به گزارش گروه نگاه پارلمان به شهر تهرانی نیوز، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در خصوص طرح تحول صنعت و بازار خودرو با بیان اینکه جزئیات این طرح نیازمند بررسی بیشتر و انجام اصلاحات است در همین راستا به بیان نقطه نظرات خود پرداخت.
لطفالله سیاه کلی در خصوص طرح ساماندهی صنعت خودرو مبتنی بر عرضه خودرو در بورس اظهار داشت: کلیات طرح ساماندهی در جلسه هفته جاری کمیسیون صنایع به تصویب رسید اما نقطه نظراتی در خصوص جزئیات آن وارد است که در جلسه امروز کمیسیون صنایع مورد بحث و بررسی قرار میگیرد تا با اصلاحات صورت گرفته به یک طرح جامع و کامل تبدیل شود.
وی با بیان اینکه طرح مذکور بدون اعمال اصلاحات تنها قادر به قطع دست واسطهگران از بازار خودرو خواهد بود، گفت: این مسئله که آیا این طرح در حوزه تولید و کیفیت نیز مثمرثمر خواهد بود یا خیر تا این لحظه توجه جدی به این دو موضوع نشده که در مرحله بررسی جزئیات به آن پرداخته میشود.
نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این طرح باید به گونهای تنظیم شود که درآمد حاصله تنها به جیب تولیدکننده نرفته بلکه به سمت کیفیت و تولید روانه شود. این نکته بسیار مهم است زیرا اختلاف قیمت میان نرخ کارخانه و بازار بسیار زیاد است.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: این طرح موجب ساماندهی اختلاف قیمت از کارخانه تا بازار خواهد شد و بدین ترتیب اختلاف قیمت صرف کیفیت و ساختار تولید میگردد.
سیاهکلی در ادامه گفت: بنده تا این لحظه این طرح را جامع نمیدانم البته در ادامه ممکن است با بررسیهای کارشناسی به تکمیل برسد.
به گفته وی راهکار رفع مشکلات صنعت خودرو، خروج این صنعت از انحصار دو خودروساز بزرگ کشور است و تا زمانی که تولید خودرو در کشور انحصاری است ما راه به جایی نخواهیم برد و این طرحها تنها به عنوان مسکن عمل میکنند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با توجه به اینکه یکی از مشکلات فعلی صنعت خودرو و قطعهسازی بحث قیمت و تامین مواد اولیه است، در خصوص یکی از بندهای این طرح تحت عنوان آزادسازی واردات بیان کرد: یکی از راههای شکست انحصار واردات است اما واردات منطقی نه بیرویه. بنابراین باید راه را برای ورود سایر تولیدکنندگان نیز باز بگذاریم تا علاوه بر اینکه مدیریت و کنترل بازار داخلی محقق میشود، رقابت نیز برقرار گردد.
سیاه کلی در پایان خاطرنشان کرد: این تفکر از ناحیه تولیدکنندگان داخلی که دست برتر را در تولید دارند، باید شکسته شود زیرا تا زمانی که این تفکر در دو خودروساز وجود دارد، نمیتوانیم انتظار معجزه از آنها داشته باشیم. چنین شرایطی تنها موجب کاهش کیفیت و افزایش قیمت خواهد شد و اینها بحثهایی است که در جلسات مطرح میشود.