به گزارش گروه حمل و نقل عمومی و شهری شهرداری نیوز،مدیر کل برنامه ریزی و توسعه شهری معاونت حمل و نقل و ترافیک با تاکید بر اینکه بالغ بر 270 میلیارد تومان اعتبار به بخش نوسازی و توسعه ناوگان اتوبوسرانی اختصاص یافته است، گفت:خرید 200 دستگاه اتوبوس دو کابین ، نوسازی مینی بوس ها و کمک و بازسازی اتوبوس های فرسوده و تجهیز ناوگان برقی از جمله سرفصل های فعالیت در بخش اتوبوسرانی سازمان ترافیک در سال 94 است.
امروزه توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی در تهران از ضرورت های مهمی است که باید مورد توجه جدی دولت و شهرداری تهران قرار گیرد . اتوبوسها یکی از مهمترین وسایل ترابری در شهر تهران هستند. بطوریکه روزانه 4.5 میلیون جابه جایی در شهر تهران با فعالیت 6600 دستگاه اتوبوس صورت میگیرد . در حال حاضر سهم اتوبوسرانی از حملونقل همگانی شهر تهران تنها 20 درصد است. این درحالیست که در افق ۱۴۰۴، سهم این وسیله همگانی باید به ۲۵ درصد برسد.
در عین حال آلودگی هوا و ترافیک دو معضل شهر تهران هستند که توسعه حمل و نقل عمومی به عنوان اصلی ترین شاه کلید برون رفت از این دو معضل در سال های اخیر در دستور کار شهرداری تهرا ن قرار گرفته است. پلان کلی سیستم حمل و نقل عمومی یکپارچه شهر تهران براساس اولویت بندی مختلف طراحی شده که در این طرح سیستم ریلی به عنوان استخوان بندی اصلی شبکه حمل و نقل عمومی در اولویت نخست، خطوط سامانه تندرو و خطوط فرامنطقه ای به عنوان خطوط پرسرعت در شبکه معابر در اولویت دوم و گسترش ناوگان تاکسیرانی در اولویت سوم در دستور کار شهرداری تهران قرار دارد .
به گفته مدیر کل برنامه ریزی و توسعه شهری معاونت حمل و نقل و ترافیک در سال 94ردیف های بودجه ای برای توسعه و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی در بودجه حمل و نقل عمومی شهرداری تهران در نظر گرفته شده است که بالغ بر 270 میلیارد تومان است.
مدیر کل برنامه ریزی و توسعه شهری معاونت حمل ونقل شهرداری تهران با بیان اینکه نوسازی و خرید ناوگان جدید اتوبوس ، نوسازی مینی بوس ها و کمک وبازسازی اتوبوس های فرسوده و تجهیز ناوگان برقی ، از جمله سرفصل های فعالیت اتوبوسرانی در سال 94 است، گفت : 18 میلیارد تومان اعتبار به منظور بازسازی اتوبوس های فرسوده شهر تهران در سرفصل بودجه شرکت واحد اتوبوسرانی در سال 94 قرار گرفته است .
رنجبریان با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: بازسازی اتوبوس های فرسوده نمادی از اقتصاد مقاومتی است که از سوی شرکت واحد اتوبوسرانی صورت گرفته است .
به گفته وی براساس مصوبه هیأت وزیران در سال 1390 و کاهش سن فرسودگی اتوبوس ها از 10 سال به 8 سال در حال حاضر 2 هزار و 25 دستگاه اتوبوس فرسوده باید از رده خارج و از چرخه خدماترسانی ناوگان اتوبوسرانی حذف شوند این در حالیست که از سال 90 تاکنون اتوبوس جدیدی از سوی دولت به رغم وظیفه قانونی اش به شهرداری تهران داده نشده و مدیریت شهری صرفا با اعتبارات شهرداری نسبت به توسعه ناوگان اتوبوسرانی گام برداشته است.
