به گزارش گروه پارلمان شهری تهرانی نیوز، رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه کسب جایگاه واقعی شوراها تنها باید با تدبیر جامعه شورایی محقق شود، گفت: شوراها باید در سراسر کشور متفق با یکدیگر حرکت کنند.
مهدی چمران در اجلاس مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی شهرهای مراکز استان اظهار کرد: آرزو میکنیم همه شوراییها توفیق خدمت را همانگونه که در توصیههای رهبری عنوان شده، داشته باشند و در زمینه خدمت واقعی به مردم موفق باشند.
وی اضافه کرد: اگر نگاهی اجمالی به تشکیل شوراها داشته باشیم آغاز موضوع شوراها در کشور در سال ۵۸ با فرمان امام خمینی (ره) مبنی بر تشکیل شوراها به وجود آمده تا از این طریق هر فردی در محل زندگی خود مسائل محلی خود را دنبال کند. اما به دلایل مسائل زیادی همچون وقوع جنگ تحمیلی این مهم بر زمین ماند تا در سال ۱۳۷۷ اولین انتخابات شوراها برگزار شود و در سال ۷۸ شوراهای شهر و روستا کار خود را آغاز کنند.
چمران ادامه داد: البته در سال ۷۸ نیز همه شوراها به صورت کامل شکل نگرفت برای مثال شورای عالی استانها به صورت کامل شکل نگرفت این عقبماندگی در تاسیس شوراها سبب شد شوراها در بسیاری از موارد از جمله مسائل خود دچار عقبماندگی شوند؛ البته وقتی قانون برای شوراها مینوشتند شورایی نبود که با آن مشورت کنند و یا آنان از حق خود دفاع کنند. البته هنوز هم مجلس شورای اسلامی قانون جدید مینویسد و هنگامی که میخواهد در مورد شوراها قانون را تغییر دهد با خود آنها مشورت نمیکند. آنها با کمال حسن نیت تنها آنچه که در ذهن خودشان در مورد شوراها هست مدنظر قرار میدهند و حتی با شورای عالی استانها به عنوان چکیده شوراها مشورت نمیکنند.
وی تاکید کرد: در بررسی شوراها با چهار چالش اصلی مواجه هستیم یکی از این چالشها با دولت است چرا که شوراها دیر تشکیل شد و وزارت کشور و استانداریها کار شوراها را انجام میدادند و هنوز هم خود را در این جایگاه میبینند و این موضوع مشکلاتی را فراهم کرده از جمله اینکه آنها مدیریت محلی را نپذیرفتند در حالی که با این مدیریت بار زیادی از روی دوش دولت برداشته شده است.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران در بخش دیگری از صحبتهای خود با تاکید بر اینکه در حال حاضر هماهنگی و ارتباط مناسبی میان شوراها، دولت و مجلس برقرار شده است، افزود: چالش دوم ما مجلس شورای اسلامی است چرا که نمایندگان مشکلاتی را در حوزههای خود مشاهده میکنند و در جهت حل آنها برای تغییر قانون شوراها تصمیم میگیرند. برای مثال زمانی موضوع انتخاب مستقیم شهردار مطرح شد و در بسیاری از کشورها اینگونه عمل ؛اما در قانون ما چنین مسئلهای پیش بینی نشده است. انتخاب شهردار انتخابی هیجانی نیست و عدهای متخصص باید این انتخاب را انجام دهند.
وی ادامه داد: چالش دیگر خود شوراها هستند شوراهایی که در حد و مرز خود حرکت نمیکنند و بعضا به خاطر منافع پای بر این جایگاه خدمتی مقدس میگذارند و مشکلاتی را به وجود میآورند. در گذشته در شوراهای بالادست نظارت انجام میشد و تلاش شده بود جلوی اینگونه موارد گرفته شود.
چمران اضافه کرد: چالش دیگر آرای قوه قضاییه است. بعضی شهرها مصوبات خاصی دارند که مغایرت قانونی دارند که البته سیستم قضایی میتواند آنها را بررسی کرده و اگر مغایرت قانونی داشت آن را ابطال کنند. دیوان عدالت برخی مصوبات شوراها را لغو میکند و مشکلاتی به وجود میآید. در همین راستا نشستهایی با رئیس دیوان عدالت گذاشته شد تا در مسیر موثری گام برداریم البته قبلا هم شورای سه نفرهای وجود داشت که این موارد ابتدا در آن بررسی و قبل از رفتن به دیوان اگر قابلیت اصلاح داشت این اصلاح انجام میشد.
وی تاکید کرد: بیتردید کسی به جز خود شوراها به فکر شوراها نیست؛ لذا خود شوراییها باید تدبیر کنند و متفق با هم حرکت کنند. ما در هیات دولت پیشتر کمیسیون شوراها را تشکیل دادیم که متاسفانه در دولت قبل لغو شد در حالی که مسائل مرتبط با شوراها ابتدا در این کمیسیون مطرح میشد و پس از بررسی به هیات دولت ارسال میشد.