به گزارش گروه نگاه پارلمان به شهر تهرانی نیوز، رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: به هیچ عنوان بودجه ای که برای نگهداری راه های کشور هزینه می شود ، تناسبی با میزان ارزش راه های کشور ندارد.
محمدرضا رضایی گفت: در مقیاسهای جهانی، سالانه حدود 2 تا 6 درصد ارزش راهها به هزینه نگهداری آنها اختصاص مییابد که درایران این رقم بسیار کمتر است.
وی بابیان اینکه در کشور 200 هزار کیلومتر راه داریم که ارزش آنها 300 هزار میلیارد تومان برآورد میشود افزود: با توجه به ارزش راههای ایران، این رقم باید سالانه 8 هزار میلیارد تومان باشد، در حالی که کل بودجه وزارت راه 6 هزار میلیارد تومان است.
رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به این موضوع که راههای مواصلاتی به عنوان یکی از شاخصهای توسعه شناخته میشود، افزایش کیفیت قیر و آسفالت را به نفع اقتصاد کشور دانست و گفت: عمر آسفالت در کشور کمتر از 50 درصد حد نرمال آن است و بسیاری از مشکلات راههای آسفالتی کشور به زیرسازی نامناسب و عدم رعایت ضوابط و الزامات فنی و همچنین کیفیت نامناسب قیر مربوط میشود.
نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی تعامل سازنده بین وزارت نفت، وزارت راه و شهرسازی و شهرداریها را در حل معضلات قیر و آسفالت در کشور بسیار مهم ارزیابی و اعلام کرد، با توجه به اینکه کیفیت و خواص فیزیکی و شیمیایی قیر بر اساس فرآیند پالایشگاهی از مرحله پالایش نفت خام ناشی میشود، پژوهشگاه صنعت نفت با دارا بودن تجهیزات آزمایشگاهی و تحقیقاتی در این رابطه، آمادگی هرگونه همکاری علمی و تحقیقاتی را با سازمانهای دستاندرکار در این زمینه دارد.