به گزار گروه پارلمان شهری شهرداری نیوز، معاون برنامهریزی شهرداری تهران گفت: با توجه به اینکه 50 درصد از ساخت و سازهای ریلی باید توسط دولت پرداخت شود، هنوز دولت به این تعهد خود عمل نکرده است.
ناصر امانی در یکصد و هفتاد و سومین جلسه علنی شورای شهر درباره تذکرات پیش از دستور اعضای شورای شهر اظهار داشت: در تیرماه سال گذشته برنامه 5ساله شهرداری تهران ابلاغ شد و در حال حاضر در مرداد سال 94 هستیم که در این یک ساله اقدامات لازم در این خصوص انجام شده است.
وی افزود: ما برش برنامه را در بودجه سال 94 تقدیم شورای شهر کردهایم و سپس در راستای اجرای برنامه بودجه اقدام کردهایم.
معاون برنامهریزی شهرداری تهران افزود: از 769 حکم برنامه پنجم که در قالب 166 ماده به شهرداری تهران ابلاغ شده است تاکنون 500 حکم آن اجرایی شده است. بعضی از احکام و مواد به برنامه نیز نیاز به بازنگری دارد و از 160 ماده 148 ماده آن شهرداری را ملزم به تهیه دستورالعمل کرده است.
وی گفت: این برنامه نیاز به بازنگری دارد و حتما باید مورد بازنگری قرار گیرد چرا که از مهمترین برنامههای شهرداری تهران اجرای برنامه 5 ساله دوم است.
معاون شهردار تهران درباره ساخت مترو اظهار داشت: شهرداری و دولت متعهد به پرداخت اعتبارات حمل و نقل عمومی هستند و 50 درصد از اعتبارات مترو در ریلگذاری نیز باید دولت پرداخت کند که تاکنون از 18 کیلومتری که در سال 93 ساخته شده است هزینه یک کیلومتر آن که 110 میلیارد تومان است را دولت پرداخت کرده و مابقی توسط شهرداری تهران تامین شده است.
امانی با بیان اینکه شهرداری تهران به تعهدات خود در ساخت مترو عمل کرده است گفت: ساخت و بهرهبرداری از مترو روندی است که با هم انجام میشود.
معاون برنامهریزی شهرداری تهران افزود: در خط 3 مترو و فرودگاه مهرآباد ساخت آن به اتمام رسیده که با نصب پلههای برقی و دیگر تجهیزات به بهرهبرداری خواهد رسید. در سال 93 ریلگذاری مترو بدون کمک دولت انجام شده است و دولت به تعهدات خود عمل نکرده است.