روزنامه جوان نوشت: بازهم امتحانات نهایی آغاز شده و موضوع لو رفتن سوالات به میان آمده است. امسال نیز همانند سالهای گذشته انتشار سوالات امتحان نهایی در فضای مجازی جنجال ایجاد کرده و از آنجایی که تعدادی از دانشآموزان در جلسه امتحان، گوشی موبایل با خود به همراه برده بودند، شائبه تقلب در امتحانات قوت گرفته است.
بازهم امتحانات نهایی آغاز شده و موضوع لو رفتن سوالات به میان آمده است. امسال نیز همانند سالهای گذشته انتشار سوالات امتحان نهایی در فضای مجازی جنجال ایجاد کرده و از آنجایی که تعدادی از دانشآموزان در جلسه امتحان، گوشی موبایل با خود به همراه برده بودند، شائبه تقلب در امتحانات قوت گرفته است! و از آنجایی که نمرات امتحانات نهایی پایه دوازدهم در کنکور سهم ۴۰ درصدی دارد، لو رفتن سوالات برای دانشآموزان و خانوادههایشان اهمیت بیشتری پیدا کرده است.
ماجرا چیست؟
امتحانات نهایی از سوم دی ماه آغاز شده و بسیاری از داوطلبان کنکور که سابقه تحصیلی نداشته یا خواهان ترمیم نمرات خود هستند، داوطلب شرکت در این امتحانات شدهاند. این در حالی است که از همان روز اول برگزاری امتحانات نهایی، سؤالات در فضای مجازی منتشر شده است. برای مثال هنوز دقایقی از شروع آزمون نگذشته بود که در برخی کانالهای درسی سوالات درس ریاضی رشته تجربی را منتشر کردند و پس از چند دقیقه پاسخهای این سوالات نیز بر روی کانال قرار گرفت. البته محسن زارعی رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش گفته: «انتشار سؤالات حین برگزاری آزمون به معنای لو رفتن نیست و به هیچ عنوان امکان دسترسی به سؤالات قبل از برگزاری آزمون وجود ندارد.»!
واکنش رئیس مرکز سنجش آموزشو پرورش
محسن زارعی رئیس مرکز سنجش آموزشو پرورش در گفتگو با شبکه خبر، نسبت به خبر لورفتن سوالات امتحانات نهایی واکنش نشان داده و اظهار داشته: «زمان شروع امتحانات ساعت ۱۰ صبح بوده است. ما در برنامه اعلامی شروع فرآیند را از ساعت ۹ و نیم صبح اعلام کردیم یعنی از نیم ساعت قبل داوطلبان باید در محل حوزهها حضور داشته باشد که مراحل آماده سازی برای آزمون را پشت سر بگذارد که چنین اشتباهی صورت گرفت و برخی مراکز ساعت نه و نیم را به عنوان زمان شروع آزمون در نظر گرفته شده بود.»
ماجرای لو رفتن سوالات امتحان نهایی چیست؟
زارعی افزوده: «افرادی سودجو با کانالهایی که به دنبال انتشار سوال بودند؛ ادعا کردند که به سوالات دسترسی داشتیم و پاسخهایی را انتشار دادند که این پاسخها مربوط به سوالات اصلی نبود و پاسخهای غیر واقعی بود و مستندات آن هم موجود است.»
او گفته: «در زمان برگزاری آزمون در ساعت ۱۰:۱۲ دقیقه یکی از داوطلبان از امتحانات ریاضی ۳ علوم تجربی عکس گرفت و این عکس از طریق کانالها و در شبکههای اجتماعی تحت عنوان اینکه به سوالات دسترسی پیدا شده است منتشر شد؛ در حالیکه انتشار این برگهها بعد از پخش سوالات و برگزاری امتحانات صورت گرفته است. ساعت برگزاری آزمون ساعت ۱۰ بوده، اما ساعت ۱۰ و ۱۲ دقیقه سوالات منتشر شده است و این به معنی لورفتن سوالات نیست؛ لورفتن به معنی دسترسی به سوالات قبل از امتحان است.»
درخواست کمک از پلیس فتا
به دلیل اهمیت نتایج امتحانات نهایی در کنکور ۱۴۰۲، مسئولان آموزش و پرورش از پلیس فتا برای تامین امنیت این امتحانات کمک خواستهاند. زارعی در اینباره گفته: «برخی افراد سودجود در فضای مجازی، کانالهایی را ایجاد کرده و دانشآموزان را اغفال میکنند که با این ترفندها موبایل یا ابزار جاسوسی را مخفی و در زمان امتحان پاسخها را بگیرند. البته، علاوه بر تامین ابزار مورد نیاز همچون سیگنالیاب برای حوزههای امتحانی، راهکار جدیتر برخورد با شبکههای سودجویی است که این اقدامات را در فضای مجازی تبلیغ میکنند و درخواست خود را به پلیس فتا ارائه دادهایم.»
لزوم پاسخگویی و حساسیت بیشتر مسئولان
از آنجایی که طراحان مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی بر اجرای مصوبه تاثیر ۴۰ درصدی امتحانات نهایی بر کنکور ۱۴۰۲ از همین امسال تاکید کردند، باید درباره وضعیت به وجود آمده و اینکه چه تضمینی وجود دارد این وضعیت در امتحانات نهایی خرداد ماه آن هم با جمعیت بیشتر دانشآموزان شرکت کننده، تکرار نشود، توضیح بدهند. چرا که انتشار سوالات در شبکه اجتماعی موجب شده تا بسیاری از دانش آموزان از این مسئله گلایه کنند و صحت و سلامت برگزاری امتحانات را زیر سوال ببرند.
متاسفانه تعداد کانالهایی که سؤالات امتحانات و پاسخهای آن را منتشر میکنند، کم نیست و با توجه به اینکه بردن موبایل به داخل حوزههای امتحانات نهایی در حال وقوع است، اگر داوطلبی بتواند به پاسخها دسترسی پیدا کند حق سایر داوطلبان ضایع خواهد شد. به همین دلیل علاوه بر برطرف کردن شک و شبهه درباره لو رفتن سوالات و همچنین برخورد جدی با افراد خاطی، مسئولان آموزشی باید دقت بیشتری داشته باشند و نسبت به عدم انتشار سوالات از محل آزمون حساسیت بیشتری از خود نشان دهند.