پایگاه خبری انتخاب: موضوع نقض حریم خصوصی کاربران توسط فیسبوک موضوعی تازه نیست و از مدت ها پیش و پس از ماجرای کمبریج آنالیتیکا، اکثر کاربران و قانونگذاران نسبت به فیسبوک نگرشی منفی پیدا کردند، با این وجود به نظر می رسد دولت بریتانیا بیش از دیگر دولت ها نسبت به فیسبوک موضع گیری منفی پیدا کرده است.
قانونگذاران بریتانیایی گزارشی را منتشر کرده اند که نشان می دهد، فیسبوک نه تنها از حریم خصوصی کاربران عبور می کند، بلکه از اطلاعات کاربران سوء استفاده می کند. این در حالی است که فیسبوک اخیرا بسیاری از مشکلات حفظ حریم خصوصی و قدرت انحصاری خود را به عنوان بخشی از تحقیق در مورد اخبار جعلی منتشر کردند.
بر همین اساس، سیاستمداران بریتانیایی، قوانین جدیدی را پیشنهاد دادند که شرکت های فناوری را مجبور به انجام مسئولیتهای قانونی برای محتواهای منتشر شده در سیستم عاملها می کند و ناگفته پیداست که هدف اصلی این قوانین فیسبوک است.
قانونگذاران بریتانیایی در تلاشند با قوانین جدید خود تمامی تبلیغات سیاسی جعلی آنلاین و محتواهای مضر آنلاین را مسدود کنند اماد مسئله این است که آیا واقعا مبارزه با یک شرکت خاص مثل فیسبوک بر شرایط کل کشور تاثیر دارد؟
به نظر می رسد پاسخ این سوال بله است. حداقل این بله را می توان به واسطه گزارش تازه و عجیب قانونگذاران بریتانیایی دریافت که طی 18 ماه گذشته انجام داده اند.این گزارش توسط کمیته دیجیتال، فرهنگ، رسانه و ورزش مجلس بریتانیا انجام شده است که متشکل از سیاستمداران حزب محافظه کار بریتانیا است.
این تحقیق ابتدا به عنوان یک تحقیق در مورد مسئله اخبار جعلی در انگلستان آغاز شد، اما با توجه به وخامت اوضاع ماهها به طول انجامید. ابعاد این پرونده نیز از دخالت روسیه در همه پرسی بریتانیا در خصوص برگزیت تا مسائل مرتبط با تخلفات مالی گسترده است.
این گزارش فضای قابل توجهی را برای انتقاد از ساختار مدیریتی "مبهم" فیس بوک و عدم موفقیت مدیرعامل این شرکت؛ مارک زاکربرگ برای به دست آوردن و ارائه شواهد قابل قبول به کمیته نظارت بریتانیا اختصاص داده است. جالب است بدانید که نام فیس بوک در این گزارش 501 بار ذکر شده است، در حالی که توییتر 23 بار و گوگل و یوتیوب فقط هشت بار مورد خطاب قرار گرفته اند.
بر اساس نظر جدید کمیته نظارت بر قوانین سایبری بریتانیا، شرکت های متخلف مجبور خواهند بود جریمه هایی سنگین پرداخت کنند. اینها تغییرات بزرگی هستند که به احتمال زیاد به شرکت های فناور ی را مجبور خواهد کرد نه تنها هزینه های سنگین بپردازند بلکه برنامه ریزی گسنرده ای برای تغییر تصمیم های محتواهای خود انجام دهند.