به گزارش گروه نگاه پارلمان به شهر تهرانی نیوز، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی شفاف سازی در خودروسازی را در گرو حفظ منافع خودروسازان و مردم دانست و گفت: در وهله نخست باید با تبیین سیاستی خاص عرضه و تقاضا را در بازار خودرو متعادل سازیم تا به شفاف سازی نائل آییم و در مرحله بعد خودروهای خارجی را بدون مصرف ارز از مناطق آزاد به کشور وارد کنیم زیرا اسقاط خودروهای با عمر 8 سال که تنها 50 هزار کیلومتر کارکرد دارند غیر عاقلانه و غیر منطقی است.
محمدرضا منصوری ، با تاکید بر ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک گفت: چنانچه قصد واردات خودرو را داریم باید با افزایش تعرفه ها جلوی ورود بی رویه خودرو گرفته شود البته این حرف بدان معنا نیست که کاملا از واردات خودرو ممانعت شود زیرا نمی توان به طور کل جلوی واردات خودرو را گرفت.
وی گفت: چنانچه سرمایه گذاری های صورت گرفته در ایران از ضمانت اجرایی قوی برخوردار بود علاوه بر نجات شرکت های خودروساز از مشکلات ، این امکان برایمان فراهم می شد تا با بلوکه کردن سرمایه ها مانع از خروج شرکت هایی مانند رنو از ایران شویم.
نماینده مردم ساوه در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: کوتاهی خودروسازان در عقد قراردادهایی با ضمانت اجرایی بالا منجر به سوء استفاده شرکای خارجی شد و با اولین تکانه های تحریم دولتمردان آمریکا به راحتی کشور را ترک کردند و این در حالی است که اگر قراردادهای محکمی منعقد می شد شرکای خارجی نه تنها قادر به خروج نبودند بلکه با سرمایه گذاری های صورت گرفته می توانستیم قطعات مورد نیاز را تولید کنیم.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزایش قیمت را چاره حل موضوع خودرو ندانست و گفت: تجربه سالیان گذشته ثابت کرده افزایش قیمت خودرو نه تنها منجر به بهبود کیفیت نخواهد شد بلکه هرچه قیمت افزایش یافت شاهد افت کیفیت خودرو شدیم که این روند مانعی بر رشد صنعت خودرو شد.
محمدرضا منصوری در ادامه افزود: برای ارتقاء کیفیت خودروها و تولید صادرات محور می توان بر تولید جویت ونچر سرمایه گذاری کرد.
وی در پایان گفت: در حالی از دانشمندان و نخبگان در حوزه خودرو بهره نمی گیریم که دانش ساخت موشک را بدست آورده ایم که این روند نشان از نادرست بودن مسیری است که تاکنون رفته ایم لذا باید با صبر و حمایت دولت از خودروسازان از این دوران گذر کرد.