جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 16 دی 1399     
عدم بررسی لایحه «بهره برداری از پیاده‌روها» به دلیل جلسه با منتقدان لایحه

 به گزارش گروه پارلمان شهری تهرانی نیوز،اعضای شورای شهر تهران با رای مثبت خود لایحه «طرح بهره‌برداری از پیاده‌روها» را به دلیل برگزاری جلسه هم اندیشی با منتقدان از دستور بررسی خارج کردند.

براساس دستور جلسه شورای شهر مقرر شده بود که در جلسه امروز صبح لایحه طرح «بهره‌برداری از پیاده‌روها» مورد بررسی اعضای شورای شهر قرار گیرد، اما در ابتدا محسن هاشمی با بیان این‌که پیشنهادی توسط دو عضو شورای شهر یعنی بهاره آروین و علی اعطا به هیات رئیسه تقدیم شده و خواستار آن شدند که این لایحه از دستور بررسی خارج شود، گفت: از یکی از پیشنهاد دهندگان درخواست می‌شود که دلایل پیشنهادی خود را برای همه اعضاء تشریح کنند.
 
در ادامه علی اعطا به عنوان یکی از پیشنهاد دهندگان خروج این دستور از بررسی اظهار کرد: در ۲۸ اسفندماه سال گذشته لایحه طرح بهره برداری از پیاده‌روها از سوی شهرداری به شورا ارسال شد و کار مفصلی بر روی این لایحه در شورای شهر انجام گرفت.
 
وی با بیان این‌که بررسی این لایحه به دو کمیسیون برنامه و بودجه و معماری و شهرسازی سپرده شد، با این حال دو کمیته طرح‌های شهری و کمیته شفافیت به صورت خاص بر روی این موضوع تمرکز کرده و جلسات مختلفی را برای بررسی ابعاد مختلف این پیشنهاد برگزار کردند.
 
وی با بیان این‌که کارگروهی تشکیل شد و جلسات مختلفی با حضور کارشناسان مختلف برای بررسی ابعاد این لایحه تشکیل دادیم، ادامه داد: با این حال در روزها و هفته‌های اخیر تماس‌های زیادی از سوی اساتید دانشگاه، متخصصان و برخی تشکل‌های مدنی داشتیم که درخواست داشتند جلسه‌ای با حضور منتقدین این لایحه برگزار شود تا آنها نیز نظرات خود را مطرح کنند.
 
سخنگوی شورای شهر با بیان این‌که طی صحبتی که با جمعی از همکاران داشتیم پیشنهاد خروج از دستور بررسی را به هیات رییسه تقدیم کردیم، تصریح کرد: ماه‌هاست که بر روی بررسی این لایحه تلاش کردیم و به نظر می‌رسد نباید بدون آنکه نظر منتقدان را بشنویم بی‌تفاوت باشیم.
 
در ادامه میرلوحی در مخالفت با این پیشنهاد گفت: استفاده از پیاده‌روها بنا به دلایل مختلف امروز به یک واقعیت شهری تبدیل شده است و می‌بینیم که بعضی‌ها بدون مجوز از این فضای عمومی استفاده می‌کنند.
 
وی با بیان این‌که برخی‌ها فکر می‌کنند که می‌خواهیم همه پیاده روها را بفروشیم، اما این طور نیست، تصریح کرد: شهرداری باید گزارشی ارائه دهد تا ببینیم چند میلیون مترمربع از فضاهای پیاده روها در حال بهره‌برداری تجاری است بدون آنکه حق مردم و شهر در نظر گرفته شود و متاسفانه می‌بینیم که در این زمینه سوء‌استفاده‌هایی می‌شود و حتی پول رد و بدل می‌شود، اما این پول به جیب شهر و شهرداری نمی‌رود و باید برای مبارزه با فساد هم که شده هرچه سریع‌تر موضوع پیاده روها را تعیین تکلیف کنیم.
 
در ادامه زهرا نژاد بهرام در موافقت با پیشنهاد خروج از این لایحه از دستور جلسه اظهار کرد: به نظر می‌رسد از آنجایی که کار مفصلی برای این لایحه انجام شده باید صدای منتقدان دیگر را هم بشنویم و خوب است که برای مدتی هم که شده این لایحه از دستور خارج شود تا صدای منتقدان جدید را هم بشنویم.
 
وی با بیان این‌که در شورای شهر پنجم سامانه‌ای طراحی شده تا مردم بتوانند با مشارکت در مورد طرح‌ها و لوایح نظرات خود را بگویند، ادامه داد: مساله‌ی قابل توجه این است که در مورد این لایحه تاکنون ۶۰ نظر دریافت کردیم که به نوبه خود بی‌نظیر است و نشان می‌دهد مردم در این خصوص حساس هستند و بهتر است نظرات عمومی‌تر مردم را هم در این خصوص بشنویم.
 
در ادامه محسن هاشمی به طنز اظهار کرد: به نظر می‌رسد اعضای شورای شهر در مورد پیاده روها دچار فوبیا شده‌اند و میرلوحی فکر می‌کند پیاده روها از طلا است اما هدف ما افزایش نشاط اجتماعی و نه درآمد زایی است و به اشتباه به جامعه هدف‌مان را منتقل نکنیم چرا که ما اصلاح طلب‌ها دوست داریم مردم با نشاط باشند و به همین دلیل از پیاده روها هم استفاده می‌کنیم.
 
وی با بیان این‌که به شما توصیه می‌کنم که یک کتاب کره‌ای به اسم «خیابان‌های شهر من از طلا است» را بخوانید، تصریح کرد: من احساس می‌کنم که شورا از طرح پیاده روها ترسیده و به همین دلیل یک جلسه هم اندیشی برگزار می‌کنم تا همه اعضاء در آن حضور داشته باشند و بتوانیم نظرات همه را در آن بشنویم.
 نهایتا هیات رییسه پیشنهاد خروج لایحه «طرح بهره برداری از پیاده روها» را به رای گیری گذاشت که با کسب آرای بیشتر از دستور رسیدگی خارج شد.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: