به گزارش گروه نگاه پارلمان به شهر تهرانی نیوز،عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اصرار بهارستانیها بر ضرورت واردات خودرو، گفت: از آنجا که تیراژ تولید خودروسازان توان پاسخگویی به نیاز بازار را ندارد، با واردات، عرضه به بازار افزایش مییابد و قیمتها منطقی میشود.
حجت اله فیروزی با اشاره به تلاش مجلس برای واردات خودرو، گفت: یکی از محوریترین اقدامات کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم، رسیدگی به موضوع خودرو و التهاب بازار این کالا است در واقع از ابتدای تشکیل این کمیسیون، موضوع احصاء راهکارهای ساماندهی بازار خودرو به عنوان یکی از اصلیترین دستورکارها پیش روی نمایندگان قرار گرفت.
نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی افزود: کمیسیون صنایع و معادن مجلس و کمیتههای آن طی دو سال گذشته بیش از 100 جلسه با موضوع مدیریت بازار خودرو و با حضور خودروسازان، قطعهسازان، نمایندگان بخش خصوصی و دولت برگزار کرد و از آنجا که این کمیسیون صورت مسئله را به خوبی شناخته بود، واردات مدیریت شده را به عنوان نسخه شفابخش ساماندهی بازار خودرو در زمان کنونی تصویب کرد؛ مصاحبه اعضای کمیسیون در سالهای گذشته موید این نکته است.
وی اضافه کرد: کمیسیون صنایع و معادن مجلس در بازدیدها و جلسات خود به این نتیجه رسید که صرف نظر از کیفیت نامناسب خودروهای داخلی، ظرفیت تولید خودروسازان نیز محدود است و تیراژ تولید آنها نمیتواند تقاضای بازار را رفع کند بنابراین در شرایطی که تولیدات داخلی امکان پاسخگویی به نیاز بازار را ندارند، واردات مدیریت شده به عنوان شاه بیت ساماندهی بازار خودرو در کمیسیون صنایع و معادن به تصویب رسید.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به اینکه با وجود برخی مقاومتها در دولت و مخالفت برخی افراد به این بهانه که با واردات تولید داخل آسیب میبیند، اما مجلس همواره بر نظر کارشناسی خود مبنی بر ضرورت واردات برای مدیریت بازار تاکید کرد، ادامه داد: هرچند طی دو سال گذشته یک سرپرست و دو وزیر صنعت، معدن و تجارت مسئول ساماندهی این حوزه بودند اما برنامهها و اصرار آنها استفاده از ظرفیت داخل و رشد تیراژ تولید بود حال آنکه واقعیتهای میدانی دلالت بر وضعیت دیگری داشت زیرا زیرساخت خودروسازان در شرایط کنونی امکان رشد تیراژ تولید را به این شرکتها نمیداد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن با بیان اینکه مجلس همواره طی دو سال گذشته در مصوبات مختلف، بر ضرورت واردات خودرو برای تامین نیاز بازار و الزام خودروسازان به افزایش کمّیت و کیفیت خودرو تاکید کرد، افزود: یکی از اصلیترین مصوبات مجلس یازدهم در حوزه خودرو اصلاح ماده4 طرح ساماندهی صنعت خودرو بود این طرح مربوط به مجلس دهم بود اما شورای نگهبان از آن ایراد گرفت و مجلس یازدهم، در این ماده واردات مدیریت شده خودرو را به تصویب رساند تا علاوه بر رفع ایراد شورای نگهبان به این مطالبه عمومی نیز پاسخ داده شود.
فیروزی تصریح کرد: با وجود اینکه شورای نگهبان از این ماده مجدد ایراد گرفت اما کمیسیون صنایع و معادن و مجلس یازدهم بر ضرورت واردات مدیریت شده خودرو اصرار ورزید و در نهایت این مصوبه برای تعیین تکلیف به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شد، البته تلاش نمایندگان برای نهایی کردن واردات به پایان نرسید و اعضای کمیسیون صنایع و معادن در جلساتی که در مجمع برای این موضوع برگزار میشد، حاضر شده و دلایل کارشناسی خود درباره ضرورت واردات خودرو را تشریح کردند که در نهایت مجمع با کلیات آن موافقت کرد.
وی تصریح کرد: کمیسیون صنایع و معادن مجلس در تمامی جلسات خود با وزیر صمت، بر لزوم رفع ممنوعیت واردات خودرو اصرار کردد و مسلما تاکید نمایندگان بر ضرورت واردات خودرو در تمامی نطقها، تذکرات و نشستها در موافقت دولت با واردات خودرو تاثیرگذار بوده است.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: از اینکه دولت نیز با مجلس یازدهم همراه و همصدا شد و در مصوبه خود خودرو را از لیست کالاهایی که ممنوعیت واردات آنها مجدد تکرار میشود، خارج کرد، خداوند را شاکریم این همراهی دولت با مجلس را باید به فال نیک گرفت.