به گزارش گروه نگاه پارلمان به شهر تهرانی نیوز،،عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به ضرورت فعال شدن ظرفیت قطعهسازان، گفت: در حال حاضر برخی قطعهسازان به ویژه مجموعههای فعال در حوزه موتورسازی، به سایر کشورها صادرات دارند به طور مثال شرکت ایدم که در تبریز موتورهای دیزلی خودروهای سنگین تولید میکند، به آلمان و سایر کشورها صادرات دارد.
حجت اله فیروزی درباره ظرفیت ایران برای تولید و صادرات قطعه خودرو به سایر کشورها، گفت: با وجود اینکه در کشور ما ظرفیت قطعهسازی بسیار است اما بخشی از آن بلااستفاده مانده که میتوان با فراهم کردن زمینه صادرات، آنها را فعال کرد.
نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی درباره برخی اظهارنظرها مبنی بر کیفیت پایین قطعات ایرانی برای صادرات، توضیح داد: در 4 سال گذشته حدود 140 میلیون دلار قطعه ایرانی به سایر کشورها صادر شده است بنابراین بازار صادرات وجود دارد و در صورت فعال شدن واحدهای تولیدی، بازارهای جدیدی به دست میآید.
وی اضافه کرد: در حال حاضر برخی قطعهسازان به ویژه مجموعههای فعال در حوزه موتورسازی، به سایر کشورها صادرات دارند به طور مثال شرکت ایدم که در تبریز موتورهای دیزلی خودروهای سنگین (اتوبوسهای بین شهری و درون شهری، کامیون، تراکتور و کمباینها)تولید میکند به آلمان و سایر کشورها صادرات دارد.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به ظرفیت بالای تولید و صادرات ایدم، ادامه داد: از آنجا که محصولات تولید شده در این مجموعه از کیفیت خوبی برخوردار است، بازار خوبی دارد.
فیروزی با اشاره به تولید 3 هزار قطعه در کشور، تصریح کرد: در حال حاضر برخی قطعات چینی که از کیفیت مناسبی نیز برخوردار نیستند، در بازار ما وجود دارد، حال این سوال ایجاد میشود که چگونه قطعات بیکیفیت چینی در ایران که مردم به کیفیت توجه دارند، به فروش میرسد اما ما نمیتوانیم قطعات باکیفیت خود را به سایر کشورها صادر کنیم؟
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: هرچند در مصوبه کمیسیون صنایع و معادن مجلس علاوه بر واردات خودرو به ازای صادارت قطعه و خودرو، راهکار دیگری نیز برای تامین ارز موردنیاز واردات خودرو در نظر گرفته شده بود اما مصوبه کنونی را نیز میتوان برای واردات خودرو به فال نیک گرفت.