به گزارش گروه نگاه پارلمان به شهر تهرانی نیوز، عضو کمیسیون امور داخلی و شوراها در مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به تاثیر منفی رشد نرخ ارز بر طرح سهمیهبندی بنزین از طرحی در مجلس مبنی بر اختصاص یارانه بنزین به مردم خبر داد.
احمد علیرضا بیگی در خصوص وضعیت تحقق اهداف طرح سهمیهبندی بنزین و نقاط ضعف و قوت این طرح اظهار داشت: کارت سوخت به منزله وسیلهای در جهت مدیریت مصرف به شمار میرود اما عدالت مورد انتظار را محقق نمیگرداند و علاوه بر آن افزایش قیمت بنزین و افزایش قیمت دلار در بازار، عملا اهداف طرح سهمیهبندی بنزین را ناکام گذاشت.
وی افزود: گروههای ضعیف جامعه با توجه به اینکه افزایش حقوقی متناسب با میزان تورم نداشتهاند، تحت فشار قرار دارند و ناچار از تحمل وضع موجود هستند.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح جدید نمایندگان مجلس مبنی بر اختصاص یارانه بنزین به هر فرد ایرانی گفت: میزان یارانه پرداختی به مردم اگر متناسب با افزایش نرخ بنزین، افزایش یابد، شرایط برای اعمال قیمت واقعی سوخت و حاملهای انرژی از سوی دولت تسهیل میگردد.
علیرضا بیگی در خصوص محل مصرف درآمدهای حاصل از سهمیهبندی بنزین بیان کرد: مصارف سوخت بنزین در قانون بودجه مشخص گردیده، اما آنچه که دولت متعهد شده، این است که از محل اضافه دریافتی و افزایش قیمت بنزین تحت عنوان حمایت از معیشت خانوار به مردم اختصاص یابد.
وی ادامه داد: تاکنون گزارش مشخصی مبنی بر آمار افراد برخوردار از حمایتهای معیشتی دولت برای مجلس ارسال نشده است یعنی در مواجهه با افراد مختلف در جامعه تعداد اندکی از افراد را مشاهده مینماییم که یارانهای تحت عنوان معیشت دریافت مینمایند.
علیرضا بیگی در خصوص راهکارهای جامع گفت: چارهای نداریم جز اینکه رقم مشخصی از درآمدهای حاصل از بنزین را تحت عنوان یارانه به مردم اختصاص دهیم و در مرحله بعدی قیمت سوخت را به سمت واقعی شدن پیش ببریم و هر قدر به قیمت حامل های انرژی افزوده میگردد به صورت خودبخودی به میزان دریافتی مردم افزوده گردد.
عضو کمیسیون امور داخلی و شوراها در مجلس شورای اسلامی در پایان در خصوص استفاده از صرفهجویی سوختی در توسعه ناوگان حمل ونقل عمومی گفت: در برنامه ششم توسعه، تحت عنوان بهینهسازی مصرف سوخت و حمایتهای وزارت نفت از توسعه ناوگان حملونقل عمومی تبصرههایی منظور شده است و هر اقدامی در این مسیر بایستی با حمایت دولت انجام شود تا به نهادینه شدن فرهنگ درست استفاده از سوختهای فسیلی و حاملهای انرژی دست یابیم.