احتمال حذف سهمیه بنزین تاکسیهای فرسوده در سایه بیتوجهی دولت به نوسازی حمل و نقل عمومی
به گزارش گروه نگاه پارلمان به شهر تهرانی نیوز، نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به احتمال حذف سهمیه بنزین تاکسیهای فرسوده در سایه بیتوجهی دولت به نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، گفت: دولت بر اساس قانون هوای پاک به نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی اقدام کند.
سیده فاطمه ذوالقدر با اشاره به معضل ازدحام جمعیت در متروها، گفت: شهرداری و شورایشهر اقدامات بسیار خوبی در حوزه توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی به ویژه مترو داشتند و خطوط بسیاری در دو سال اخیر در جهت بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی افتتاح شده اما متاسفانه دولت به تعهدات خودش در قبال شهرداری عمل نمیکند.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه افزایش تقاضا برای استفاده از مترو در روزهای پس از سهمیهبندی بنزین مشکلات بسیاری را برای مردم ایجاد کرده است، افزود: برای استفاده بهینه از پتانسیل مترو تهران باید میزان واگنهای موجود افزایش پیدا کند، امیدوارم دولت به تعهدات خود عمل کند و واگنهای مورد نیاز در اختیار شرکت بهره برداری مترو تهران قرار گیرد.
وی با بیان اینکه دولت به تعهدات خود در اجرای کامل مصوبات قانون هوای پاک عمل نکرده است، اظهار کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت به وظایف خودش در خصوص نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی به ویژه تاکسیهای فرسوده، عمل نکرده است. امروز حدود 20 هزار تاکسی فرسوده در حال تردد در سطح شهر تهران هستند و رانندگان به دلیل بیتوجهی دستگاههای مربوطه به روند نوسازی ناچارند با همان خودروهای آلاینده و فرسوده در سطح شهر تردد کنند.
سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه بیتوجهی دولت به نوسازی تاکسیهای فرسوده، مشکلات بسیاری را برای مردم ایجاد کرده است، تصریح کرد: متاسفانه بیتوجهی به نوسازی تاکسیها باعث افزایش آلودگی شهر و حتی منجر به حذف سهمیه سوخت رانندگان میشود، بنابراین لازم است دولت بر اساس قانون برنامه ششم، قانون هوای پاک به نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی اقدام کنند.
این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه رئیس شورای شهر تهران تلاش بسیاری برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی به ویژه مترو کرده است، افزود: کمبود اعتبار و عدم پرداخت بدهیهای شهرداری توسط دولت مانع بهرهبرداری و افتتاح برخی از طرحها شده است.
ذوالقدر با اشاره به اینکه ناوگان حمل و نقل عمومی درون شهری و برون شهری کهنه و فرسوده است و متاسفانه گامهای اساسی از طرف دولت در این راستا برداشته نشده است، ادامه داد: سهمیهبندی و افزایش قیمت بنزین تقاضا برای استفاده از حمل ونقل عمومی را افزایش داده است اما نبود زیرساخت مناسب، مشکلات بسیارزیادی را برای مردم ایجاد کرده است، بهتر بود قبل از اجرای سهمیهبندی زیرساخت حمل و نقل عمومی را برای این افزایش تقاضا فراهم میکردیم.
سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اکثر ناوگان ما در بخش اتوبوسرانی فرسوده است، خاطرنشان کرد: در هر دو بخش اتوبوسرانی و مترو مشکل اساسی ما تامین منابع مالی است چرا که شهرداری تهران منابع مالی کافی در اختیار ندارد و دولت نیز به خاطر مشکلات بودجه ای در حدی که تا کنون باید حمایت می کرده، این حمایتها را انجام نداده است. اما امیدواریم در بودجه سال آتی برای رفاه حال مردم به حوزه حملونقل عمومی توجه بیشتر داشته باشند.