جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 13 بهمن 1398     
رای مثبت شورا به اخذ عوارض از مال‌ها و مراکز پرتردد تجاری

 به گزارش گروه پارلمان شهری تهرانی نیوز،در صد و نود و پنجمین جلسه شورای شهر پیشنهادات لایحه پارک حاشیه‌ای مورد بحث و بررسی قرار گرفت. 

بررسی پیشنهادات لایحه پارک حاشیه‌ای موضوع دیگری بود که در دستور جلسه امروز شورای شهر تهران قرار گرفت.
 
در جریان بررسی علی اعطا، عضو هیات رییسه شورای شهر تهران در مخالفت با یکی از بندهای این لایحه توضیح داد: در یکی از بندها آمده است که در راستای ساماندهی پارک حاشیه‌ای، پارک مجاور و مقابل منازل مسکونی ، اداری، تجاری، آموزشی و غیره با نصب علایم مخصوص در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد. آیا می‌خواهیم فضای پارک مجاور این مراکز را رزرو کنیم؟ آیا این موضوع به نفع فضاهای مسکونی اطراف است؟ این بند یعنی اختصاصی کردن فضای خیابان به نفع کاربری‌های خاص که اصلا منطق ندارد و صرفا می‌خواهیم فضای خیابان را برای دریافت عوارض اختصاصی کنیم.
 
وی تاکید کرد که نباید اجازه دهیم که امتیاز خاصی در اختیار افراد خاص قرار  گیرد.
 
محمد علیخانی، رییس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر تهران در واکنش به این انتقاد توضیح داد: بسیاری از فضاهای پارک مقابل رستوارن‌ها، ادارات، فروشگاه‌ها و غیره با زنجیر جدا می‌شوند و اجازه نمی‌دهند که در آن قسمت خودرویی پارک شود و آقای هاشمی اصطلاحا به آن "پیت پارک" می‌گویند که رستوارن‌ها و غیره با زنجیر و پیت حلبی فضای پارک را اشغال می‌کند یا با کشیدن زنجیر و طناب خیابان را مسدود کرده و اجازه توقف نمی‌دهند. پس آیا بهتر نیست این فضاها را ساماندهی کنیم، حالا که این فضاها اشغال شده پس بهتر است هزینه به شهر داده شود.
 
الهام فخاری، رییس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران نیز در مخالفت با این پیشنهاد عنوان کرد: با این کار و تبصره‌ها می‌خواهیم در مقابل متخلفانی که بی قانونی می‌کنند چراغ سبز نشان دهیم و بی قانونی و تخلف آنها را به رسمیت بشناسیم.
وی گفت: اگر این اتفاق یک واقعیت در شهر است مشکلی نیست چرا که تخلف است و باید با آن برخورد شود نه این که با یک تبصره آن را قانونی کنیم.
 
یوسف حجت، سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران نیز در واکنش به این پیشنهاد گفت: تجربه منطقه ۲ نشان داده است که نمی‌توانیم جلوی سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف را بگیریم مثلا وزارت بهداشت خیابان را مسدود کرده و ما مکاتبات زیادی با آن داشتیم یا پلیس تهران خودش خیابان مقابل ساختمانش را بسته و حتی جلوی شورای شهر اجازه پارک نمی‌دهند و بهتر است طی قراردادهای ماهانه آنها را ساماندهی کنیم.
 
اعضای مخالف و موافق نظرات خود را بیان کرده و در ادامه علی اعطا پیشنهاد کرد که کلمه مجاور این بند حذف شود و توضیح داد که تنها در این بند نسبت به ساماندهی فضای پارک مقابل و نه مجاور مراکز اقدام شود که این پیشنهاد با رأی اکثریت به تصویب رسید.
 
در ادامه لایحه پارک حاشیه‌ای که کلیات آن در جلسه قبل تصویب شده بود، مطرح شد. زهرا صدراعظم نوری پیشنهاد داد که برای مالها و مراکز پر تردد تجاری عوارض دیگری در نظر گرفته شود و گفت: دقت داشته باشید که مال‌ها و مراکز تجاری پر تردد عارضه‌ای بر شهر ایجاد می‌کند.
 
وی با بیان این که اطلس مال در خیابان نیاوران احداث شده و این در حالی است که عرض این خیابان اصلا ظرفیت این حجم تردد را ندارد عنوان کرد: اپال مال ۴ الی ۵ ماه است که افتتاح شده و می‌ببیند که از آن زمان تاکنون ترافیک در خیابان‌های اطراف این مرکز تجاری قفل شده است.
 
صدر اعظم نوری با بیان این که چرا باید یک مرکز تجاری پر تردد تنها برای ۵۰ الی ۱۰۰ متر رو به روی مرکز تجاری‌ش عوارض بدهد در حالی که عارضه‌های بیشتری از لحاظ ترافیکی و آلودگی هوا بر شهر ایجاد می‌کند اضافه کرد: پیشنهاد ما این است که شورای شهر مال‌ها و مراکز تجاری پر تردد را موظف کند که عوارض دیگری پرداخت کنند.
 
وی ادامه داد: این عوارض و درصد آن باید در یک آیین‌نامه که در شورا تصویب می‌شود مشخص شود.
 
در نهایت اعضای شورای اسلامی شهر تهران به این پیشنهاد نوری مبنی بر اخذ عوارض از مال‌ها و مراکز پر تردد تجاری رای مثبت دادند.
 



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: