به گزارش گروه نگاه پارلمان به شهر تهرانی نیوز، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: تعرفه واردات خودرو را باید به نحوی تنظیم کند که ضمن انحصارزدایی از صنعت خودرو از قطعه سازان داخل نیز حمایت شود.
مجتبی یوسفی اظهار داشت: واردات خودرو به واسطه فضای رقابتی که ایجاد می کند اگر به درستی مدیریت شود در بلند مدت به نفع تولید داخل است اما باید توجه داشت که واردات خودرو را نباید در انحصار وارد کنندگان قرار داد بلکه هر شخص حقیقی واجد شرایط باید بتواند در فضایی شفاف اقدام به واردات خودرو کند.
وی با تاکید بر اینکه خودروهایی باید به کشور وارد شوند که از نظر تنوع قیمت و کیفیت مناسب اقشار متوسط جامعه باشند، افزود: با توجه به اینکه قشر متوسط قادر به خرید خودروهای خارجی با نرخ فعلی ارز نیست می توان زمینه ورود خودروهای با کیفیت متوسط را فراهم کرد تا از ورود خودروهای لوکس به کشور جلوگیری شود. چراکه واردات خودروهای لوکس با رانتی که ایجاد می کند مزایای واردات را تنها متوجه قشر مرفه جامعه خواهد کرد.
نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی بر واردات خودرو در ازای صادرات خودرو و قطعات و ایجاد شرایط برابر برای تولید کننده داخل و وارد کننده تاکید و بیان کرد: واردات در ازای صادرات نباید شبیه طنزی تلخ و تنها روی کاغذ باشد و آنچه اهمیت دارد اجرایی بودن بخشنامه های واردات است به این معنا که شرایطی فراهم کرد که با طی کردن فرآیند صادرات قطعات، خودرو به کشور وارد شود.
یوسفی همچنین بر حمایت از قطعه سازان داخلی تاکید و عنوان کرد: بسیاری از قطعه سازان توانمند برخی قطعات خودرو را با کیفیت خوبی تولید می کنند اما به دلیل نگاه رانتی موجود در صنعت خودرو از آنها حمایت نمی شود و عدم پرداخت مطالبات آنها از خودروسازان نیز بیانگر معیوب بودن چرخه تولید خودرو در کشور است. در حالی که صنعت خودرو پس از گذشت 4 دهه از عمر خود می تواند با فاصله گرفتن از رویکرد سیاسی و انتصابات دولتی و مدیریت خود در شرایط رقابتی فعالیت کند.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تعیین چه میزان تعرفه برای واردات خودرو منطقی به نظر می رسد، گفت: تعیین نرخ تعرفه واردات بر عهده دولت است و مجلس تنها قانون گذار است اما هدف مجلس از تصویب مصوبه واردات در ازای صادرات در عین حمایت از خودروساز و قطعه ساز واقعی شکست فضای انحصار در صنعت خودرو است. بنابراین دولت تعرفه واردات خودرو را باید به نحوی تنظیم کند که ضمن انحصارزدایی از صنعت خودرو از قطعه سازان داخل نیز حمایت شود و با واردات خودرو آنها دچار مشکل نشوند.