به گزارش گروه نگاه پارلمان به شهر تهرانی نیوز، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر لزوم برقیسازی موتورسیکلتها در خصوص حذف سن فرسودگی از قانون هوای پاک و مزایده موتورسیکلتهای رسوبی در پارکینگها توضیحاتی ارائه داد.
علیرضا پاک فطرت در خصوص حذف سن فرسودگی از قانون هوای پاک از سوی دیوان عدالت اداری اظهار داشت: هوای پاک حق هر ایرانی است اما متاسفانه، مسئولین امر تاکنون نسبت به چارهاندیشی در این باره کوتاهی داشته و هر یک، توپ را به زمین دیگری میاندازند.
وی افزود: به اعتقاد بنده، خوروهای داخلی با توجه به نواقصی که در بحث کیفیسازی و کاهش مصرف سوخت دارند، پس از 10 سال، کارکرد خود را از دست میدهند که میبایست در جهت اصلاح کیفیت و مصرف اقدام کرد.
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: مصرف سوخت خودروهای داخلی به طور متوسط دو برابر مصرف سوخت خودروهای تولیدی در سایر نقاط دنیا است که اصلاح این وضعیت بسیاری از مشکلات را حل خواهد کرد.
پاک فطرت با اشاره به آلایندگی بیشتر موتورسیکلتها در مقایسه با خودروها بر برقیسازی موتورسیکلتها تاکید کرد و افزود: آلودگی صوتی که موتورسیکلتهای فعلی، در پایتخت کشور ایجاد میکنند نیز کمتر از آلودگی هوا نیست در صورتی که موتورهای برقی این دو نقص را ندارند.
وی بیان کرد: در مبحث مقابله با آلودگی هوا در بخش احداث پارکها در سطح شهرها، میبایست اقدام به کاشت درختانی کرد که سایه بیشتری دارند و اکسیژن بیشتری تولید میکنند و یا از انواع درختچهها نظیر شمشادها که مانع از جریان گرد و غبار میشوند، استفاده کرد.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حذف سن فرسودگی از قانون، نشانه ضعف سیستماتیک در کشور و همچنین ضعف متولیان امر در حوزه اجرا و دفاع از اجرای قوانین است که حذف آن از قانون هوای پاک، توسط دیوان عدالت اداری به موجب شکایت یک شخص با توجه به اینکه این دیوان در راستای وظایف خود عمل کرده، نمونهای از آن است.
پاک فطرت گفت: نمیتوان به شکل تحکمی اقدام به قانوننویسی کرد. در حوزه آلودگی هوا و خودرو نیز با توجه به اینکه خودرو برای برخی از اقشار، وسیلهای برای کسب درآمد است، میبایست برای تبدیل و جایگزینی این فرسودهها با خودروهای نو، راهکار ارائه داد.
وی در خصوص عوامل مرتبط با نوسازی و اسقاط خودروهای فرسوده به لزوم ارائه تسهیلات، تعیین امتیازات خودروی فرسوده و ارزش قیمتی برای این خودروها اشاره کرد و افزود: الزام افراد به اسقاط خودروهای فرسوده میبایست با واگذاری خودروهای نو با روشهای خرید اقساطی یا ترهین سند باشد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر ضرورت رعایت حقوق عامه و حقوق خاص در خصوص مزایده موتورسیکلتهای رسوبی در پارکینگها گفت: ارائه آموزشهایی از قبیل استفاده از کلاه ایمنی و عدم عبور موتورسیکلت سواران از خطوط ویژه و غیره و یا دریافت جرائم سنگین در مقایسه با توقیف موتورسیکلتها ارجحیت دارد.
پاک فطرت با اشاره به مشکلات ترخیص این موتورسیکلتها از پارکینگها برای صاحبان آن افزود: با توجه به اینکه ترخیص این موتورسیکلتها برای مالکان صرفه اقتصادی ندارد، در نهایت پس از توقف طولانی مدت این دستگاهها در پارکینگها، نیروی انتظامی اقدام به دریافت مجوز از دستگاه قضایی برای اجرای مزایده مینماید. اما ورود مجدد آنها به چرخه مصرف نیز بستگی به عمر موتورسیکلت و مجوز سازمان حفاظت از محیط زیست دارد و در غیر این صورت با کسب مجوز از دستگاه قضایی میبایست اسقاط و مستهلک شده و به عنوان آهن قراضه مورد استفاده قرار بگیرند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: معمولا موتورسیکلتها پس از چندین سال توقف، غیرقابل استفاده میشوند به طوری که در اجزای موتور، ترمز و رینگ این دستگاهها نواقصی پدید میآید که ورود خسارت و بروز تصادفات برای راکبان آنها بسیار محتمل است.