به گزارش گروه بین الملل شهرداری نیوز، حدود پنج سال است که سیستم کرایه دوچرخه مرکز واشنگتن راه اندازی شده است.
برنامه کرایه دوچرخه در بارسلونا سال 2007 آغاز شده است. دوچرخه های شهری جدید شهر نیویورک نیز از سال 2013 ارائه شده اند.
در سال 2004 تنها 13 سیستم کرایه دوچرخه وجود داشت که این میزان در سال 2015 افزایش یافته و به بیش از 855 سیستم در سراسر دنیا رسیده است. در حال حاضر چین با 237 سیستم کرایه دوچرخه جلوتر از دیگر کشورها قرار دارد.
اکنون با خروج بسیاری از این سیستم ها از دوران ابتدایی خود، اطلاعات وسیع تری در مورد افرادی که از آن ها استفاده می کنند و میزان موفقیت این سیستم در جایگزینی حمل و نقل عمومی رایج و خودروها موجود است.
محقق Elliot Fishman در گزارشی برای یک مجله حمل و نقل لندنی اطلاعات سیستم های کرایه دوچرخه بزرگ در دنیا را بررسی کرد و دریافت که بدون درنظر گرفتن مکان این گونه سیستم ها، راحتی عاملی است که افراد را تشویق به بهره گیری از دوچرخه می کند.
در بررسی سیستم کرایه دوچرخه واشنگتن D.C که بیش از 11 هزار نفر عضور دارد مشخص شد که 69 درصد افراد خواهان رفتن به مکان های مورد نیاز خود با سرعت هستند که همین امر آن ها را به استفاده از این سیستم تشویق کرده است.
فاصله بین خانه تا نزدیک ترین ایستگاه کرایه دوچرخه نیز عامل محرک دیگری برای تشویق افراد به استفاده از این سیستم است.
افرادی که از دوچرخه به جای راه های دیگر حمل و نقل عمومی استفاده می کنند باعث کاهش جمعیت در سیستم های حمل و نقل عمومی می شوند.