به گزارش گروه پارلمان شهری تهرانی نیوز، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با ارائه توضیحاتی درخصوص بند 5 ماده 54 لایحه برنامه سوم توسعه شهری اعلام می کند که این بند در ارتباط با پولی شدن معابر سطح شهر نیست.
محمد علیخانی درخصوص لایحه طرح ترافیک سال 98 اظهار داشت: لایحه جدید هنوز به شورای شهر تهران نرسیده و گویا لایحه هم اکنون در شهرداری است. پس از آنکه این لایحه به شورای شهر ارسال شود بررسی شده و تصمیم شورا ابلاغ خواهد شد.
وی درخصوص بند 5 ماده 54 لایحه برنامه سوم توسعه شهری گفت: این بند در ارتباط با پولی شدن معابر نیست، بلکه بحث استفاده از ظرفیت سرمایه گذاران بخش خصوصی و روش های دیگر تامین منابع مالی مثل BOT است. به طور مثال پروژه هایی وجود دارد که بخش خصوصی می تواند آنها را تکمیل نموده و یا پروژه های جدید را احداث کند.
وی افزود: هم اکنون شهرداری 50 هزار میلیارد تومان بدهی و 50 هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام دارد و اگر به همین شکل پیش رود تا 10 سال آینده نیز بسیاری از این پروژه ها تکمیل نخواهد شد. بنابراین یکی از راه هایی که شورای شهر دست شهرداری را برای اقدام باز گذاشته استفاده از سرمایه گذاران بخش خصوصی برای تکمیل این پروژه ها است که از این نمونه می توان به اتوبان هایی اشاره کرد که در کشور به واسطه سرمایه گذاری بخش خصوصی ساخته می شود و اصل سرمایه و سود آن از محل دریافت عوارض برداشته می شود.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران افزود: همین روش می تواند در سطح شهر نیز اتفاق افتد. بنابراین شورای شهر دست شهرداری را باز گذاشته تا پیشنهادات را در این زمینه به طور مشخص ارائه دهد تا شورا پیشنهادات را بررسی، تایید و یا رد کند. هدف این بود که از این نظر دست شهرداری باز باشد تا پیشنهادات خود را به شورای شهر ارائه دهد.
علیخانی درخصوص وضعیت حمل و نقل کالا در سطح شهر تهران اظهار داشت: قانونا شهرداری و معاونت حمل و نقل و ترافیک یا سازمان ترافیک متولی این امر می باشند اما این مقوله فعلا بی سر و سامان است. طبق قانون، حمل بار و مسافر به عهده شهرداری ها است. در زمینه مسافر، از گذشته شرکت واحد اتوبوسرانی، شرکت بهره برداری مترو و سازمان تاکسیرانی وجود داشته است. به عبارتی در حوزه مسافر از گذشته سازمان و شرکت وجود داشته اما در زمینه حمل بار هیچ تشکیلات منسجمی وجود ندارد.
وی افزود: یکی از بندهای برنامه این بود که این سازمان برای ساماندهی جابجایی بار و کالا در شهر تهران ایجاد شود. بعضی از اعضا این تصور را داشتند که قرار است یک سازمان جدید اضافه بر دیگر سازمان ها ایجاد شود و از نظر تشکیلات، شهرداری بزرگتر و نیازمند جذب نیروی جدید شود اما منظور ما و پیشنهاد دهندگان این مساله نبود.
وی افزود: هم اکنون سازمان هایی مثل سازمان ترمینال ها وجود دارد که کارایی گذشته را ندارند و یا اصلا کارایی ندارند. در حال حاضر چند ترمینال در سطح شهر تهران وجود دارد و وجود سازمان ترمینال ها با حدود 400 نیرو نیاز نیست، چرا که ترمینال ها از گذشته ساخته شده و کار ساخت بعضی از آنها تمام شده است.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران افزود: ترمینال هایی که در حال ساخت است می تواند توسط معاونت فنی عمرانی مدیریت شده و آن دسته از ترمینال ها هم که ساخته شده اند می تواند توسط مناطق اداره شوند، یعنی شهرداری هر منطقه ای که ترمینال در آن واقع است می تواند این ترمینال ها را مدیریت کند.
وی افزود: بنابراین چنین سازمان هایی که کارایی خود را از دست داده اند می توانند با تغییر اساس نامه تبدیل به سازمان مورد نظر برای حمل بار در سطح شهر شوند بدون آنکه نیاز به ایجاد سازمان جدید و جذب نیرو باشد. خوشبختانه این اتفاق برای ایجاد سازمان گردشگری که الان در برنامه تصویب شده افتاد و ایجاد این سازمان به معنای ایجاد سازمان جدید و جذب نیرو نیست.
علیخانی افزود: شهرداری تهران به اندازه ای نیرو و سازمان و شرکت دارد که می شود یکی از آنها را که دیگر کارایی ندارند و برای وجودشان ضرورتی وجود ندارد به سازمان گردشگری یا سازمان حمل بار تبدیل و اهداف را برآورده ساخت. این امر در مورد سازمان گردشگری تصویب شد و در این زمینه از کمیسیون فرهنگی حمایت کردیم اما در مورد حمل و نقل، متاسفانه اعضاء به دلیل تصور ایجاد یک سازمان جدید و جذب نیرو مخالفت نموده و این موضوع رای نیاورد که این امر می تواند اشکالاتی را در ساماندهی این حوزه ایجاد کند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران افزود: البته در حال حاضر این امور در یک واحد در سازمان ترافیک در حال پیگیری است ولی این کار در حد یک واحد نیست و نیازمند تشکیلاتی است که شهرداری به اندازه کافی نیرو و سازمان برای اختصاص به این امر را دارد و می توان با تبدیل یکی از این سازمان ها به حمل بار و کالا وضعیت این حوزه را سریعتر ساماندهی کرد.