به گزارش گروه آموزش و فرهنگ سازی تهرانی نیوز، رئیس پلیس راهور گفت: مدیریت ترافیک، ایمنی تردد و ارائه خدمات مطلوب از برنامههای اولویتدار پلیس است.
سردار سیدکمال هادیانفر در حاشیه نشست تخصصی پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سالانه دو بار نشست تخصصی روسای پلیس راهور و راه ستادی و استانهای کشور با هدف بررسی عملکرد گذشته و ابلاغ برنامههای اولویت دار برگزار میشود.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا اعلام کرد: متأسفانه سال گذشته ۱۷ هزار نفر در تصادف ها، جان خود را از دست دادند و ۳۶۵ هزار نفر مجروح و مصدوم شدند، بنابراین همچنان کاهش تصادفها و جان باختگان جادهای را به عنوان یک رویکرد و اولویت جدی دنبال میکنیم.
وی ادامه داد: امروز علاوه بر برگزاری نشست سالانه، افتتاح مرکز همایشهای پلیس راهور ناجا، سایت جدید این پلیس و افتتاح گشتهای کنترلی را نیز در دستورکار داریم.
این مقام عالی انتظامی در تشریح کارکرد گشتهای کنترلی گفت: گشتهای کنترلی در واقع یکی از رویکردهای جدید این پلیس در راستای کاهش تصادف هاست و فعالیت گشتها بیشتر در مناطق کوهستانی و سخت گذر است، از طرفی امروز ۱۲۰ دستگاه خودرو REW۴ برای نقاط سخت گذر و ۵۰ دستگاه خودرو سراتو در حوزه پلیس نامحسوس به ناوگان خودرویی راهنمایی و رانندگی ناجا اضافه میشود.
سردار هادیانفر در پاسخ به این سوال که منظور از سایت جدید پلیس راهور چیست؟ پاسخ داد: در واقع این سایت، همان سایت قبلی www.rahvar120.ir است و تغییرهای فنی و قابلیتهای جدیدی بر آن اضافه کردهایم، تغییر شکل، ظرفیتها و قابلیتهای سایت جدید برای ارائه خدمات بهتر به مردم است.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا اجرای طرح سهمیهبندی بنزین و افزایش قیمت آن میتواند در کاهش تصادفها موثر باشد یا خیر؟ خاطر نشان کرد: براساس گزارشهای دریافتی هنوز کاهش مصرف سوخت با اجرای این طرح در کشور محقق نشده، پیش از این مصرف روزانه بنزین در کشور ۹۴ میلیون لیتر بوده است در صورتی که طی دو روز گذشته (پریروز) این مصرف افزایش داشته و به ۱۰۵ میلیون لیتر در روز رسیده است.
وی اضافه کرد: براساس مطالعهها و گزارشها، در برهههای پیشین، اجرای طرح سهمیهبندی بنزین و افزایش قیمت آن تقریبا معادل ۳ درصد در کاهش تصادف ها، اثربخش بوده و این ۳ درصد عددی حدود ۵۵۱ نفر است و این اثربخشی محدود به یک دوره زمانی "یک ساله" بوده و بعد از یک سال اثربخشی آن کمتر میشود، در واقع باید بگویم اثربخشی اجرای این طرح در کاهش تصادفها خیلی زیاد نیست و حدود ۲ تا ۳ درصد است.
سردار هادیانفر در ادامه با بیان اینکه ۲۱۷ هزار کیلومتر راه اصلی، فرعی و روستایی در کشور داریم، بیان کرد: ۳۴ میلیون وسیله نقلیه در کشور تردد میکنند این در حالی است که میدانیم ۳ عامل مهم انسان، خودرو و راه در وقوع تصادفها موثر هستند؛ بنابراین باید با رویکردهای نوین به سمت کاهش تصادفها و جان باختگان جادهای برویم و راهکار تحقق این مهم "هوشمندسازی پلیس" است.
وی اضافه کرد: علاوه بر هوشمندسازی پلیس، تحلیل دادهها از روند تصادفها و جان باختگان سالهای گذشته میتواند در آسیب شناسی و آینده پژوهی به ما کمک کند.
این مقام عالی انتظامی در بخش پایانی سخنان خود در پاسخ به سوالی درباره روند شماره گذاری خودروهای ناایمن در سال آینده عنوان کرد: دو خودرو "پراید" و " ۴۰۵" بیشترین آسیب را در تصادفها دارند؛ بنابراین طی مذاکرههای جدی با مسئولان مربوطه به این نتیجه رسیده ایم که این دو خودرو در سال آینده شماره گذاری نشوند و قطعا تحقق این موضوع را دنبال میکنیم و این میطلبد که یک خودروی مناسب و ایمن، جایگزین این دو خودرو شود.