به گزارش اخبار کلان شهرها تهرانی نیوز، مدیرکل دفتر جذب سرمایه و تجهیز منابع وزارت راه گفت: بر اساس آییننامه اجرایی قانون احداث طرحهای عمرانی حوزه راه و ترابری، وزارت راه و شهرسازی از طریق مشارکت با بخش خصوصی نسبت به محاسبه و تعیین نرخ عوارض آزادراهها اقدام و پس از تصویب برای اجرا از تاریخ اول شهریور ابلاغ شده است.
مهدی حیدری افزود: بر اساس تبصره (۲) ماده واحده قانون فوق الذکر و ماده (۳۴) آیین نامه اجرایی قانون مذکور، وزارت راه و شهرسازی نسبت به محاسبه و تعیین نرخ عوارض جدید آزادراههای احداثی توسط بخش خصوصی اقدام و پس از تصویب وزیر راه و شهرسازی، نرخهای مصوب که در ۱۵ ماه گذشته بدون تغییر مانده بود، برای اجرا از تاریخ اول شهریورماه امسال به شرکتهای آزادراهی ابلاغ شده است.
وی با اشاره به هزینه نگهداری آزادراهها گفت: بر اساس محاسبات انجامشده میزان هزینه نگهداری از آزادراهها در سال ۹۸ با فرض حداقل هزینه ضروری نگهداری (سالانه ۲ درصد هزینه احداث) برابر با ۴۰۰ میلیارد تومان است. درحالیکه درآمد کل آزادراهها از محل عوارض فعلی که صرف نگهداری از آنها میشود برابر با ۱۲۰ میلیارد تومان یعنی کمتر از یک سوم حداقل میزان مورد نیاز است.
مدیرکل دفتر جذب سرمایه و تجهیز منابع وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: برای تأمین حداقل بودجه هزینه نگهداری راهها، عوارض فعلی تردد خودروها باید به میزان ۳۰۰ درصد رشد کند، درحالیکه میانگین رشد عوارض در سال جاری ۲۱ درصد تعیینشده است.
حیدری تصریح کرد: بر اساس محاسبات صورت گرفته مبنی بر دادههای آماری بارنامههای صادره، نسبت متوسط کل عوارض دریافتی از خودروهای سنگین شامل تریلی، کامیون دو محور و سه محور به میزان دریافتی آنها بابت کرایه حمل بار برای چند نمونه مورد بررسی برای کل مسیر بین ۲ تا ۶ درصد است. در نتیجه میزان افزایش صورت گرفته برای سال ۹۸ حداکثر ۲ هزارم تا یک درصد میزان کرایه دریافتی است و مطلقاً سهم قابل محاسبهای در سبد قیمت حمل و نقل ندارد.
وی افزود: این در حالیست که استفاده از آزادراهها که بخش عمدهای از هزینه نگهداری آن ناشی از استهلاک وسایل نقلیه سنگین روی آن است، حداقل موجب کاهش ۴۶۷ کیلومتری مسیر نسبت به راههای موجود و صرفهجویی ۱۶۶ میلیارد تومانی سالیانه در مصرف سوخت آنهم باقیمت سوخت یارانهای انواع وسایل نقلیه میشود.
وی ادامه داد: با توجه به یارانه ۸۰۰ درصدی قیمت انواع سوخت و نیز یارانه فوقالذکر در هزینه عوارض، عملاً نیمی از جمعیت کشور، فاقد خودروی شخصی بوده و از این یارانه محروم هستند. بهاینترتیب بهرهوری مجموع هزینههای حملونقل کشور بهویژه با توجه به تشویق انجام سفرهای غیرضروری، بهشدت تحت تأثیر قرار میگیرد.
پیش از این بهمنظور انجام مساعدت با کاربران دائمی در شبکه آزادراهی و همچنین تحقق اهداف عدالت اجتماعی و رفاه عمومی به موازات تأمین هزینههای سرمایهگذاری و سودبخشی بخش خصوصی در احداث و توسعه پروژههای زیرساختی دستورالعمل نحوه اعمال تخفیف برای کاربران دائمی در شبکه آزادراهی اعلام شده است.
براین اساس و طبق این دستورالعمل، کاربران دائمی شبکه آزادراهی کشور (خودروهایی با تردد بیش از ۴۰ بار در ماه از گیتهای عوارضی) مشمول تخفیف ۳۰ درصدی در نرخ عوارض برابر ساز و کاری میشوند که توسط شرکتهای طرف قرارداد تعیین میشود.
همچنین خودروهای با پلاک عمومی مشمول تخفیف ۲۰ درصدی در نرخ عوارض هستند و خودروهای امدادی از این پرداخت معاف شده اند.