به گزارش گروه حمل و نقل پاک شهرداری نیوز، مديركل مهندسي و ايمني ترافيك شهرداري تهران با اعلام رشد روزافزون سفرهاي شهري در كلان-شهرها و لزوم برنامهريزي در جهت كنترل و كاهش استفاده از خودروهاي شخصي به منظور انجام اين سفرها گفت: استفاده از خودروهاي شخصي، مسائل و مشكلات متعددي از جمله تراکم ترافيك، تأخير در سفرهاي شهري، آلودگيهاي زيست محيطي و آسيبهاي جسمي و روحي براي شهروندان را به همراه دارد.
مهندس علی فغاني افزود: ايجاد زيرساختهاي مورد نياز براي انجام سفرهاي شهري با استفاده از انواع سيستمهاي پاك حمل و نقلي از جمله حمل و نقل همگاني نظير مترو و اتوبوسهاي تندرو (بيآرتي) و همچنین دوچرخه سواری و پیاده روی و افزايش مطلوبيت اين سيستمها براي شهروندان، آنها را به عدم استفاده از وسايل نقليه شخصي، تشويق و ترغيب مينمايد.
وي با تأكيد بر اين كه ترويج استفاده از سيستمهاي پاك حمل و نقلي، نيازمند انجام اقدامات گستردهاي در دو بُعد سختافزاري و نرمافزاري است، اعلام كرد: از يك طرف، زيرساختهاي مورد نياز و امکانات تسهيلات متناسب براي هر يك از اين سيستمها نظير خطوط، ايستگاهها و تجهيزات مورد نظر بايد فراهم شود و از طرف دیگر، به موازات اين اقدامات بايد فرهنگسازي مناسب و تشويق و ترغيب اقشار مختلف مردم به استفاده از سيستمهاي پاك انجام شود.
مترو ايمنترين سيستم حمل و نقلي است
مديركل مهندسي و ايمني ترافيك شهرداري تهران با اشاره به اين كه بسياري از شهرهاي دنيا به جاي استفاده از خودروهاي شخصي به سمت استفاده از ساير سيستمهاي حمل و نقلي از مترو و بيآرتي تا دوچرخه و پياده حركت نمودهاند، اظهار كرد: به منظور توسعه حمل و نقل همگاني، گسترش و ايمنسازي مسيرها و ايستگاههاي مترو و اتوبوس، ايجاد ارتباط و اتصال بين ايستگاههاي حمل و نقل همگاني با ساير امکانات و تسهيلات نظير ايستگاههاي تاكسي و مسيرهاي دوچرخهسواري و پيادهروي و همچنين ترويج استفاده از خودروهاي پاك براي حمل و نقل همگاني بايد در دستور كار قرار گيرد.
فغاني با بيان اين كه يكي از عوامل مهم در ميزان استقبال مسافران از يك سيستم حمل و نقلي، ايمني آن است، تصريح كرد: مترو از ایمن ترین سیستم های حمل و نقلی است که با توجه به تکنولوژی پیشرفته، مسیر مجزا، محدود بودن مسیر و تقاطع های كنترل شده، آن، احتمال وقوع حوادث در آن بسيار كم است، ضمن اين كه استفاده از تجهيزات هوشمند و تكنولوژيهاي به روز در سيستم مترو نقش مؤثري در افزايش مطلوبيت و ميزان استفاده شهروندان از اين سيستم دارد كه نمونه اين موضوع، اطلاعرساني در طول مسير است.
وي با تأكيد بر اين كه به منظور توسعه دوچرخهسواري، ايجاد مسيرهاي مجزا و ايمنسازي اين مسيرها، اولويتدهي به حق تقدم دوچرخهسواران در تقاطعها و ايجاد فضاهاي مناسب و كافي براي پارك دوچرخه بايد در دستور كار قرار گيرد، اضافه كرد: در جهت توسعه پيادهروي نيز بايد ايجاد پيادهروهاي طولي در راستاي خيابان، ايمنسازي و همسطح سازي گذرگاه های عرضي عابر پياده، دسترسي عابران پياده به ايستگاهها و آرامسازي و كنترل ترافيك به نفع عابران پياده مورد توجه قرار گيرد.
پيادهروي در هر سفر شهري وجود دارد
مدير كل مهندسي و ايمني ترافيك شهرداري تهران با اشاره به اين كه پيادهروي يكي از شیوهاي مهم جابهجاييهاي شهري است كه معمولاً كمتر مورد توجه قرار می گيرد، در صورتي كه بخشي از سفر با هر مُد حمل و نقلي حتماً به صورت پياده انجام ميشود و پيادهروي در هر سفر شهري وجود دارد، اظهار كرد: توجه به نيازهاي عابران پياده و فراهم كردن امكان پيادهروي ايمن و راحت برای تمام شهروندان، يكي از مسئوليتهاي جدي مديريت شهري است.
فغاني با بيان اين كه مسيرهاي پياده بايد داراي پيوستگي، ايمني، زيبايي، آسايش و راحتي باشند و در نقاطي به ساير سیستم های جابه جایی متصل باشند، تصریح کرد: یکی از الزامات پیوستگی و یکپارچگی سفرهای پیاده، حذف موانع و هم سطح سازی مسیر تردد عابران پیاده است، ضمن این که تغییر کاربری معابر از سواره رو به پیاده رو که نمونه آن در محدوده بازار به مورد اجرا در آمده، از جمله اقداماتی است در بسیاری از شهرهای دنیا که به منظور توسعه پیاده روی اجرا شده است.
وی در پایان با تأکید بر این که حرکت از سفرهای شهری با خودروی شخصی به سمت سيستمهاي حمل و نقل پاك يك ضرورت مهم در كلانشهرهاي ايران و جهان و از جمله تهران است، خاطرنشان كرد: توسعه استفاده از سيستمهاي حمل و نقل همگاني، دوچرخهسواري و پيادهروي از جمله راهبردهايي است كه شهرهاي پيشرفته دنيا و تهران به سمت آن حركت كردهاند و پياده سازي اين سيستمها ميتواند مسائل و مشكلاتي نظير تأخير و تراكم ترافيك، آلودگيهاي زيست محيطي، تصادفات رانندگي و آثار و عوارض ناشي از آن و همچنين بيماريها و ناراحتيهاي جسمي و روحي را كاهش دهد.