به گزارش گروه حمل و نقل و ترافیک شهری تهرانی نیوز، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با تأکید بر اینکه کنترل هوشمند شهر به عنوان ضرورتی انکارناپذیر، نیاز به تأمین بودجه و اعتبارات لازم دارد تا از انجام کارهای سلبی و ایجاد موانع فیزیکی در معابر و افزایش هزینه نگهداشت شهر کاسته شود، گفت: گاهی استفاده بیش از حد از موانع ترافیکی به جای افزایش ایمنی ترافیک، اثر معکوس دارد و موجب کاهش ایمنی و وقوع تصادف میشود.
جلال بهرامی با اعلام اینکه ما به عنوان مسئول ترافیک پایتخت، باید بتوانیم در خصوص شناورسازی ساعات کاری کارمندان که منجر به روانسازی ترافیک میشود، نظر بدهیم، اظهار کرد: اما حتی اختیار نداریم که ۱۰ دقیقه، ساعت تردد کارکنان را تغییر دهیم.
وی اهمیت و ضرورت حمایت از فرآیند معاینه فنی را مورد تأکید قرار داد و با اعلام اینکه توسعه مراکز معاینه فنی و بهروزرسانی تجهیزات این مراکز باعث ایجاد نظم و انضباط حمل و نقلی میشود، خاطرنشان کرد: معاینه فنی در کلانشهری مثل تهران که هوای آن در طول سال ۲۰۰ روز آلوده است، باید سطحبندی شود و خودروها بر اساس میزان آلایندگی که تولید میکنند، بتوانند در سطح شهر تردد کنند و برخی از خودروها در ایام آلوده سال نباید اجازه تردد در شهر را داشته باشند.
بهرامی با اشاره به اینکه در روزهایی که هوا در وضعیت اضطرار قرار دارد، محدودیتهایی مثل زوج و فرد را در کل سطح شهر اجرا میکنیم اما برای موتورسیکلتها که نقش زیادی در آلودگی هوا دارند، هیچ نوع محدودیت و نظارتی نداریم، اظهار کرد: به طور میانگین، سالانه حدود ۴۰۰ دستگاه موتورسیکلت در مراکز معاینه فنی تهران گواهی میگیرند.
وی با بیان اینکه اگر مجلس شورای اسلامی، فکری به حال مدیریت شهری نکند و از طریق تصویب اعمال مدیریت واحد و یکپارچه بر شهر، اختیارات شهرداری در حوزههای مختلف شهری را افزایش ندهد، اداره شهر به تدریج از دست خارج میشود، تصریح کرد: متأسفانه شهرداری از ابزار لازم برای اِعمال قانون برخوردار نیست.
معاون شهردار تهران در خاتمه با اعلام اینکه در هفتههای گذشته، ۳ هزار بشکه چسب کفاشی در زیر زمین یکی از مغازههای بازار منفجر شد و نیروهای آتشنشانی، ۳ شبانه روز درگیر خاموش کردن آن بودند، خاطرنشان کرد: اختیارات شهرداری برای پیشگیری از وقوع اینگونه حوادث و نظارت و اِعمال قانون در چنین مواردی، محدود است.