به گزارش گروه حمل ونقل و ترافیک شهری تهرانی نیوز،معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از جایگاه و رتبه بیستم متروی تهران از لحاظ طول شبکه و ایستگاه در بین ۲۵۰ شهر دنیا خبر داد.
مجتبی شفیعی در آیین انعقاد تفاهمنامه همکاری مشترک شهرداری تهران و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) برای احداث خط ۱۰ مترو و آغاز مونتاژ دستگاه حفاری تونل مکانیزه این خط با بیان اینکه امیدواریم این انعقاد تفاهم نامه سرآغازی باشد برای سرعت گرفتن و رسیدن به نقطه بهره برداری خط ۱۰ مترو تهران، اظهار کرد: مترو به عنوان ستون فقرات سامانه جابجایی مسافر شهر تهران به عنوان یکی از اولویتدارترین موضوعات شهری در حال پیگیری است. امسال حدود ۶۰۰۰ میلیارد تومان در منابع برای مترو پیش بینی شده، ۱۵۰۰ میلیارد تومان از محل اوراق، ۲۵۰۰ میلیارد تومان از منابع داخلی شهرداری و ۲۰۰۰ میلیارد تومان از محل مجتمع های ایستگاهی خواهد بود. ضمن اینکه در کنار این موارد، ۳۳ هزار میلیارد تومان نیز به صورت مشارکتی پیش بینی شده است.
وی با بیان اینکه در نمایشگاه شهرهای خواهرخوانده، وضعیت مناسب متروی تهران برای برخی از مهمانان خارجی عجیب بود؛ افزود: ما در متروی تهران رتبه بیستم را از لحاظ طول شبکه و ایستگاه در بین ۲۵۰ شهر دنیا داریم و چیزی که برای برخی از مدیران شهرهای خواهر خوانده تعجب آور بود این بود که ما با افتخار گفتیم که این خطوط به دست متخصصان داخلی ساخته شده است و اعلام آمادگی کردیم برای صدور این خدمات.
شفیعی ادامه داد: هر چند در حوزه ساخت مترو مشکلی نداریم اما بحث امروز ما مسأله تامین مالی است که باید به آن توجهی ویژه کنیم و در این تفاهم نامه نیز مدل های تامین مالی جدید را اضافه کنیم؛ مثلا شهرهایی مانند منچستر ، ونکوور، بانکوک و کوالالامپور از طریق بخش خصوصی توسعه مترو خود را انجام می دهند. همچنین متوسط نرخ مترو ۱.۱۶ دلار است و در شهرهای توسعه یافته این نرخ حدود ۲ دلار است در حالیکه نرخ شهرهای در حال توسعه ۵۵/. و نرخ تهران ۰۸/. دلار است به طوری که ارزانترین متروی دنیا را داریم.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اضافه کرد: هزینه ساخت مترو در دنیا ۹۰ تا ۹۶ میلیون دلار است و در ایران این عدد حدود ۴۵ میلیون دلار است. امیدواریم روش های جدید تامین مالی نیز در این تفاهم نامه در دستور کار قرار گیرد.
مراسم مسعود درستی مدیرعامل شرکت متروی تهران نیز در این مراسم گفت: دو تجربه موفق در خط ۷ و توسعه جنوبی خط یک با ۵۲ کیلومتر مسیر و ۲۰ ایستگاه در متروی تهران که تا پایان سال آینده به ۲۶ کیلومتر می رسد و ۴ ایستگاه دیگر نیز به آن اضافه می شود، باعث انعقاد تفاهم نامه جدید در خط ۱۰ با قرارگاه خاتم الانبیا شد.
مدیرعامل شرکت متروی تهران در توضیح بیشتر درباره خط ۱۰ گفت: این خط ۴۴ کیلومتری شامل ۳۵ ایستگاه که شمال شرق را به شمال غرب تهران می رساند ، یکی از چهار خطی است که طبق طرح جامع ریلی تهران باید تا افق ۱۴۲۰ ساخته شوند اما برنامهریزی ها به گونه ای پیش می رود که تا پنج سال آینده حداکثر امکان را برای ساخت آن داشته باشیم.
وی افزود: ویژگی های این خط ارتباط با خط ۵ مترو تهران است. شهروندانی که از متروی کرج به تهران می آمدند در سنوات گذشته فقط از ایستگاه صادقیه می توانستند وارد شبکه مترو شهر تهران شوند بعد از گذشت مدتی خط ۴ و ایستگاه ارم سبز نیز اضافه شد اما کماکان ازدحام جمعیت را داریم. بنابراین خط ۱۰ می تواند بخش دیگری از این بار مسافرین کرج به تهران را کم کند و از این حیث می تواند یکی از خطوط کلیدی باشد.