جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: پنجشنبه، 28 ارديبهشت 1402     
بودجه صندوق تسهیلات صلح اروپا ته کشید

 مسئول سیاست خارجی و امنیت اتحادیه اروپا ظاهرا درخواست یک بسته کمکی دیگر به ارزش ۳.۵ میلیارد یورو (۳.۸ میلیارد دلار) به منظور تقویت کمک جمعی برای تامین سلاح برای اوکراین را مطرح کرده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری راشاتودی، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی و امنیت اتحادیه اروپا پیش‌تر هشدار داده بود که بدون ادامه حمایت غرب، نیروهای اوکراین ظرف چند روز فرو می‌پاشند.
 
منابع دیپلماتیک گزارش دادند، بورل از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواست تا مجوز بودجه جدید برای صندوق اعتباری تسهیلات صلح اروپا (European Peace Facility) را صادر کنند و یکی از مقامات تاکید کرده که "ما باید این نهاد را شارژ کنیم چرا که پول‌هایش در حال اتمام است".
 
این صندوق به اتحادیه اروپا امکان می‌داد تا ما به ازای مالی مهمات اهدایی به اوکراین را از ذخایر موجود، به کشورهای عضو واریز کند.
 
تزرق این مبلغ بالا به این نهاد طبق پیشنهاد بورل، نیازمند تایید همه دولت‌های اتحادیه اروپاست که سال گذشته تایید کرده بودند در صورت لزوم با تخصیص پول بیشتر موافقت می‌کنند.
 
این درخواست پیشنهادی در حالی مطرح شده است که گفته می‌شود کی‌یف در تدارک یک ضدحمله است.
 
بورل یکی از حامیان سرسخت اوکراین در اتحادیه اروپاست که مرتبا برای حمایت‌های نظامی بیشتر لابی می‌کند و تاکید دارد که کمک غرب سرنوشت اوکراین را تعیین می‌کند.
 
وی اوایل ماه جاری میلادی در رویدادی در ایتالیا گفته بود که "اکنون زمان مذاکرات دیپلماتیک درباره صلح نیست".
 
بورل تاکید کرده بود: اگر از اوکراین حمایت نکنیم، اوکراین ظرف چند روز سقوط می‌کند. بنابراین، ترجیح می دهم تا پول بیشتری هزینه شود. ما چاره دیگری نداریم.
 
اگرچه تسهیلات صلح اروپا در سال ۲۰۲۱ میلادی با هدف تجهیز نظامی کشورهای در حال توسعه تشکیل شد، اما به دنبال حمله روسیه به اوکراین، بودجه‌اش بر اوکراین متمرکز شد. مقامات اتحادیه اروپا در حال حاضر هشت میلیارد یورو (۸.۶ میلیارد دلار) برای این پروژه کنار گذاشته‌اند.
 
بودجه تسهیلات صلح اروپا از بودجه اتحادیه اروپا مجزاست چرا که این بلوک به ظاهر از تامین مالی مستقیم عملیات‌های نظامی منع شده‌اند. بودجه این طرح ابتدا پنج میلیارد یورو (۵.۴ میلیارد دلار) تا سال ۲۰۲۷ میلادی تعیین شده بود. این بودجه به سرعت به دنبال نقل و انتقالات متعدد تسلیحات به کی‌یف طی سال گذشته تمام شد و اتحادیه اروپا را واداشت تا در دسامبر سال گذشته یک افزایش بودجه چشمگیر دیگر را تایید کند.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: