به گزارش گروه پارلمان شهری تهرانی نیوز، عضو کمیته حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: دولت درباره تحویل ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوسی که قرار بود به شهرداری تهران تحویل دهد، به تعهدات خود عمل نکرد. تجهيز ناوگان وظیفه حاکمیتی دولتهاست.
شهربانو امانی در جلسه مشترک با محمود ترفع مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با بیان اینکه یکی از مشاغلی که از آغاز کرونا بسیار زحمت کشیدند، رانندگان اتوبوسرانی است افزود: تا قبل از شیوع ویروس کرونا، مردم را تشویق میکردیم که از حمل و نقل عمومی استفاده کنند، اما در حال حاضر باید با فرهنگ سازی، لزوم انجام اقدامات پیشگیرانه و رعایت بهداشت فردی را در استفاده از حمل و نقل عمومی به شهروندان توصیه کنیم.
وی با اشاره به اینکه ۹۳ درصد مطالبات مردم تهران، حل مشکل ترافیک و آلودگی هوا است گفت: متاسفانه شرکت واحد اتوبوسرانی از حداقل کمکها برخوردار است و کارکنان آن به ویژه رانندگان اتوبوس، شغل بسیار سخت و زیان آوری دارند که لازم میدانم به نمایندگی از مردم خوب تهران و همکارانم در شورای شهر، قدرشناس این عزیزان باشم و به سهم خودم از مدیریت و کارکنان این مجموعه خدوم قدردانی کنم.
امانی با بیان اینکه بسیاری از دستوالعملهای بهداشتی قبل از اینکه ابلاغ شوند، از سوی شهرداری تهران اجرا شدند و شرکت واحد از مجموعههای پیشتاز در این زمینه بود، تصریح کرد: یکی از ویژگیهای مدیریتهای مردمی، داشتن گوش شنوا و پاسخگویی است که خوشبختانه مدیریت شرکت واحد از این ویژگی برخوردار است.
وی با اعلام اینکه بیش از ۵۰ درصد مردم تهران، کرونا را جدی نگرفته اند و ممکن است بیماری کووید ۱۹ مجدداً اوج بگیرد، افزود: خودمراقبتی رانندگان اتوبوس که خوشبختانه شاهد آن هستیم، علاوه بر اینکه باعث افزایش ایمنی این عزیزان میشود، در آموزش غیر مستقیم شهروندان نیز موثر است.
این عضو شورای شهر تهران لزوم مستندسازی کاهش درآمدهای این شرکت به دلیل شیوع ویروس کرونا و تبدیل آن به عدد و رقم را مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بودجه عمومی از شرایط مناسبی برخوردار نیست، دولت موظف است بخشی از خسارتهای شهرداری تهران را جبران کرده و از محل صندوق ذخیره ارزی، مدیریت شهری را که در مقابله با کرونا رتبه اول را داشته است، کمک کند.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی نیز با ارائه گزارشی از عملکرد این شرکت به ویژه اقدامات پیشگیرانهای که به منظور مقابله با کرونا اتخاذ و اجرا شده است، گفت: نیمی از جابهجاییهای ناوگان اتوبوسرانی تهران از طریق خطوط بی آر تی و نیمی از طریق بخش خصوصی انجام میشود و این در حالی است که بیش از ۵۰ درصد ناوگان به شدت فرسوده است.
محمود ترفع، حداقل نیاز تهران به اتوبوس بر اساس طرح مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک را ۳ هزار دستگاه عنوان کرد و افزود: این در شرایطی است که دولت از سال ۸۹ تا کنون حتی یک دستگاه اتوبوس نیز به تهران تحویل نداده است.
وی در خصوص نیروی انسانی شرکت واحد با اعلام اینکه از سال ۸۹ استخدامی در این شرکت صورت نگرفته است و بیشترین خروج نیرو از شهرداری تهران متعلق به اتوبوسرانی است، خاطرنشان کرد: شغل بیشتر کارکنان این مجموعه، سخت و زیان آور است و ۴ درصد حق بیمه کارگرانی که دارای شغل سخت و زیان آور هستند، میبایست از طریق کارفرما به تأمین اجتماعی پرداخت شود که برای خروج نیروهایی که سال گذشته بازنشسته شدند نیز با مشکل تأمین منابع مالی رو به رو بوده ایم که با تدبیر شهردار محترم تهران این مشکل اخیراً برطرف شد.