جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: پنجشنبه، 29 فروردين 1398     
سقوط ایران در رده‌بندی جهانی خودرو

برترین‌ها: صنعت خودروی ایران با چهار پله سقوط در رده‌بندی جهانی خودروسازان، به رده بیستم تولیدکنندگان خودرو در جهان در سال ۲۰۱۸ رسید.

در مجموع در سال ۲۰۱۸ یک میلیون ۹۵ هزار خودرو توسط شرکت‌های خودرو ساز ایرانی تولید شده است. ایران در سال ۲۰۱۷ با تولید یک میلیون ۵۱۵ هزار دستگاه در مکان شانزدهم قرار گرفته بود.
 
براساس آمار انجمن جهانی خودروسازان، تولید صنعت خودروی ایران افتی ۲۷ درصدی داشته است.
 
سقوط ایران در رده‌بندی جهانی خودرو
 
صنعت خودروی ایران که پس از برجام و آغاز سرمایه‌گذاری شرکت‌های اروپایی می‌رفت تا یک جهش بزرگ را تجربه کند، با خروج آمریکا از توافق اتمی و خروج شرکت‌های خارجی از ایران با یک بحران کم‌سابقه روبه‌رو شده‌است. در این شرایط حتی شرکت‌های چینی هم همکاری خود با شرکای ایرانی را محدود و یا قطع کردند.
 
قرار بود شرکت پژو در سال ۲۰۱۸ تولید مدل‌های ۲۰۸ و ۳۰۱ و سیتروئن هم تولید یک محصول دیگر را آغاز کند؛ اتفاقی که در نهایت رخ نداد.
 
رنو هم با وجود آنکه اعلام کرده بود پس از خروج آمریکا از برجام در ایران می‌ماند با افزایش فشارها، زیر قرارداد خود با طرف ایرانی زد و فعالیت خود را در ایران تعلیق کرد.
 
پس از ترک شرکت‌های فرانسوی و اروپایی شرکت‌های چینی هم فعالیت‌های خود را در ایران به‌شدت کاهش دادند تا جایی که شرکت چانگان و برلیانس هم همکاری خود را با سایپا متوقف کردند. این توقف همکاری ضربه سنگینی به شرکت سایپا وارد کرد.
 
در زمینه خودروهای سنگین شرکت‌های ولوو، مرسدس‌بنز و رنو تراکز که قرار بود در ایران بصورت مشترک و با سرمایه‌گذاری مستقیم، کامیون‌های جدیدی را تولید کنند پس از خروج آمریکا از برجام، ایران را ترک کردند.
 
بر اساس گزارش انجمن جهانی خودرو سازان در سال ۲۰۱۸، چین با تولید ۲۷ میلیون و ۸۰۰ هزار خودرو در مقام اول، آمریکا با تولید ۱۱میلیون ۳۱۴ هزار خودرو در مقام دوم و ژاپن با تولید ۹ میلیون ۷۲۸ هزار خودرو در مقام سوم است.
 
چینی‌ها البته با وجود اول بودن در تولید در سال گذشته میلادی افت چهار درصدی را شاهد بودند که می‌توان آن را خبر بدی برای سرمایه‌گذاران در این بازار پر سود دانست. صنعت خودروی آمریکا هم رشد یک درصدی را در این سال تجربه کرد. ژاپنی‌ها هم تنها چهار دهم درصد رشد تولید داشتند.
 
نکته جالب آمار امسال جلو افتادن هندی‌ها از آلمانی‌ها در تولید خودرو است.
 
پس از سه کشور نخست، به ترتیب هند با حدود پنج میلیون و ۱۷۴ هزار دستگاه، آلمان با حدود پنج میلیون و ۱۲۰ هزار دستگاه ، مکزیک با حدود چهارمیلیون و۱۰۰ هزار دستگاه، کره جنوبی با حدود چهار میلیون ۲۸ هزار دستگاه، برزیل دو میلیون ۸۷۹ هزار دستگاه، اسپانیا با تولید دو میلیون و ۸۰۰ هزار دستگاه و فرانسه با تولید دو میلیون ۲۷۰ هزار دستگاه در مقام‌های چهارم تا دهم قرار دارند.
 
بر اساس این آمار صنعت خودرو هند رشد هشت درصدی را تجربه کرد و این نشان می‌دهد که این کشور برای رشد صنعت خودرو، پتانسیل بالایی دارد به همین جهت بسیاری از سرمایه‌گذاران در حال سرمایه گذاری در بازار خودروی هند هستند. این بازار پس از کاهش رشد بازار خودروی چین حالا امید تازه خودروسازان برای سرمایه گذاری‌های جدید محسوب می‌شود. تولید در هند مانند چین به دلیل نیروی کار ارزان، دارای سود اقتصادی بالایی است.
 
آلمانی‌ها اما به دلیل محدودیت‌ها در آمریکا و چین، با کاهش نیم میلیونی تولید خودرو روبه‌رو شدند و کاهش تولید ۹ درصدی را تجربه کردند. ترمز رشد صنعت خودرو مکزیک هم با سیاست‌های جدید دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا کشیده شد و این کشور نتوانست مانند سال قبل رشدی را در صنعت خودرو تجربه کند.
 
تجربه آلمانی‌ها با شدت کمتر در کره جنوبی تکرار شد و صنعت خودرو این کشور هم کاهش تولید دو درصدی را شاهد بود. برزیل در سال ۲۰۱۸ دوباره شاهد رشد اقتصادی خود بود و در صنعت خودرو توانست به رشد پنج درصدی دست پیدا کند.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: