به گزارش گروه عمران شهری تهرانی نیوز، معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز، با اشاره به پیشینه بیش از یک دهه طراحی و آغاز عملیات اجرایی پروژه بزرگراه شهید سپهبد سلیمانی، خاطرنشان کرد که وقوع ریزش در یک ترانشه، از نگاه فعالان حوزه عمرانی، همواره محتمل است و رخدادی نادر محسوب نمیشود.
اسماعیل صالحی چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت در جمع خبرنگاران گفت: عملیات اجرایی پروژه بزرگراهی کوهسار مهدی از اواسط دهه ۸۰ در فازهای مختلف آغاز شد و فاز اول آن شامل مسیر حدفاصل بلوار جمهوری اسلامی تا بلوار شهید چمران، و فاز دوم با نام بزرگراه آیت الله محلاتی (آرین) به بهرهبرداری رسید.
صالحی با یادآوری اینکه فاز نهایی این پروژه که بعد از شهادت سردار دلها، به پاسداش رشادتهای آن بزرگمرد به نام شهید حاج قاسم سلیمانی، مزین شد، خاطرنشان کرد: این پروژه بزرگ عمرانی، اکنون بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی با بیان این که این فاز قبلا طراحی و بخشهایی از آن اجرایی شده و برای مدتی متوقف بود، گفت: طراحی این پروژه به دلیل وجود ایرادات فنی، بارها مورد بازنگری قرار گرفته و اصلاح و حتی با منتقل کردن خط پروژه برای صیانت از باغهای محله های منصورآباد و محمودیه، یک تونل دوقلو به پروژه اضافه شده است که این تونل بیش از ۵۰ درصد پیشرفت دارد.
صالحی با تصریح اینکه در بخشهایی از این پروژه امکان طراحی مجدد و تغییر مسیر عمده وجود نداشت، گفت: در این بخشها تنها باید با انجام اقداماتی فنی و مهندسی نسبت به بهبود وضعیت و مشخصات فنی و ایمنی پروژه تلاش می کردیم.
معاون شهرداری شیراز با اشاره به وقوع ریزش در یکی از ترانشههای این مسیر گفت: با توجه به اینکه شفافیت مهمترین رکن فعالیتهای مجموعه شهرداریست، ارائه توضیحاتی در خصوص این حادثه، ضروری به نظر میرسد.
او گفت: نکته اول اینکه، قبل از وقوع این حادثه که البته در روند اجرای اقدامات عمرانی، موضوعی نادر محسوب نمیشود، رصدهای فنی و تخصصی انجام و در همین زمینه تعدادی از ترانشههای مسیر پروژه، مشخص شد که برخی از این ترانشه ها مستعد ریزش است و به همین دلیل مطالعات بسیار گستردهای برای طراحی و اجرای برنامه عملیاتی ایمنسازی، پایدارسازی، تقویت و عبور ایمن از ترانشه ها توسط تیم های فنی و مشاورین صاحبنام کشوری در دستور کار قرار گرفت.
صالحی اضافه کرد: دومین نکته اینکه در اولین اقدام، مطالعات زمینشناسی و سازند ترانشه ها و تغییر نقشههای اجرایی و استفاده از روشهای جایگزین دیگر، برای عبور ایمن از ترانشه ها بود.
او همچنین گفت: با توجه به اینکه در این ترانشه عملیات سبکسازی و اصلاح ترانشه در حال اجرا بوده، متأسفانه ریزش زودتر از تکمیل عملیات سبکسازی واستحکامبخشی رخ داد. هرچند خوشبختانه بواسطه تدابیری که اجرایی شده و نکات ایمنی که مدنظر قرار گرفته بود، به حمدالله، این حادثه هیچگونه خسارت جانی و مالی در پی نداشت.
صالحی خاطر نشان کرد: باید توجه داشت که ذات پروژههای عمرانی تغییرات مکرر نقشههای فنی در حین انجام و پیشرفت عملیات اجرایی است و این پروژه نیز از این امر مستثنی نبوده است.
این مقام مسئول گفت: شهروندان فهیم شیراز باید مستحضر باشند که علیرغم مشکلات سازند زمینشناسی و ریزشی بودن مسیر، تیم پروژه همچنان با صلابت و با رعایت و دقت در انجام مسائل ایمنی، عملیات مربوطه برای حل مشکلات به وجود آمده و پیش رو را در دستور خود قرار داده است.
معاون شهرداری شیراز با بیان اینکه، اقدامات مختلف این مجموعه خصوصا در حوزه فنی و عمرانی با هدف خدمات رسانی مطلوبتر، ارتقاء رفاه و آسایش شهروندان و بهبود کیفیت زندگی بوده است، گفت: امیدوار هستیم که در آیندهای نه چندان دور این پروژه بسیار مهم ترافیکی درونشهری، افتتاح شود.
صالحی تاکید کرد که بهره برداری از این پروژه، تاثیر قابل توجهی بر روانی ترافیک درونشهری و افزایش سرعت دسترسی بین جنوب و شمال و شرق و غرب شهر و کاهش ترافیک بلوار شهید چمران، بلوار میرزای شیرازی، میدان صنایع و ... خواهد داشت.
معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز خاطرنشان کرد که این مجموعه همواره پذیرای نقدهای سازنده و تخصصی بوده و پاسخگوی مطالبات، انتقادات و پیشنهادات مطرح شده است.