به گزارش گروه نگاه پارلمان به شهر تهرانی نیوز، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: نحوه کنونی فروش و قرعهکشی خودرو پذیرفتنی نیست، علاوه بر آن، فاصله قیمتی میان کارخانه و بازار میبایست، تا میزان 5 درصد کاهش بیابد.
علیرضا شهبازی در خصوص طرح عرضه خودرو به بورس با بیان اینکه شرایط، مزیتها و نحوه قیمتگذاری خودرو میبایست تغییر کند، اظهار داشت: اکنون صنعت خودرو در شرایطی قرار دارد که سود حاصل از تولید و فروش خودرو نصیب واسطهگران میشود و در مقابل، خودروسازان پیوسته در وضعیت زیاندهی قرار دارند، هر چند بخشی از مشکلات کنونی به درون صنعت و کارخانجات خودروسازی برمیگردد.
وی با اشاره به لزوم ساماندهی وضعیت تولید و فروش خودرو در کشور افزود: هر روش و اقدامی که موجب بهبود وضعیت این صنعت و جلب رضایت مصرفکنندگان شود، به سود کشور است.
نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی گفت: نحوه کنونی فروش و توزیع خودرو پذیرفتنی نیست و علاوه بر آن قیمت خودرو میبایست واقعی شود به طوری که فاصله قیمتی میان کارخانه و بازار، تا میزان 5 درصد کاهش بیابد.
شهبازی ضمن انتقاد از مسامحه خودروسازان در انجام اقدامات توسعهای گفت: بخشی از این موضوع ناشی از فقدان منابع مالی در خودروسازیها است که در این راستا همکاری دولت، مجلس و کلیه مسئولان در ارائه طرح و برنامه با هدف رسیدن خودرو به دست مصرفکننده واقعی و با قیمت واقعی ضروری است.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا عرضه خودرو در بورس موجب واقعی شدن قیمت خودرو خواهد شد، بیان کرد: به اعتقاد بنده میبایست تدابیری اندیشیده شود تا خودرو با قیمت واقعی و تمام شده به همراه درصدی سود از سوی خودروسازان عرضه شود و سود حاصله در جهت توسعه و افزایش تولید بکار گرفته شود.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در خصوص تعیین قیمت پایه توسط شورای رقابت بر اساس مصوبه کمیسیون صنایع مجلس مبنی بر عرضه خودرو در بورس ادامه داد: این موضوع که قیمت را شورای رقابت تعیین کند و مابهالتفاوت آن نصیب دلالان شود، اقدام نکوهیدهای است در حالی که برنامهریزیها و عملکردها میبایست در جهت قطع دست دلالان از بازار خودرو باشد و نهایتا 5 درصد سود از ناحیه خرید و فروش خودرو عاید آنها شود.
شهبازی تاکید کرد: اگر امکانات تولید افزایش بیاید و سود حاصل از آن نصیب تولیدکننده شود، آنها قادر به توسعه و افزایش تولید خواهند بود. همچنین ورود بخش خصوصی به حوزههای رقابتی ضروری است و موجب حذف بازار سیاه خودرو خواهد شد، در حالی که اکنون خودرو به یک کالای سرمایهای تبدیل شده است.
وی با بیان اینکه در موضوع عرضه خودرو به بورس، برنامهریزیهای صحیح میتواند موجب حذف بازار سیاه خودرو شود، گفت: مجلس به دنبال این است که با همکاری دولت در حوزه تولید، فروش و قیمتگذاری خودرو، برنامه منسجم و منظمی را پیاده کند تا جلب رضایت مردم و خروج صنعت خودروسازی از وضعیت کنونی محقق شود. علیرغم شعارهای وعده شده، بسیاری از کشورهای هم رده با صنعت خودروی داخلی از ما پیشی گرفتهاند.
این نماینده مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: فروش خودرو در بورس، آزادسازی و یا تشویق بخش خصوصی در جهت تولید خودرو، همگی در ساماندهی بازار خودرو موثر خواهند بود.