملل، مانند کاهش قیمت‌ها و ایجاد «شرایط دسترسی به بازارهای جهانی بسیاری از کشورها، به‌ویژه کشورهای در حال توسعه» کرده است. با این حال، او گفت که سازمان ملل «درخواست‌های روسیه را مورد توجه قرار داد.»
 
گوترش تاکید کرد: ما راه‌حل‌های مشخصی برای نگرانی‌های روسیه داریم که امکان دسترسی موثرتر موادغذایی و کودهای شیمیایی روسیه به بازارهای جهانی با قیمت مناسب را فراهم می‌کند. معتقدم سازمان ملل پیشنهادی را ارائه کرده که می‌تواند مبنایی برای تمدید توافق باشد، اما این باید پایدار باشد. نمی‌شود که ابتکار دریای سیاه ما از بحرانی به بحران دیگر، از یک تعلیق به تعلیق دیگر حرکت کند. ما باید چیزی داشته باشیم که کارساز باشد و به نفع همه باشد.
 
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه پنجشنبه گفت که مسکو آماده است تا به محض اینکه وعده‌های داده شده تضمین شدند، به ابتکارعمل غلات دریای سیاه بازگردد.
 
روسیه در ماه ژوئیه از توافق غلات خارج شد؛ تقریبا یک سال پس از آن که توافقی با میانجیگری ترکیه و سازمان ملل برای تضمین عبور امن غلات اوکراین از دریای سیاه و کمک به تسهیل صادرات غلات و کود روسیه منعقد شد. روسیه به طور مداوم شکایت دارد که مزایای منعقد شده در آن توافق هرگز محقق نشد.
 
تور گوترش پیش از نشست مجمع
 
تحرکات گوترش در آستانه نشست مجمع عمومی سازمان ملل که از ۱۸ سپتامبر آغاز می‌شود، بیشتر شده و این دبیرکل سازمان ملل متحد قرار است پیش از گردهمایی سالانه رهبران جهان در چهار نشست بزرگ حضور داشته باشد.
 
آنتونیو گوترش ابتدا روز شنبه برای اجلاس ۴ و ۵ سپتامبر در مورد آب و هوای آفریقا به نایروبی می‌رود و سپس عازم جاکارتا می‌شود تا در اجلاس سازمان ملل با انجمن ۱۰ کشوری کشورهای جنوب شرق آسیا موسوم به آسه‌آن در ۶ و ۷ سپتامبر شرکت کند.
 
از آنجا، او برای اجلاس گروه ۲۰ شامل اقتصادهای بزرگ جهان در ۸-۱۰ سپتامبر به دهلی‌نو پرواز می‌کند و سپس برای مدت کوتاهی به نیویورک بازمی‌گردد و سپس برای اجلاس G۷۷ - ائتلافی متشکل از ۱۳۴ کشور در حال توسعه و چین که برای ۱۴ و ۱۵ سپتامبر برنامه‌ریزی شده، به هاوانا می‌رود.
 
گوترش درست قبل از آغاز نشست‌های سطح بالای مجمع عمومی به نیویورک بازخواهد گشت، جایی که انتظار می‌رود سایه جنگ در اوکراین برای دومین سال بر نشست سالانه حاکم باشد.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: