ایرنا - رئیس انجمن ملی خرمای ایران با اشاره به حضور پررنگ واسطهها در بازار خرما گفت: در شروع عرضه این محصول در بورس نمیتوان واسطهها را حذف کرد، اما با ورود خرما به رینگ بورس و آشنایی کشاورزان با قیمتهای واقعی بازار، به تدریج نقش واسطهها کمرنگ خواهد شد.
ایران به سبب وضعیت جغرافیایی، پتانسیل کشت انواع خرما را داراست و با توجه به مرغوبیت و کیفیت بالای خرمای ایران، این محصول در بازارهای صادراتی طرفداران بیشمار دارد. اما بسیاری از تولیدکنندگان و کشاورزان سهم زیادی از سود این محصول بهشتی ندارند و به دلیل مشکلات اقتصادی ناچار به فروش محصولات خود به دلالان و واسطهها با قیمتی بسیار کمتر از قیمت بازار هستند.
«محسن رشید فرخی» رئیس انجمن ملی خرمای ایران امروز (چهارشنبه) با بیان اینکه یکی از راهکارها برای بهبود روند معاملات خرما و حمایت از کشاورزان، عرضه خرما در بورس کالاست، گفت: از عرضه خرما در بورس کالا استقبال میکنیم.
وی با اشاره به عرضه محصولاتی مانند زعفران و پسته در بورس کالا، گفت: باید در نظر داشت که شرایط فروش و نگهداری هر محصولی با هم متفاوت است و از این رو باید مقدمات برای عرضه خرما در بورس کالا فراهم شود.
فرخی افزود: خرما انواع بسیار گوناگونی دارد که بعضی از آنها مانند خرمای پیارم، خشک بوده و شرایط نگهداری راحتتری دارد؛ ولی برخی دیگر از انواع خرما مانند خرمای مضافتی که هم در بازار داخل و هم در بازارهای صادراتی بسیار محبوب است، این نوع خرما شرایط نگهداری خاصتری دارد که این موضوع برای عرضه خرما در بورس باید مد نظر قرار گیرد.
وی اضافه کرد: یکی از مشکلات تولیدکنندگان خرما، فقدان مرجعی برای قیمتگذاری است و قبل از عرضه خرما در رینگ بورس کالا باید با همکاری این بورس و انجمن ملی خرمای ایران اطلاع رسانی مناسبی برای فعالان بازار این محصول در خصوص روند کار و اهمیت مرجعیت قیمتی برای خرما انجام شود.
به گفته رشید رئیس انجمن ملی خرمای ایران، ورود و اعتماد به بازارهای رسمی و قانونی اقتصاد کشور را به سمت شفافیت و کاهش واسطهگریهای مخرب سوق میدهد و از طرفی با ایجاد بازارهای مالی روی کالاها مختلف امکان ورود سرمایهگذاران به معاملات اوراق کالاها فراهم میشود.
وی اضافه کرد: مهمترین چالش بازار خرما، عدم ثبات در مقررات مربوط به صادرات است. سال گذشته، به سبب افزایش نرخ ارز صادرات خرما جذاب شد و ناگهان دولت تصمیم به توقف صادرات خرما گرفت. توقف صادرات در آن مقطع موجب شد بخشی از مشتریان صادراتی را از دست بدهیم؛ از این رو توصیه میشود با توجه به برنامهریزی برای عرضه خرما در بورس کالا که در واقع انتخاب شفافیت برای فعالان این بازار است، قانونگذار از اتخاذ سیاستهای ناگهانی خودداری کند تا ورود به بورس زمینهای برای رونق تولید و صادرات خرمای کشور باشد.
رئیس انجمن ملی خرمای ایران در پایان اظهار داشت: در صورت ثبات سیاستهای اقتصادی، نهفقط خرما بلکه فرآوردههای خرما مانند خمیر صنعتی خرما، سرکه خرما، شیره خرما و... هم قابلیت عرضه در رینگ بورس کالا و استفاده از مزایای این بازار را خواهند داشت.