اسقاط ناوگان تجاری فرسوده از محل منابع حاصل از واردات به طور جدی پیگیری شود
به گزارش گروه نگاه پارلمان به شهر تهرانی نیوز، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با توجه به تداوم واردات کامیونهای سه سال ساخت و حذف شرط اسقاط بر تسریع فرآیند نوسازی و استفاده از منابع حاصل از واردات برای از رده خارجسازی کامیونهای با مصرف سوخت بالا تاکید کرد.
جعفر قادری در خصوص ارزیابیها نسبت به واردات کامیونهای سه سال ساخت اظهار داشت: در شرایطی که متاسفانه وضعیت ناوگان حملونقلی کشور و ظرفیت خودروسازی داخلی مطلوب نیست، راهی جز واردات کامیون نداریم.
وی افزود: قیمت خودروهای وارداتی کارکرده کمتر است بنابراین میتوان با هزینه کمتری ناوگان جادهای را بروزرسانی نمود و عدول از سیاستگذاریهای مبتنی بر واردات کامیونهای صرفا نو، موجب تسریع در کاهش عمر ناوگان و تقویت ناوگان جادهای میشود.
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: پس از واردات کامیونهای کارکرده، فرصت برای واردات کامیونهای نو با هدف پرهیز از مشکل افزایش مصرف سوخت و استهلاک کامیونهای در حال تردد در سطح کشور فراهم میشود.
قادری با توجه به گزارش مرکز پژوهشهای مجلس مبنی بر تعطیلی 85 درصدی مراکز اسقاط در طول سه سال اخیر به دلیل معافیت خودروسازان داخلی از ارائه گواهی اسقاط و ممنوعیت واردات در خصوص نگرانیها پیرامون تبعات حذف شرط اسقاط بر اساس قانون ساماندهی صنعت خودرو به نحوی که موجب کندی فرآیند نوسازی شود و نتایج حاصل از واردات صرفا توسعه ناوگان و در عین حال انباشت خودروهای فرسوده باشد، در خصوص راهکارهایی که از بروز این چالشها ممانعت میکند، خاطرنشان کرد: اسقاط میبایست به صورت جدی مورد توجه قرار بگیرد بدین صورت که کامیونهای با مصرف سوخت بالا حتما از رده خارج شوند و منابع حاصل از محل واردات خودرو برای اسقاط مورد استفاده قرار بگیرند، تا واردات تنها به افزایش تیراژ منجر نشود بلکه جایگزینی خودروهای نو و کارکرده به صورت جدی در دستور کار قرار بگیرند.