به گزارش گروه پارلمانی شهرداری نیوز ،عضو هیات رئیسه فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت توسعه حمل و نقل عمومی گفت : توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی مستلزم فراهم نمودن زیرساخت های لازم به منظور توسعه راهها و افزایش ظرفیت شریان های درون شهری است که باید در این راستا نیز اقدامات مناسب صورت گیرد و گرنه هر گونه اقدام در این زمینه به مثمر ثمر نخواهد بود.
اسماعیل جلیلی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی شهرداری نیوز با توجه به سهم دولت در توسعه حمل و نقل عمومی اظهار داشت : البته دولت سهم خود را در حوزه حمل و نقل عمومی پرداخت می کند اما به نظر می رسد سهمی که شهرداری ها باید از این بخش کسب کنند کمتر بوده است.
وی تاکید کرد : بر اساس تبصره 21 قانون بودجه سال 93 دولت باید در راستای قانون هدفمند کردن یارانه ها و به منظور کمک به بهبود و توسعه حمل و نقل عمومی و بهینه سازی مصرف انرژی سهمی را پرداخت کند که البته بر اساس اطلاعات بخشی از این تبصره 21 در حوزه هدفمندسازی یارانه ها و در زمینه حمل و نقل عمومی در راستای توسعه زیر ساخت های حمل و نقل عمومی پرداخت شده است.
وی گفت : همچنین بخشی از این تبصره قانونی مربوط به بهینه سازی مصرف سوخت و استفاده از فن آوری های جدید به منظور آلایندگی کمتر در سطح کلان شهرها و بحث توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی بود که باید مورد توجه و اهتمام قرار گیرد.
وی تصریح کرد : البته جلساتی در این راستا با مسئولین وزارت کشور و سازمان شهرداری ها و دهیاری های در سال گذشته کشور برگزار شد به طوری که نتیجه این جلسات نشان می دهد که منابع مربوط به قرار دادها و استفاده از اتوبوس های برقی و گازسوز همگی در دستور کار دولت قرار گرفته است.
وی افزود : بنابراین اطلاعات ارائه شده حاکی از این است که در این حوزه دولت اقدام کرده است اما ممکن است موضوع عدم پرداخت سهم دولت در توسعه حمل و نقل عمومی مربوط به سهمی که شهرداری ها در حمل و نقل عمومی باید از محل منابع مورد نظر بدست اوردند باشد که تا آن حد لازمی که باید صورت می گرفته محقق نشده است که باید این موضوع مورد تاکید قرار گرفته که سهم شهرداری ها در این حوزه باید به درستی پرداخت شود.
عضو کمیسیون برنامه ، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در ادامه با توجه به اینکه اعلام می شود باید 75درصد از سفرهای درون شهری توسط حملو نقل عمومي صورت گیرد در حالی كه هماكنون اين رقم بر اساس اعلام مسئولین شهری 59 درصد است تاکید کرد : این مساله دو بخش دارد بخش اول این است که باید بپذیریم که حمل و نقل درون شهری عمومی با همان رویکرد سنتی انجام شود و به توسعه ناوگان در راستای افزایش جا به جایی ها بپردازیم که قطعا در این راستا موضوع ظرفیت راهها برای حمل و نقل درن شهری مطرح خواهد بود.
جلیلی افزود : از سوی دیگر موضوعی که مطرح است اینکه باید نیاز به حمل و نقل و جابه جایی مسافران را کاهش دهیم که طبعا در این راستا بحث دولت الکترونیک به عنوان مبنایی برای پیش گیری از توسعه حمل و نقل مطرح می شود به هر جهت ظرفیت شریان های راهی در درون شهرها و بین شهری با محدودیت هایی مواجه است زیرا با توسعه ناوگان باید زیرساخت های لازم برای توسعه راهها نیز فراهم شود در حالی که در این زمینه اقدام چندانی صورت نگرفته است.
وی گفت : تمرکز بر دولت الکترونیک به منظور کاهش جابه جایی ها باید در دستور کار قرار گیرد و از سویی استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی برای سفرهای اجتناب ناپذیر چه در درون شهر و بین شهری از ناوگان هایی که از فن آوری هایی نوین استفاده می کنند باید مورد تاکید قرار گیرد زیرا صرف افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی توسط خودروهایی با موتورهای سوخت دیزلی سنتی به جز اینکه هزینه های ناشی از آلایندگی هوا و مشکلات زیست محیطی را ایجاد خواهد کرد اتفاق جدیدی نخواهد افتاد.