به گزارش گروه نگاه پارلمان به شهر تهرانی نیوز، نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: مادامی که حمل و نقل کشور از جادهها گرفته تا خودروهای غیراستاندارد و فرسوده را اصلاح نکنیم نمیتوانیم ادعای جهانی شدن داشته باشیم.
سیداحسن علوی در مورد روز ایمنی حمل و نقل گفت: روز هفتم اردیبهشت ماه به عنوان روز ایمنی حمل و نقل در تقویم کشور از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی ثبت شده است تا بهبود ایمنی حمل و نقل شهری به عنوان یک دغدغه اصلی برای دولت محسوب شود.
نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی افزود: حمل و نقل از طریق هوایی، ریلی، دریایی و زمینی در کشور ما صورت میگیرد و حدود ۹۰ درصد ترددهای کشور از طریق خطوط زمینی کشور انجام میشود که این موضوع مسئله اصلی و مهم است.
عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: حمل ونقل دریایی در کشور تا حدودی عملکرد مناسبتری نسبت به دیگر خطوط داشته است در این میان حوزههای ریلی و هوایی نیازمند توجه بیشتری از طرف دولت هستند اما در بخش جادهای کشور باید زیرساختهای آن مورد بررسی قرار بگیرد و بخش بزرگی از جادههای کشور نیازمند نوسازی هستند.
وی با بیان افزایش تصادفات جادهای به غیراستاندارد بودن جادههای کشور اشاره کرد و گفت: تاکنون به استانداردهای حمل و نقل جادهای کشور به صورت جدی توجه نشده است؛ بر همین اساس طبیعی است که بیشتر تصادفات و خسارات در خطوط زمینی رخ میدهد برای کاهش چنین معضلاتی باید خطوط ریلی و هوایی توسط وزارت راه و شهرسازی کشور افزایش و تقویت شود.
علوی ادامه داد: توجه به حمل و نقل کشور منجر به کاهش تلفات جادهای و موجب تقویت بخش اقتصادی کشور در سال جهش تولید میشود؛ بدون شک سرمایه گذاری در این بخش عاملی بر کاهش تصادفات و مرگ و میر جادهای در کشور خواهد بود.
نماینده مردم در مجلس دهم افزود: در بحث آلودگی هوا متاسفانه خودروهای فرسوده نقش گستردهای در طی چند سال اخیر ایفا کردهاند، با شیوع بیماری کرونا و اعمال محدودیتهای اجتماعی شاهد تردد کمتر مردم در جادههای کشور بودیم که باعث کاهش مرگ و میر جادهای در کشور شد؛ در کشور ما تلفات جاده ای بالاست. در راستای تقویت حمل و نقل عمومی باید بیش از اندازه به کیفیت خودروهای داخلی و فرسودگی آنها توجه کنیم.
علوی یادآور شد: در سالهای اخیر تلفات جادهای کشور تا مرز ۳۰ هزار نفر سالانه پیش رفته است و بخشی از این تلفات مربوط به کیفیت خودروهای داخلی هستند که استانداردهای لازم در ساخت آنها مورد توجه قرار نگرفته است، اگربخواهیم جهانی شویم و ادعای جهانی شدن داریم باید زیرساخت جادههای کشور را در کنار کیفیت خودروها مد نظر قرار دهیم.