جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 28 ارديبهشت 1401     
افزایش جمعیت علفخواران بزرگ‌جثه استان تهران

 به گزارش گروه محیط زیست تهرانی نیوز، رییس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش محیط زیست استان تهران با اشاره به افزایش جمعیت علفخواران بزرگ جثه در استان تهران گفت: حیات وحش سرشماری شده در استان تهران ۱۰تا ۱۵ درصد جمعیت کل این گونه‌ها در کشور را تشکیل می‌دهد.

محمد کرمی با اشاره به افزایش جمعیت علفخواران بزرگ جثه در استان تهران طی روزهای ابتدایی سال ۱۴۰۱ خاطرنشان کرد: بر اساس سرشماری انجام شده در سال ۱۴۰۰ روی گونه های شاخص علفخواران بزرگ جثه که شامل گونه‌های قوچ و میش وحشی، کل و بز وحشی، جبیر و آهو می‌شود، افزایش جمعیت مشاهده و گزارش شده است.
 
وی در ادامه با اشاره به علل افزایش جمعیت گفت: این افزایش حاصل زایش گونه‌ها ، افزایش سطح مناطق تحت پوشش و تحت سرشماری، بهبود عملکرد اکیپ سرشماری و استفاده از افراد حاذق
‌تر و ماهرتر در امر سرشماری بوده است.
 
رییس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش محیط زیست استان تهران اضافه کرد: همه گونه‌ها طبق آمار افزایش جمعیت داشتند. با توجه به اینکه زاد و ولد از ماه‌های اردیبهشت و خرداد شروع می‌شود و شرایط نیز مناسب است، جمعیت آن‌ها افزایش می‌یابد.
 
کرمی درباره مقایسه وضعیت سرشماری گونه‌های حیات وحش در استان تهران و کل کشور گفت: نتایج سرشماری حیات وحش در سطح کشوری هنوز به ما اعلام نشده تا از وضعیت حیات وحش در استان تهران نسبت به کل کشور باخبر شویم و بتوانیم آن را مقایسه کنیم. ابتدا باید سرشماری در سطح همه استان‌ها و در نهایت در سطح کشوری انجام شود تا بتوان راجع به این موضوع اظهار نظر کرد. هنوز بررسی‌های لازم در این خصوص انجام نشده و یا اگر انجام شده نتایج آن برای ما ارسال نشده است.
 
وی با اشاره به سهم استان تهران از جمعیت گونه‌های حیات وحش که در کشور سرشماری می‌شوند، اظهارکرد: به طور معمول جمعیت گونه‌هایی که در استان تهران سرشماری می‌شوند ۱۰ تا ۱۵ درصد جمعیت حیات وحش قابل سرشماری در کشور را تشکیل می‌دهد.  
 
کرمی در پایان ضمن اشاره به اقدامات صورت گرفته برای حفظ روند مثبت افزایش جمعیت گونه‌های وحشی در استان تهران گفت: اقداماتی که در این زمینه انجام شده در جهت  حفظ گونه‌ها بوده است. حراست از ذخایر ژنتیکی برنامه اصلی سازمان حفاظت محیط زیست است که با انجام اقداماتی نظیر جلوگیری از شکار و صید غیرمجاز، مقابله با مشکلات حاصل از تخریب زیستگاه و مدیریت فعالیت‌های انسان در زیستگاه این گونه‌ها محقق می‌شود. خوشبختانه سال به سال وضعیت بهتر می‌شود و اقداماتی نظیر جلوگیری از صید و شکار غیرمجاز تاثیر بسزایی در مصون نگاه داشتن این گونه‌ها از نابودی نسل ایفا کرده است.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: