به گزارش گروه نگاه پارلمان به شهرتهرانی نیوز، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در خصوص معایب شیوه فروش خودرو مبتنی بر قرعهکشی و پیشنهاد مجلس مبنی بر عرضه این کالا در بورس و اهداف این طرح توضیحاتی مطرح کرد.
روحالله ایزدخواه اظهار داشت: قرعهکشی خودرو تاکنون جوابگو نبوده و تشکیل صف و التهابات قیمتی در بازار از آثار آن است، به طوری که از لحاظ روانی بازار خودرو را بر هم زده است. ضمن اینکه احتمال فساد نیز در این فرآیند وجود دارد و نمیتوان نسبت به سلامت اجرای فرآیند قرعهکشی اطمینان حاصل کرد.
وی افزود: طرح مجلس در خصوص تغییر شیوه فروش خودروسازان، عرضه خودرو در بورس کالا است زیرا در شرایط کنونی، عرضه از میزان تقاضا کمتر است و بر همین اساس به طور طبیعی مکانیزمهای موجود جوابگو نخواهد بود.
نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که تعیین قیمت پایه توسط شورای رقابت در طرح عرضه در بورس، اجرای همان شیوه قیمتگذاری دستوری است، گفت: در این شیوه، قیمت پایه خودرو تعیین و محصول به بورس عرضه میشود و پس از آن، قیمت نهایی بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا مشخص خواهد شد، بدین معنا که بورس در نهایت قیمتی را که خودرو با آن قیمت فروخته میشود، تعیین خواهد کرد.
ایزدخواه با بیان اینکه هر کالایی در ابتدای ورود به بورس از یک قیمت پایه برخوردار است، تصریح کرد: در خصوص خودرو نیز قیمت پایه بر اساس قیمتگذاری شورای رقابت نیست، بلکه بر اساس مکانیزم قیمت تمام شده (کاست پلاس)، خودرو به بورس وارد و پس از آن، میزان افزایش قیمت خودرو در بورس مشخص میشود.
وی در خصوص مرجعیت شورای رقابت برای تعیین قیمت پایه گفت: اینکه مرجع تعیین قیمت پایه، شورای رقابت باشد یا سازمان حمایت یا وزارت صمت، موضوعی اختلافی در کمیسیون صنایع مجلس است.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در خصوص عدم واریز مستقیم مابهالتفاوت قیمت پایه و نرخ نهایی خودرو به حساب خودروسازان توضیح داد: بر اساس این طرح، قیمت پایه بر اساس قیمت تمام شده محاسبه میشود و تعلق قیمت پایه به خودروساز بدین معنا است که از محل تولید و فروش خودرو هزینههای تولید در قالب درصدی سود به خودروسازان بازگشته است.
ایزدخواه در خصوص تعیین قیمت پایه در بورس برای محصول خودرو و تفاوت آن با شیوه قیمتگذاری دستوری کنونی مطرح کرد: تفاوت در این است که عرضه خودرو در بورس، بازار دوگانه و سوداگری ایجاد نمیکند. اکنون بسیاری از خریداران پس از خرید خودرو با نرخ پایه، اقدام به فروش آن با چندین برابر قیمت در بازار مینمایند که نمونه بارز سوداگری است و این وضعیت به التهاب قیمتها در بازار دامن میزند. از این جهت ورود خودرو به بورس و قیمتگذاری بر اساس عرضه و تقاضا، موجب واقعی شدن قیمت نهایی خودرو خواهد شد.
وی ادامه داد: اکنون بر اساس قیمتگذاری شورای رقابت، قیمت پایه خودرو در سال 91 در ضریبی، ضرب میشود و برای خودروهای جدید نیز با نظرسنجی و بدون هیچ مبنایی قیمتگذاری انجام میشود.
وی در خصوص شرایط خرید خودرو در بورس یادآور شد: در این طرح خریداران خودرو اولویت بندی شدهاند و هدف اولیه از این طرح، کنترل التهاب قیمت و سوداگری بوده تا در مرحله بعدی، بازار واقعی شود و قیمت تا حد امکان کاهش بیابد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر نادرستی اجرای شیوه قرعهکشی در خصوص حذف تدریجی شرایط و محدودیتهای خرید خودرو در شیوه قرعهکشی بیان کرد: در شیوه قرعهکشی با تعیین کف قیمت خودرو، در حالی که این محصول در بازار با قیمت بالاتری عرضه میشود، بروز شکاف قیمتی و تحرک فعالیتهای سوداگرانه اتفاق میافتد و بر همین اساس حذف سوداگری در مرحله نخست اهمیت قرار دارد و نمیتوان به طور همزمان مانع از افزایش قیمت و سوداگری شد.
ایزدخواه در پایان در خصوص این موضوع که در طرح عرضه در بورس، هدف ساماندهی بازار در مقایسه با رفع مشکلات تولیدکنندگان پررنگتر است، خاطرنشان کرد: بر اساس این طرح، ابتدا التهاب بازار فروکش میکند و سپس شروطی که برای خرید در طرح آمده، به مثابه مشوقی برای تولیدکننده به منظور افزایش تیراژ و ورود خودرو به بورس خواهد بود تا سودآوری بیشتری برای تولیدکننده حاصل شود. این طرح نگاه جامعی به کنترل بازار و تشویق خودروساز داشته است.