تنها ۱۳ درصد از ۲۳ میلیون جابجایی روزانه تهران با مترو و اتوبوس انجام میشود
به گزارش تهرانی نیوز، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در دیدار با جمعی از استادان، متخصصان و صاحبنظران حوزه حمل و نقل و ترافیک، خواستار تشریک مساعی نخبگان این حوزه با شورای شهر در موضوعات حمل و نقلی به ویژه در اصلاح و تکمیل برنامه چهارم توسعه شهر تهران شد.
سید جعفر تشکری هاشمی با تاکید بر استقبال مدیریت شهری از مشارکت بخش خصوصی در فعالیتهای اجرایی و خدماتی حوزه حمل و نقل، گفت: دسترسپذیر کردن حمل و نقل عمومی برای شهروندان از طریق پیشبینی ایستگاههای اتوبوس و مترو با امکان دسترسی تا شعاع ۳۵۰ متری از اهمیت و ضرورت ویژهای برخوردار است.
تا خطوط موجود مترو تکمیل نشدهاند، سراغ احداث خطوط جدید نروید
تشکری هاشمی با اشاره به اهمیت توسعه حمل و نقل محور (TOD) برای گسترش حمل و نقل عمومی، اظهار کرد: باید مراقب باشیم که ادبیات و الزاماتی که در مورد این طرح به کار گرفته میشود به ابزار و مستمسکی برای شهرفروشی از طریق ایجاد بازارها و مراکز غیر متعارف تجاری و شکلگیری فرآیند منجر به قاعدهمندی ایجاد طبقات اضافی در برخی از مناطق و معابر شهری، تبدیل نشده و در یک کلام، طرح TOD از هدف مشخصی که برای آن تعریف و تعیین شده است، دور نشود.
وی با بیان اینکه در حال حاضر، تکمیل خطوط ۲، ۳، ۴، ۶ و ۷ مترو را بر اساس مصوبه طرح جامع ترافیک تهران در دستور کار داریم و تا خطوط موجود تکمیل نشوند، نباید سراغ احداث خطوط جدید برویم، تصریح کرد: در صورت تامین ناوگان مورد نیاز مترو، میتوانیم ظرفیت فعلی یک میلیون و ۴۰۰ هزار سفر روزانه با مترو را حداقل دو برابر کنیم و به بیش از ۳ میلیون سفر در روز برسانیم.
رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر با اعلام اینکه به طور متوسط روزانه ۲۳ میلیون جابهجایی در پایتخت انجام میشود، تأکید کرد: از این میزان تنها ۱۳ درصد از طریق حمل و نقل عمومی جابهجا میشوند که ۹ درصد آن توسط ناوگان ریلی و چهار درصد آن توسط ناوگان اتوبوسرانی صورت میپذیرد.
فوتیهای تصادفات تهران باید هر سال ۱۰ درصد کاهش یابد
تشکری هاشمی با اشاره به اینکه سهم حمل و نقل عمومی از جابهجاییهای درون شهری در جهان به طور متوسط ۶۰ درصد و در طرح جامع ترافیک تهران با احتساب ناوگان تاکسیرانی ۷۵ درصد در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: با توجه به زیرساختهای موجود، صرفا با تقویت واگنهای مترو و اتوبوسهای شرکت واحد، سهم ناوگان ریلی و ناوگان اتوبوسرانی از جابهجاییهای تهران به دو برابر میزان موجود افزایش مییابد.
وی با بیان اینکه برای ترغیب و تشویق مردم به استفاده از وسایل نقلیه عمومی، باید برای ناوگان حمل و نقل همگانی جذابیت ایجاد شود، تصریح کرد: طول خطوط اتوبوسرانی تهران، حدود ۴ هزار کیلومتر و طول خطوط بی آر تی و ویژه اتوبوس نیز مجموعا حدود ۳۰۰ کیلومتر است.
بنا براعلام دفتر رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر، وی با تاکید بر اینکه شهرداری تهران، ملزم است طرح جامع ترافیک، طرح جامع ریلی و طرح تفصیلی تهران را قبل از ارسال به شورای عالی ترافیک به شورای شهر ارائه کند، خاطرنشان کرد: موضوع ایمنی ترافیک و حفظ جان شهروندان در جریان ترددهای شهری از اهمیت ویژهای برخوردار است و هر سال، ۱۰ درصد کاهش در میزان فوتیهای ناشی از تصادفات رانندگی تهران را در اولویت قرار دادهایم.