به گزارش گروه حوادث ترافیکی تهرانی نیوز، صبح امروز (یکشنبه)۲۴ اردیبهشت اولین نشست خبری سردار سید کمال هادیانفر رئیس پلیس راهور فراجا در سال ۱۴۰۲ با موضوع اقدامات انجام شده توسط پلیس راهور در سال ۱۴۰۱، بررسی وضعیت ترددها در نوروز ۱۴۰۲ و اقدامات شاخصی که در برنامه سال ۱۴۰۲ با حضور جمعی از خبرنگاران و اهالی رسانه برگزار شد.
به گزارش خبرنگار تهرانی نیوز، سردار هادیانفر به طرح جدید پلیس راهور در راستای اعتبار سنجی به گواهینامهها اشاره کرد و گفت: گواهینامه در سه رنگ سفید، نقرهای و طلایی بر اساس عملکرد رانندگان به آنان تعلق میگیرد؛ بدین صورت که رانندهای که گواهینامه طلایی دارد کاملا قانونمند است.
سردار هادیانفر گفت: در این طرح، اگر رانندهای رانندگی درستی داشته باشد بعد از مدتی طی پیامکی به اطلاع دارنده گواهینامه میرسد که گواهینامهاش از سفید به نقرهای و مدتی بعد از نقرهای به طلایی تبدیل میشود.
این مقام انتظامی با بیان اینکه این طرح به زودی اجرایی میشود، ادامه داد: این طرح در واقع یک سرمایه اجتماعی برای راننده است و یکی از تسهیلاتی که ما در آن پیشبینی کردیم امکان تخفیف در جرائم و حتی حذف شدن برخی از جرائم برای دارندگان گواهینامه طلایی یا نقرهای است.
رییس پلیس راهور فراجا با اشاره به آمار تصادفات خاطرنشان کرد: در سال ١۴٠١ حدود یک میلیون و صدهزار تصادف رخ داده است که ما برای ۵٧٢ هزار و٣۵۴ مورد کروکی صادر کرده ایم. لذا آنچه که ما را نگران و ناراحت می کند مرگ ١٩ هزار و ۴٩٠ نفر در حوادث رانندگی بود که دو هزار و ٧١٢ مورد نسبت به سال ١۴٠٠ بیشتر است.
وی اظهار داشت : این آمار نگران کننده است و من عاجزانه از مردم اعم از رانندگان، مسافران و عابران پیاده تقاضا دارم که مراقب خودشان باشند و قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند.
رئیس پلیس راهور فراجا خاطرنشان کرد: من امروز هشدار میدهم که اگر با همین روند جلو برویم تا پایان سال ١۴٠٢ شمار فوتیهای تصادفات ما از ٢٠ و ٢١ هزار نفر فراتر خواهد شد. این اصلا خوب نیست از دولت و مجلس خواهش میکنیم که ورود کنند. ما ٢٠ تا ٣٠ راهکار ساده دادیم برای کاهش تصادفات، دولت و مجلس وظیفهاش کمک کردن است، منتی نیست. اینکه شب عید یک جلسه بگذاریم که نمیشود، اگر نیاز به تغییر قانون و مقررات است باید اقدام شود.
سردار هادیانفر تصریح کرد: حتما قانون مستهلک و ناکارآمد است و باید بازنگری شود، دولت حتما باید منابع ویژه بگذارد. ما در نوروز تمام توان خود را میگذاریم و ٩٠ هزار نفر را در حالت آمادهباش در میآوریم اما باز هم روند افزایشی است. ۴٢ درصد فوتیهای تصادفات در بیمارستان است، چرا امکانات کم است که نتوان تروما را تشخیص داد؟ طرف با طحال پاره میرود بیمارستان ابزار تشخیص ندارد و مرخص میکنند و یک ساعت بعد فوت میکند، بیمارستانها باید تجهیز شود.
وی ادامه داد: شش درصد در حین انتقال جان خود را از دست میدهند که لازم است برای کاهش آن اورژانس و هلال احمر تقویت شود. ۵٢ درصد هم در دم و صحنه تصادف کشته میشوند که لازم است همه دستگاهها در این خصوص اقدام کنند.
سردار هادیانفر بار دیگر از ایمنی خودروها انتقاد کرد و گفت: بسیار متاسفم که برغم تاکیدات مسئولان عالی به ایمنی خودروها اهمیتی داده نشد و هیچ اقدامی صورت نگرفته است.
رئیس پلیس راهور فراجا گفت: ماموران پلیس راهور در طول ۲۹۷ هزار کیلومتر راههای کشور حضور داشته و در ایام مختلف به مردم خدمات رسانی میکنند.
این مقام انتظامی گفت: در حوزه ترافیک، کاهش تصادفات به صورت جدی در دستور کار است و بالغ بر ۳۲ دستگاه در پیشگیری از حوادث ترافیکی نقش دارند که باید به وظایف خود عمل کنند.
سردار هادیانفر گفت: ۵۱ میلیون گواهینامه و ۴۰ میلیون وسیله نقلیه در کل کشور داریم؛ در واقع به ازای هر ۲ نفر در کشور یک وسیله نقلیه داریم.
وی گفت: ۷۹ درصد از ۵۱ میلیون گواهینامه در کشور، مربوط به گواهینامه خودرو و مابقی موتور سیکلت و وسایل دیگر است.
سردار هادیانفر از افزایش ۳.۱ درصدی دارندگان گواهینامه در سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: ۲۵ درصد نیز ترددهای جادهای افزایش داشته است.
رئیس پلیس راهور فراجا از توقف روند اسقاط خودروها نیز انتقاد کرد و گفت: امروز گنجایش تهران ١.٩ میلیون دستگاه وسیله نقلیه است. اما هشت میلیون وسیله نقلیه داریم خب معلوم است که شهر قفل میشود. چرا فرآیند اسقاط متوقف شده است؟
هادیانفر افزود: امروز حداکثر سن خودرو هفت سال است، اما مثلاً نیسانی که ٧۴ سال است تولید میشود میتواند با یک برگه معاینه فنی بازهم تردد کند.