به گزارش گروه حمل و نقل پاک تهرانی نیوز، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در مورد وضعیت دوچرخههای اشتراکی در تهران توضیحاتی را ارائه داد.
مجتبی شفیعی در مورد وضعیت دوچرخههای اشتراکی در تهران گفت: دوچرخه یک مد حملونقلی است که به هیچ عنوان نمیتوان آن را حذف کرد و در خیلی از شهرهای دنیا استفاده از دوچرخه توسعه یافته، اما در برخی از شهرها نیز همچون تهران خیلی از دوچرخه استقبال نشده است که باید سعی کنیم سهم این مد غیرموتوری را که هم به سلامت شهروندان، کاهش ترافیک، کاهش آلودگی هوا و غیره کمک میکند، افزایش دهیم.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه برنامه ما حمایت از دوچرخه به عنوان یک مد حمل و نقلی است، ادامه داد: اما بررسیها نشان داده که رویکرد سابق جوابگو نبوده و باید رویکردها در این زمینه تغییر کند.
وی اضافه کرد: نتایج حاصله نشان میدهد که حداکثر سهم دوچرخه در جابهجایی روزانه ۱۰ الی ۱۵ درصد بوده است که زیر ۰.۱ درصد از کل جابهجاییهای تهران است که این نشان میدهد رویکردهای قبلی موفقیتآمیز نیست در حالی که باید در افق سالانه ۱۹۰ هزار جابهجایی با دوچرخه انجام میشد که نشده است و باید مدلهای قبلی تغییر کند.
شفیعی با بیان اینکه سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اخیرا مصوبهای را در هیات مدیره خود داشته که براساس آن به جای روشهای خرید اشتراک، تبلیغات و غیره به سرمایهگذار کمک کنیم تا مابهازای هرجابهجایی از آنها خرید خدمت کنیم، گفت: یعنی هر شهروندی که از دوچرخههای اشتراکی استفاده کرد ما در شهرداری تهران مابهازای آن عددی را به سرمایهگذار پرداخت میکنیم که این عدد از سوی کارشناسان رسمی دادگستری تعیین شده و پس از آنکه عدد خرید خدمت در هیات مدیره سازمان حمل و نقل تصویب شود طی فراخوانی از سرمایه گذاران میخواهیم که با این مدل جدید، سرمایه گذاری کنند.
معاون شهردار تهران اضافه کرد: اگر سرمایه گذاران از این مدل که توجیه اقتصادی دارد استقبال کنند ما نیز زیرساختها را تکمیل میکنیم، چرا که زیرساختهای زیادی در شهر ایجاد شده اما پراکنده است و سبب اعتراض مردم و کسبه شده است.
وی عنوان کرد: در ابتدا تقاضا شکل میگیرد و مابهازای آن شبکه دوچرخه را تکمیل میکنیم.