مدیر کل برنامه ریزی و توسعه شهری معاونت ترافیک شهرداری تهران با تاکید بر اینکه خارج شدن مینی بوس های فرسوده شهر تهران یکی از دغدغه های ما در چرخه حمل ونقل عمومی است، گفت : بیش از هزار و دویست دستگاه مینی بوس تحت پوشش شرکت واحد در شهر تهران در حال خدمت رسانی می باشند که همگی آنها عمری بالغ بر 20 تا 25 سال دارند و طول عمر بالای سن فرسودگی آنها ارمغان آلایندگی برای شهر تهران می آورد!
به گفته رنجبریان طی دو سال گذشته نوسازی این مینی بوس ها برای از رده خارج نمودن آنها صورت گرفت ،اما با توجه به عدم حمایت دولت در این بخش نیز با چالش روبرو شدیم و تنها 110 دستگاه مینی بوس در سال92 نوسازی شد.
وی تاکید کرد:در سال 94 خروج مینی بوس های فرسوده را در اولویت قرار داده ایم به همین منظور در شورای شهر پیشنهاد شده شهرداری تهران راسا و با تعیین بودجه ای وارد طرح از رده خارج نمودن مینی بوس ها شود که این مهم در دست اقدام است .
مدیرکل برنامه ریزی و توسعه شهری معاونت حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران در ادامه به نصب فیلتر دوده در اتوبوس های شهر تهران اشاره کرد و گفت : طی سال جاری طرح پایلوت و آزمایشی فیلتر های دوده بر روی 20 دستگاه اتوبوس سنجیده شد و از سال 94 به مرحله اجرای نهایی در خواهد آمد. از این رو تجهیز 450 اتوبوس به فیلتر جذب دوده هم امسال پیش بینی شده است .
به گفته وی به منظور تجهیز 450 دستگاه اتوبوس به فیلتر جذب دوده بالغ بر 9 میلیارد تومان بودجه در سرفصل اعتبارات شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران لحاظ شده است. در عین حال به گفته دکتر حافظی در صورت اجرای موفقیت آمیز این طرح در صورت کمبود اعتبار از اعتبارات بخش سلامت نیز در این بخش استفاده خواهد شد .از طرفی در سال آتی اعتبارات خوبی برای توسعه ناوگان اتوبوسرانی در نظر گرفته شده است که با سرمایه گذاری مشترک بخش خصوصی بتوانیم با ورود اتوبوس های جدید کمبود وضع موجود را بر طرف نماییم .
مدیر کل برنامه ریزی و توسعه شهری معاونت حمل و نقل و ترافیک درادامه با بیان اینکه در سال 94 به منظورتامین هزینه های جاری شرکت واحد اتوبوسرانی با حمایت شورای اسلامی شهر تهران ، شهرداری تهران مبلغ 450 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته است گفت : علی رغم مشکلات عدیده در نگهداری سامانه اتوبوسرانی سهم دولت در سال 94 ، 170 میلیارد تومان برای کل کشور به منظور یارانه بلیت اتوبوس از سوی مجلس شورای اسلامی تصویب شده است که سهم شهر تهران بالغ بر 30 درصد این اعتبار است و این رقم در مقابل بودجه اختصاص یافته از سوی شهرداری تهران رقمی بسیار اندک است .
رنجبریان با تاکید بر اینکه از سنوات گذشته باید دولت برای کمک به توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی نسبت به پرداخت سهم 82.5 درصدی توسعه ناوگان عمومی شهر اقدام می نمود گفت : این در حالیست که در قانون بودجه سال 93 ظرفیت قانونی ایجاد گردید که بتوان از بند "ق" تبصره دوم ماده واحده قانون بودجه برای کاهش مصرف انرژی برای توسعه و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی استفاده کرد که بر اساس مصوبه شورای اقتصاد مقرر است طی پنج سال تعداد 17000 دستگاه اتوبوس به شهرداری های کشور داده شود . لذا ضمن قدردانی از حمایت دولت امیدواریم هر چه سریعتر این مصوبه به اجرا گذاشته شود تا تمام شهرداری های کشور از جمله شهر تهران بتوانند از مزایای این قانون استفاده نمایند .